Bra böcker

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 934
S

Spider84

Om bett och om sadlar.

Jag har så kasst med böcker om det och hade velat läsa lite bra böcker (plåga biblan :angel: ) om det.
Någon som har bra tips på böcker alt. internet sidor?

Sv: Bra böcker

Spider84 skrev:
Om bett och om sadlar.

Jag har så kasst med böcker om det och hade velat läsa lite bra böcker (plåga biblan :angel: ) om det.
Någon som har bra tips på böcker alt. internet sidor?

Jag har två böcker om bett ståendes i bokhyllan. Den mest informativa av de två, som går igenom och beskriver de olika betselgruppernas funktion och inverkan, heter "The Complete book of bits and bitting" och är skriven av Elwyn Hartley Edwards. Jag har inte sträckläst boken, men den är rätt uttömmande och intressant av det jag har läst. Dock dras den med den gamla tesen att bett ska sticka ut en centimeter på varje sida på hästmunnen, vilket även gäller den andra boken.:crazy:

Den andra boken är "The Allen illustrated guide to bits and bitting" av Hilary Vernon. Den är inte lika uttömmande som boken ovan, men däremot finns det bilder på i princip varje bett man kan komma över (en hel del av betten i boken visste jag inte ens om att de existerade innan jag såg dem....). Som "uppslagsverk" över olika bettyper är den här sista boken mest lämplig tycker jag (ca 60 av 125 sidor är endast fotografier av olika bettyper).

Senast ändrad:

:bow:

Visst har TL skrivit en bok om bett och betsling också?
Vad heter den?

Spider84 skrev:
Torbjörn Larsson

Tyvärr ringer det ingen klocka på det namnet, och jag hittar heller inga "bett-böcker" skrivna av någon författare som heter så. Men du kanske menar Torbjörn Lundström, hästtandläkaren? I så fall är det enda jag kan hitta är att han givit ut några böcker om hästens tänder och tuggsystem.:( Men boken kanske är så färsk än att den inte hunnit ut i bibliotekskatalogerna och nätbokhandlarna... Däremot vet jag att Lundström medverkar i filmen "Betsling och dess förutsättningar", om du inte redan kände till det.

Lundström menar jag så klart. Temporärt hjärnsläpp. :o

Har sett filmen en gång. Kanske den jag tänker på. *fundera*

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 240
Senast: gammalek
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 735
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
487
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka