Bra dragbil för BE-körkort? Bmw 3-serien m.m

Trocadero_lover

Trådstartare
Jag har BE-körkort och skulle vilja veta hur BMW 3-serien är som dragbil, någon som testat? Klarar den att dra ett stort bojsläp med en häst i? Även på vintervägar?
Likaså Volkswagen Touareg? Bmw X3? Audi Q5? Volvo XC60? BMW X1?
Någon annan som har tips på någon annan:) bra dragbil men som också har hög komfort för övrigt?

Sv: Bra dragbil för BE-körkort? Bmw 3-serien m.m

Vi är faktiskt oerhört nöjda med Mitsubishi Pajero Sport. Den drar oerhört väl, stark och riktigt rolig att köra även utan släp. Den får dra 2800 kg.

Tyvärr är ju de lite större bilarna också större i aptiten, så den tråkiga delen är väl att köra till bensinstationen... (vi har en bensinare).

Bensin är inte aktuellt... måste vara diesel!

Det är ju så, men många av de nyare stadsjeeparna (som några av de ovan) är förhållandevis väldigt snåla trots att de är större och med ev 4x4...

Finns i diesel också. Dock måste den rulla många mil för att passera brytpunkten eftersom skatten är hög då.

Jag har dragit häst med BMW 3-serie i flera år nu.

Först hade jag en BMW 316 i. Det fungerade men det skulle väl vara dumt att säga att det var den optimala dragbilen med tanke på storlek och att den enbart fick dra 1250kg.
Jag har ett äldre Bojsläp och ett stort fullblod så det var precis att matematiken gick ihop. Det innebar dock ett högt slitage på bilen.

Nu har jag uppgraderat till en BMW X3 2.0 och det är en jämförelsevis en potent dragbil.
Jag har tagit mig fram i de flesta väder i vinter tack vare fyrhjulsdriften. Släp och häst är samma. Jag har nu dessutom marginaler nog för att dra två hästar med mitt ekipage.

Bmw 3 serien har ju 320XD samt 330XD, 4x4 måste jag ha. Annars kan inte jag köra på vintern med släp, eller ta mig ut till stallet.

är det en diesel du har? Du skriver att du kommit fram i de flesta väglag, är det någon gång du inte kommit fram menar du?
X3 känns som en smidig & bra jeep att dra med. Samt bekväm att köra i för övrigt. Hur mycket får du dra? 2000 kg? Årsmodell?

Nej jag har en besinare. Den gamla var också besinare.

Jag har tagit mig till stallet med min X3:a i alla väglag.
Då jag anser det tillrådigt att bege mig ut och köra med släp har jag också tagit mig fram.
Jag har undvikt snöstorm då jag inte tycker att det är rätt mot hästen att åka då men vi har tagit oss igenom moderata snödrev och kraftigt snöande. Vi har även kunnat ta oss hem då vi har blivit överumplade av underkylt regn.

Vad som talar emot 3-serie (320XD samt 330XD) är möjligen att det är en lägre bil som därför lättare fastnar även om de har 4x4.
X: orna har det som fördel utöver 4x4 och det har jag kunnat dra nytt av massor i vinter.

Jag har haft en BMW 325xi -07, tyckte den blev för liten på vinterväglag med mitt Umesläp, när det blev lite moddigt så var det lite mer släpet som var ute och åkte med bilen och det blev väldigt vingligt. Bytte till en BMW 530xi -07 som kändes mycket stabilare iom att det är en lite större bil med bättre körkomfort, dessutom var den väldigt snål. Kommer tyvärr inte ihåg hur mkt jag fick dra med de bilarna med BEkortet. Nu kör jag med en stor SUV, BMW X6 med stor bensinmotor, märker knappt att släpet är med.

Så vill man åka riktigt stabilt och komfortabelt så rekommendar jag större bilar med större motorer...

Glömde svara på de sista frågorna. 1600kg på BE (1300kg på B). Årsmodel 2006.
Köper du en Diesel får du dra tyngre.

Då blir det nog ingen bmw 3 serien, det känns som att den är lite för liten också. En högre större rejälare bil behövs om man ska hålla på med det man gör. Händer det något så har man i alla fall gjort vad man kan!
har visserligen ridhus men jag kör till ändå hovslagare, någon träning, veterinär, tävling & etc...
Jaa, BMW X5 eller X6 är ju helt klart drömmen:love: Eller en Range Rover, eller audi Q7...

Så sant Skaune, är de riktig isgata, snöstorm eller liknande så riskerar man ju inget och ger sig inte ut. Men ibland kan man ju ha otur att de börjar snöa på vägen hem, eller att det inte är exemplariskt plogat och då vill man ju ha möjligheten att ta sig hem säkert.
Ingen som vet hur Q5 eller XC60 är? touareg? (touareg får väl dra 3500 kg? I alla fall de som har en större dieselmotor).

BMW X1 känns också lite liten, den har ju större markfrigång än t ex 3 serien men mjaaaa...

Min kompis har haft en Touareg och dragit ett stort Umesläp med, hon var nöjd. Det är ju också stora tunga bilar, nackdel ibland, men fördel ibland... beror på vad man är ute efter.

BMW X1 är minimal, X3 är lite bättre men behöver man lite bagageutrymme också så är inte den heller något att hurra för. X5an är för dyr eller? Annars verkar hästfolket väldigt nöjda med dem.

Volvo och Audi har jag tyvärr ingen erfarenhet av eftersom jag är inbiten BMW-ägare ;) Volvo XC70 verkar ju vara rätt rejäla bilar, kan det vara något? Finns ju i väldigt många olika prisklasser och motorer.

Jaa, en stor suv är ju kanon i stallet och att dra släp med, men sen när man ska ut på shopppingrunda i stan & parkera så är det ju inte lika roligt... Bensinräkningarna är ju inte heller så roliga.

Den nya X3an ska ju vara lite större så den känns lagom. Jag har bara en häst som jag kör så maxar ju aldrig lasten så att säga.
X5an är nog lite över budget dessvärre, men den är kanonfin.

Jag gillar ju också BMW starkt, de är kanon & köra. XC70 är en bra o praktisk bil men jag vill ha något annat.

Touaregen är en riktigt grym dragbil, man känner knappt att man har något bakom faktiskt. Den får ju också dra imponerande 3,5 ton på BE, vilket kan vara rätt praktiskt.
Minus är ju att den drar diesel därefter också, såklart. På blandad körning går det kring 1 l/milen med en diesel, och 1,5 l/milen med en bensinare.

Komforten var makalös, jag har aldrig kört eller åkt i en mer bekväm bil. Luftfjädringen, den luxuösa inredningen med underbara stolar, comfortläget i chassit etc - jag ville typ aldrig sluta köra :p

Min absoulta "favvis" är vär gamla Mercedes från -93. E-klass kombi!
Den får dra 1900 kg och är en riktigt slitvarg! För att dra ett riktigt tungt släp och kunna köra två stora hästar lagligt måste man ju upp i de ännu tyngre bilarna dock. Släpet är lagt på 2500kg så nu drar jag med en Nissan Navara, (diesel). Den får dra 3 ton och tar sig ju fram överallt både med och utan släp... Fast jag vill inte köra in i stan och fickparkera den ....

Jag har testat att dra med en bekants AUDI Q7, 3 liters diesel,den får dra har jag för mig 3500kg på BE kort. Precis som med viss andra så märks det knappt att du har ett släp efter bilen. Släpet var ändå ett stort släp som i sig självt väger nästan 1200kg. kanondragbil, går rätt billigt med.

Liknande trådar

Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
1 003
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka