Bra dragbil?

Sv: Bra dragbil?

Jag hänger med på denna tråden...

Hur är Nissan xtrail som dragbil?? Är det en "hållbar" bil eller bör man räkna med mycket reperationer?

Jeep och Cheva är dyra bilar att äga, likaså Landrover. Freelandern är en otrolig skitbil som LR själv skäms en smula över. LR är också dyra bilar att äga om man inte väljer en Defender och kan mecka själv. Väljer man Deffen har man valt bort otroligt mycket komfort, men har en väldigt oöm arbetsåsna i garaget.

Nissan Terrano har jag bara erfarenhet av I, och det är ju numera gamla bilar.

Jag har en Kia Sorento-08 ...suverän! Automatlåda med tip tronic vilket innebär att man sköter växlandet själv när det är tungt. 08:an är den sista rambyggda och det innebär att den drar tungt. Nyare modeller har inte samma viktklass...

Suzuki eller Hyndai då ? Jag har en ganska så tung Boj transport och i den brukar jag köra 2 ganska så stora vbl travare

Senast ändrad:

Jag har en Subaru Forester och den är helt suverän som dragbil! Drar hur stadigt som helst och är jättebra på vintern med permanent fyrhjulsdrift.

A

Finns ingen Subaru (vad jag vet) som lär få dra två större hästar i ett rätt tungt släp (dvs jag tolkar det som en bit över två ton). Tyvärr, då jag håller med om att det är trevliga dragbilar.

Jag har tung Boj släp och drar just nu med en Dodge Dorango som funkar kanon. Har tidigare haft en Land Rover Discovery som var kanon men som tyvärr rostade sönder. Pratade med den engelska representanten för Land Rover som själv hade Discovery och som sa den var den bästa OM man dels hade en bra mekaniker och fick tag i ett exemplar som inte rostade. Då var de outslitliga.
En annan bil som var väldigt bra till tung släp var en gammal Mercedes E-klass 320. Köpt för några tusen lappar och den höll i två år, vi hoppades att den skulle hålla en tur bara medan Land Rovern var på verkstad. Fick faktiskt tillbaka pengarna för den när vi bytte in den.

vad är det för skatt och försäkringskostnad på en Dodge?

vad drar den per mil? är det lätt att få tag på reservdelar?:)

dom dragbilar som vi har haft av dom märkena du nämner är:
Landrover freelander är helt värdelös, svag, dålig motor går sönder hela tiden.
Jeep Cherokee, bra att dra med men inte bekväm att köra och så var den rätt törstig, men man körde ALDRIG fast med den hur omöjligt det än såg ut.
Drar nu med en subaru Forester turbo och den funkar riktigt bra än så länge.

Jag har en chevrolet summit van som jag gillar skarpt. Fast grejen med Chevrolet är lite "smakar det så kostar det", är ingen billig bil att äga. Min kostar närmare 5000 kr i skatt varje år och sedan ligger försäkringen på drygt 500 i månaden. En V8 slurpar även glatt i sig en hel del bensin. Sedan är min erfarenhet att åtminstone vissa årsmodeller rostar ganska lätt, min USA-import har fått ganska dyra rostskyddsbehandlingar för att klara vinterkörningen utan att rosta upp.

Som sagt dyr bil att äga men samtidigt en skön och bekväm bil att köra och dra släp med. 3000 kg får den dra. En fördel tycker jag är att Chevrolet är ett ganska stort märke så det är både ganska lätt och ganska billigt att få tag på reservdelar.

Jag hade en chevrolet captiva förut.

En riktig pansarvagn i alla väder och den var lika lättkörd oavsett transport bakom eller ej. Mitt släp + häst vägde ca 1500kg bakpå och det märktes inte ens!!
Jag hade en 140 hk dieselmotor som inte drack mer än en vanlig volvo i blandad körning. Men körde man över 110km/h, den magiska gränsen, så sa det slurp!

Enda nackdelen: Skatten! (5170kr/år) men då var det en 07:a och de nyare är förmodligen något billigare i skatt idag :)

vad är det för skatt och försäkringskostnad på en Dodge?

vad drar den per mil? är det lätt att få tag på reservdelar?:)
Jag har en V8 bensin och den drar i snitt 1,5 /mil med eller utan släp.
Skatten är 3100 och försäkringen (helförsäkring) är ca 4000 /år kommer inte ihåg riktigt har det på månadsbetalning och det ligger på ca 300/månaden.
Reservdelar är för det mesta samma som som till chevan så det har hittills inte varit några problem. Har vaisserligen inte heller behövt så mycket av den varan.

Jag är snart inne på min andra Discovery, och kommer aldrig byta dragbil.
Bekväm att åka i, drar vad som helst utan problem, billiga reservdelar.

Freelandern får ju bara dra 2000kg, men är faktiskt inte så illa som det sägs. Freelander 1:an (97-06) finns med en 1,8l motor. Det är den som gett Freelandern sitt dåliga rykte, då motorn har rasat pga dålig kylning/läckande kylare. De första åren dras Freelandern med en massa underdimensionerade problem, men nyare (tror det 02 o framåt) rullat mkt bättre. Freelander 2:orna är i grund o botten samma bil som XC60'n.

Men får att återgå till Discoveryn, så visst, så kan dom väl rosta sönder, men jämfört med andra bilar i samma ålder rostar dom rent generellt rätt lite. Karossen är i alu och rostar inte öht.
De vanligaste felen på Discoveryn är läckande takluckor. Orkar man inte åtgärda det, så är det bara o limma igen luckan. Finns även en del av de äldsta Discoverys m automat som har problem med för dålig kylning.

Ok, de jag har erfarenhet av...

Range Rover HSE V8 -97
Drar ledigt 2 ton utan att man märker att man har släpan där bak. Den drar inte heller mer med släp än utan, vi körde mest landsväg och fick ner den till 1,8L/mil. Drar 3500kg men nya ägaren släpade runt en 11ton tung traktor och då märkte man att det gick tungt, så allt under det borde den klara av att dra. :)
Problemet med detta rullande vardagsrum och aristokratiska vidunder är att det är gjort av engelsmän, som vi alla vet inte skall bygga bilar med elektriska komponenter. Ekonomiskt oberoende eller egen LR-mekaniker är nästan ett måste.

Chevrolet S10 4x4 262ci Pickup EXT LT -96
Min lilla bit av western. <3 Får bara dra 2 ton på 50-kulan pga att det inte är ett EU-drag, men får dra 2700kg på 60mm-kulan eller traktordraget.
Sitter en V6a på 262cui som egentligen är en 350 utan de sista två cylindrarna, alltså en i princip skottsäker pjäs, däremot lite törstig. Dricker 1,37 blandat, har fått ner den till 1,2 landsväg men drog 1,8 när jag bara körde i stan. Lågväxel, riktig 4x4 50/50 låst mittendiff vid inkoppad 4x4. Lättmekad. Underbar. Dyr. Skatt 2500kr då det är LB-reggad.

Jeep Grand Cherokee Laredo Diesel typ -02 eller något liknande
Relativt snål pjäs (0,9 med släpa) med kass 4x4 (det är inte kul att kasa baklänges med full hästtransport). Trevlig att köra men är mer stadsjeep än skogsjeep. Osäker på hur mycket den fick dra, men det var minst 2 ton iaf.

När det gäller Grand Cherokee och Cherokee är det helt olika bilar, vilket inte kan påpekas nog många gånger eftersom att folk sällan vet vad det är för bil de själva äger...

/C

Blir bara mer och mer villrådig ............tror jag blundar , pekar och tar den första suven på blocket som kommer upp bara ?

Jag hade en äldre jeep cherokee som var helt fantastisk att dra med, men ack så törstig.... Kör nu hyndai och är mkt nöjd med den.

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
759
Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en... 2
Svar
27
· Visningar
1 263
Senast: Trott
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 729
Senast: Edla
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka