Sv: Bra dragbil?
Ok, de jag har erfarenhet av...
Range Rover HSE V8 -97
Drar ledigt 2 ton utan att man märker att man har släpan där bak. Den drar inte heller mer med släp än utan, vi körde mest landsväg och fick ner den till 1,8L/mil. Drar 3500kg men nya ägaren släpade runt en 11ton tung traktor och då märkte man att det gick tungt, så allt under det borde den klara av att dra.

Problemet med detta rullande vardagsrum och aristokratiska vidunder är att det är gjort av engelsmän, som vi alla vet inte skall bygga bilar med elektriska komponenter. Ekonomiskt oberoende eller egen LR-mekaniker är nästan ett måste.
Chevrolet S10 4x4 262ci Pickup EXT LT -96
Min lilla bit av western.

Får bara dra 2 ton på 50-kulan pga att det inte är ett EU-drag, men får dra 2700kg på 60mm-kulan eller traktordraget.
Sitter en V6a på 262cui som egentligen är en 350 utan de sista två cylindrarna, alltså en i princip skottsäker pjäs, däremot lite törstig. Dricker 1,37 blandat, har fått ner den till 1,2 landsväg men drog 1,8 när jag bara körde i stan. Lågväxel, riktig 4x4 50/50 låst mittendiff vid inkoppad 4x4. Lättmekad. Underbar. Dyr. Skatt 2500kr då det är LB-reggad.
Jeep Grand Cherokee Laredo Diesel typ -02 eller något liknande
Relativt snål pjäs (0,9 med släpa) med kass 4x4 (det är inte kul att kasa baklänges med full hästtransport). Trevlig att köra men är mer stadsjeep än skogsjeep. Osäker på hur mycket den fick dra, men det var minst 2 ton iaf.
När det gäller Grand Cherokee och Cherokee är det helt olika bilar, vilket inte kan påpekas nog många gånger eftersom att folk sällan vet vad det är för bil de själva äger...
/C