bra att avla på?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 241
  • Visningar Visningar 14 159
Sv: bra att avla på?

Hur visste han att barnen skulle trampa rakt på honom?
Jo, han hade skapat sig dne minnesbilden från förra gången han blev trampad. Om jag tar Pirus valp Jääkeri som exempel så skriker han också om man trampar på honom, men två sekunder senare har han glömt att det hänt och nästa gång man kommer gående så antar han inte att man ska trampa på honom utan han larvar runt som vanligt. Din hund hade en förväntan om att bli trampad på. Jääkeri förväntar sig mest att det ska bli kul när någon kommer stövlande.

En hund som ska gå i avel ska ha Jääkeris reaktion som valp. Den ska inte tro att den blir trampad bara för att det hänt en gång förut. Dock kan de ju flytta på sig, men då av helt annan orsak än rädsla för tramp. Och det räcker med en gång. Allt som händer efter det handlar om inlärning och uppfostran. Hunden första reaktion handlar om gener och vad som nedärvs.

Jadzia skrev:
Dock kan de ju flytta på sig, men då av helt annan orsak än rädsla för tramp. Och det räcker med en gång. Allt som händer efter det handlar om inlärning och uppfostran. Hunden första reaktion handlar om gener och vad som nedärvs.

det kanske var just det, att han flyttade sig när någon ville gå där han stod?

Hade du inte skrivit att han sökt sig mot ditt ben osv hade jag nog också antagit det. Men inte efter den meningen.

Men om du nu, trots allt vi skrivit i denna tråd, ändå tycker att din hane är något att avla på, varför fortsätter du att försöka förklara bort hans och hans mammas beteenden?

jag känner inte mamman..

och jag stod väl nära, han var väl ung och vi har väl brytt oss för mycket om hunden och älskat och kramat på honom och haft honom i sängen istället för att låta han sitta ute i en hundgård hela vintern och bara hälla upp torrfoder i en skål en gång om dagen..

stackars hund :p

då har jag hellre en meshund inomhus..

Då älskade inte jag vår Schäfer som stod i hundgård då?
Eftersom den stackaren bara fick hemskt torrfoder 2 gånger om dagen, och säkert frös också :eek:
Han hade nog känt sig mer älskad om han fick oxfilé, rå nötfärs och annat varje dag.

Och min stackars nya valp då, som inte kommer att få sova i sängen. Han kommer nog att få stora men av det, men resten kommer nog att komma utav att han får äta tråkigt torrfoder varje dag.

Helt ärligt talat, har du inget bättre att komma med?

Hur gammal är du förresten? Så fasligt många år kan det väl inte vara innan du är vuxen och kan köpa dig en egen hund, och leta efter något bra då.

Bebben skrev:
Hur gammal är du förresten? Så fasligt många år kan det väl inte vara innan du är vuxen och kan köpa dig en egen hund, och leta efter något bra då.
vilken ton.. och vad har du med min livssituation att göra?

Bebben skrev:
Då älskade inte jag vår Schäfer som stod i hundgård då?
Eftersom den stackaren bara fick hemskt torrfoder 2 gånger om dagen, och säkert frös också :eek:
Han hade nog känt sig mer älskad om han fick oxfilé, rå nötfärs och annat varje dag.

Och min stackars nya valp då, som inte kommer att få sova i sängen. Han kommer nog att få stora men av det, men resten kommer nog att komma utav att han får äta tråkigt torrfoder varje dag.

Helt ärligt talat, har du inget bättre att komma med?
Jag kanske behandlar min hund som en familjemedlem och en knäsittare som har sällskap som livsuppgift..
Du kanske behandlar din hund som en hund och använder den som bruks/jakt/tävlingshund..

kärleken kan ändå vara lika stor..

Alla hundar som någonsin passerat i mitt liv, har varit högt älskade familjemedlemmar som legat i knäet och kelat, lekt lekar och delat glassar med matte. Dock så har dom allra flesta av dom varit just tävlingshundar och/eller tjänstehundar. Det ena utesluter liksom inte det andra.

Kunde du utläsa en ton ur det där inlägget? Synd att du måste utläst fel ton då, eftersom frågan var helt neutralt ställd.

Men det verkar som om det är enda anledningen till att du vill avla, för att din mamma ska gå med på en hund till. Jag personligen gillar inte sådan avel, eller avel på hundar med rädsla bakom sig, eller i sig.

Varför inte då bara vänta tills du flyttar hemifrån, och kan välja hund själv och då leta upp någon passande ur en bra avel.

Ja du har ju inte gjort det ännu ja! Jag fattar inte hur jag kunde stå och säga att min hund fixar inte det här. Jag trodde att jag skulle få avbryta och gå hem alltså. Jag trodde hon var en sådan fegis. Hon reagerade för fasen inte alls. Hon var skitglad hela tiden och tyckte att det bara var roligt. Lade inte på sig något mellan momenten. Men spökerna reagerade hon på, så det var ju inte så att hon saknade reaktioner. Jag tycker alltid att det är bra att veta om man skulle råka träffa en gubbe i blå overall runt hörnet!! :) (Alt. Ku Klux-klan) Fast ett MH har ju inte lika mycket skrämselhicka som ett MT. När jag gick MT med den andra hunden så märktes det så tydligt att hon lade på sig hela tiden...

BeastieBabe skrev:
jo patella var det nog.. men det brukar väl oftast framkomma om hunder inte får vitaminer under uppväxten?

Som uppfödare av 2 raser som kollas för patella, så vill jag bara upplysa om att patellaluxation kan din hund ha problem med även om den var störts i kullen och har haft en optimal uppväxt... En hund som har patellastatus 1/1 syns det inte på.
Ska hunden avlas på så gör den undersökningen. Det kostar inte jättemycket pengar och är snabbt gjort.

BeastieBabe skrev:
en hund bör kanske flytta på sig när man säger: "jag ska trampa precis där du står" eller ska hunden stå kvar?

Jag har då råkat trampa på mina hundars tassar/snubbla äver dem utan att de för den delen springer undan/flyttar på sig sedan när jag kommer och går. Reaktionen blir ett pip/skrik/gnäll en liten stund och sedan är de runt fötterna på mig och snurrar runt som vanligt..och blir följdaktligen förr eller sedan tasstrampad/snubblad över igen till slut :cool:

BeastieBabe skrev:
nej min hund har inte rädsla i generna..

Nu känner jag att det behövs en grundkurs i avelsgenetik...

Inom avel pratar man om Genotyp och Fenotyp, alla har bägge delarna men de är inte samma sak.

Fenotyp är det du ser: färgen på din hund, tempramentet på din hund, utseendet på din hund etc.

Genotyp är vad som finns arvbart i individens genuppsättning: ett anlag från vardera föräldern av varje gen. Vilket anlag som slår igenom bestäms av dess styrka i förhållande till motsvarande anlag från den andra föräldern.

Fenotypen kan förändras över tid i vissa avseenden, t ex färgen när individen blir gammal (gråa hår), men genotypen kan inte ändras annat än genom mutation.

Ska man ge sig in i avel bör man ha dessa klart för sig, och vara väl medveten om att det är genotypen som nedärvs - inte fenotypen. En hund kan vara den absoluta kalashunden i sin fenotyp, men en katastrof med avseende på avel i sin genotyp. Sjukdomar & temprament är viktiga saker som måste tas på allvar. Även om vi gör allt vad vi kan kommer vi att misslyckas ibland, men det finns saker man kan göra. Ett är att inte avla på hundar med misstänkt dåligt temprament bakåt i stamtavlan. En hund med taskigt temprament är nämligen det västa man som hundägare kan råka utför. Det är till och med värre än en riktigt sjuk hund.

Nästa sak vi kan göra är att hålla oss uppdaterade och använda oss av teknikens framsteg. Det betyder för din ras, precis som för min, att DNA-testa för prcd-PRA. I mitt fall blev det ett oväntat och otrevligt bevis för att feno- och genotyp inte är det samma. Jag har ögonlyst och kontrollerat stamtavlan bakåt, och lik förbannat visar DNA-testet att hon bär på 2 sjukdomsanlag för prcd-PRA. Det betyder att den kull hon fått alla har fått ett sjukdomsanlag från henne, och att hon själv kommer att bli blind - frågan är bara hur länge det dröjer.

Du skriver att du inte känner mamman. En förutsättning för seriös avel är att man lär känna sin hunds bakgrund så väl som möjligt. Om man bara tittar på alla de undersökningar vi kan göra idag utan att gå ner på gen-nivå så är min tik kärnfrisk och helt utan anmärkning. Din hund må i samma anda vara en perfekt hund, men varningsflaggan för den är mamman. Totalt vansinnigt enligt mig att hon överhuvudtaget gick i avel, och det vore trevligt ju färre avkommor som för hennes gener vidare. Din hund har med största sannolikhet rädsla i generna, även om han i fenotypen passar dig.

Jadzia skrev:
Men en sak att tänka på är att det finns hundar som går bra på träning, men på tävlingsbanan så ballar de ur helt. Därför vill i alla fall jag se rejäla tävlingsmeriter på föräldrarna till en tilltänkt tävlingshund. Om föräldrarna tagit sig till Elit så vet man i varje fall att de inte är någon katastrof i tävlingssammanhang.

Nu har jag inte läste igenom hela tråden utan fastnade här :bow: :bow: . Vill man ha en tävlingshund så bör föräldrarna ha tävlat och gjort upp i de högsta klasserna. De behöver inte ligga i topp när det gäller poäng för det är mer en fråga om hur duktig förare de har. Undantaget skulle kunna vara om uppfödaren själv har varit mkt framgångsrik tävlingsförare men nu lagt 'skorna på hyllan'. Då skulle jag nog kanske kunna lita på dennas omdöme.

MH och Korning är kanonfina instrument för att se hur hunden troligen fungerar i vardagen och vilka grundförusättningar en hund har. Men en bra Korning/MH gör inte alltid en bra tävlingshund.

Givetvis skall man inte avla på en hund med kanonfina meriter och riktigt dåligt MH/Korning, men det finns väldigt många hundar som gör OK MH och Korning som är ypperliga tävlingshundar.

Precis som Jadzia säger finns det hundar som inte fungerar i tävlingssituationen. Dessutom anser jag att man vill inte bara att hunden skall fungera utan den skall gilla att tävla och vilja göra sitt bästa i den situationen (min tro är att vissa har lättare för detta). Vidare finns det hundar som är tomma skott enligt mig. Hundar som gärna leker, som är robusta och allt annat som krävs för ett bra MH/korning men som inte är beredda att jobba för sin belöning. Så länge leken är lek utan några som helst krav så är lattjolajbans men om den måste gå fot för att få leka så kan det vara....

BeastieBabe skrev:
finns det intresse för flera "pensionärspudlar" eller folk som hellre stärker en hunds modighet än tystar ner ett för hetsigt temperament.. ja då finns det juh folk som är intresserade helt klart..

Fast det folk försöker förklara för dig är att eftersom din hund har anlag för rädslor så kan avkommorna bli ack så hetsiga. Det vill säga pudlar som bjäbbar på andra hundar ute på stan, på barn som de är rädda för och i alla andra situationer som de är rädda. Att din hund är lugn och foglig innebär inte att avkommorna blir det, speciellt inte när vi vet att det finns rädslor och skygghet i släkten.

Gnist skrev:
Jag har då råkat trampa på mina hundars tassar/snubbla äver dem utan att de för den delen springer undan/flyttar på sig sedan när jag kommer och går. Reaktionen blir ett pip/skrik/gnäll en liten stund och sedan är de runt fötterna på mig och snurrar runt som vanligt..och blir följdaktligen förr eller sedan tasstrampad/snubblad över igen till slut :cool:
jag sa att han flyttar på sig.. om din hund står i dörröppningen och du går rakt emot hunden med blicken ut mot gården, flyttar din hund på sig eller står den kvar så att du går in i den?

Gnist skrev:
Som uppfödare av 2 raser som kollas för patella, så vill jag bara upplysa om att patellaluxation kan din hund ha problem med även om den var störts i kullen och har haft en optimal uppväxt... En hund som har patellastatus 1/1 syns det inte på.
Ska hunden avlas på så gör den undersökningen. Det kostar inte jättemycket pengar och är snabbt gjort.
OK, ska ta å skriva upp det inför veterinärbesöket..

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 301
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 317
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 339
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 559
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • Fördelar/ nackdelar med tinker?