Bra eller dåligt föredöme?

Bowman

Trådstartare
När jag rider i Kungsbacka kör jag ofta förbi både ridskolan och ridgymnasiumet. Jag brukar då se en tjej med långt och utsläppt rött hår rida runt bland hindren utan vare sig hjälm eller ridväst. Undrar då om man är en bra eller dålig förebild för ridsporten och eleverna om man rider på eller intill nämnda anläggningar utan hjälm och ridväst?
Vad är den allmänna åsikten. Jobbar man inte inom förbundet för ett ökat säkerhetstänkande. Och är det inte då viktigt att vara bra förebilder?

Sv: Bra eller dåligt föredöme?

Lättast är väl att du stannar bilen och framför dina synpunkter på ett trevligt sätt direkt till henne. Hon kanske inte har funderat på att hon borde vara en förebild och rida med hjälm.
Lycka till.

Känner mer att det här en policyfråga som Sveriges ridgymnasium borde ställa till dem som rider inom deras anläggningar. Det är en privatägt gymnasium med samma ansvar för sina elever och lärare som vilken skola som helst.
Att som privatperson stanna till och framföra synpunkter till en ryttare hur hon eller han rider faller aldrig i god jord oavsett hur snällt man framför dem.
Men min fråga var främst om det var en dålig eller bra förebild att rida utan hjälm och ridväst. Men det verkar inte som svaret är så självklart...

Nu är det väl så att personen du syftar på inte rider på Sveriges ridgymnasiums anläggning eftersom den inte är klar ännu.
Jag tolkar det som att personen rider på den privata anläggningen på andra sidan vägen med stor paddock och hinder.
Om man vill rida utan hjälm på en privatanläggning så är det inte mycket man kan göra åt det. Klart att det optimala är att alla alltid använder hjälm.
Västen avstår nog de flesta ifrån...

Även jag avstår från västen (dumt ja) men inte från hjälmen.
Den som har något att skydda innanför huvudte använder hjälm... :P

du har möjligen inte funderat över lämpligheten att beskriva en plats och en person enligt beskrivning, och klaga på denna på nätet?

Breccia: jag skrattar ihjäl mig :rofl::bow:

du har möjligen inte funderat över lämpligheten att beskriva en plats och en person enligt beskrivning, och klaga på denna på nätet?

Breccia: jag skrattar ihjäl mig :rofl::bow:

Eller så är det just det TS har gjort ;)
Om ryttaren eller bekanta till henne läser detta kanske hon kan få en lite hint om att hade varit bra med lite mer "tänka efter före" :angel:

Eller så är det just det TS har gjort ;)
Om ryttaren eller bekanta till henne läser detta kanske hon kan få en lite hint om att hade varit bra med lite mer "tänka efter före" :angel:

Heter det inte "Ingen nämnd, ingen klämd" ;)

Personligen så tycker jag att det är upp till var och en hur man beter sig!
Jag rider (ganska) sällan med hjälm, men det är mitt val som vuxen!
Västen lånades ut jag när jag slutat på ridskolan och med hoppningen.

F.ö så tycker jag dock att på en anläggning som t.ex de stora stuterierna och tävlingsstallen BORDE föregå med gott exempel speciellt när det finns barn och tonåringar som kanske inte lyssnar på "gamla mamma och pappa" utan kanske rent av tar till sig det utav någon som de är imponerade utav och ser upp till..

Skulle det dock vara som så att det är studiebesök i det stallet jag finns i skulle jag SJÄLVKLART! ha hjälmen på mig.

Men hur många vuxna har cykelhjäl t.ex?? bara en fråga?!

Heter det inte "Ingen nämnd, ingen klämd" ;)

Personligen så tycker jag att det är upp till var och en hur man beter sig!
Jag rider (ganska) sällan med hjälm, men det är mitt val som vuxen!
Västen lånades ut jag när jag slutat på ridskolan och med hoppningen.
?!

Ditt val som obetänksam vuxen? :crazy:Om du skadar dig och blir inlagd på sjukhus, vem står för kostnaden utöver de 80? per dygn du själv betalar? Väljer man som vuxen att utöva en såpass riskfylld sport som ridning faktiskt är, tycker jag man ska ta sitt ansvar mot hela samhället om man ska gå steget längre.

Tycker det är upp till var och en om man vill använda sig av hjäm, och jag ser inte vart hon ska behöva ta på sig ansvaret som förebild? Jag rider/kör inte med hjälm för att någon ska ha en vettig vuxen att se upp till, utan för min egen säkerhet.

Om hon har en aktiv roll i en förening (speciellt mot unga), ridlärare/tränare (åter igen, speciellt mot unga) så tycker jag att hon borde axla ansvaret som god förebild och använda sig av hjälm. Men som privatryttare som studsar runt på sin privata häst på en privat ridanläggning? Njä.

Anläggningen som tjejen rider på har inget med varken klubben eller ridgymnasiet att göra utan hon sitter o rider på en privat anläggning. Anläggningarna ligger på rad längs denna väg.
Om hon vill rida utan hjälm så är det hennes val.
Finns inget mer att tycka om det anser jag.

Om det är det stället som jag tror att det är så är det en privat anläggning och ser inget fel med att göra som man vill på där så länge det är inom lagens ramar oavsätt om det ligger mitt i mot ett gym eller mitt i skogen.

Kram

Jag fick en fråga av min moster (som har ett förflutet som jockey) om jag alltid har flytväst på mig när jag seglar. Jag svarade att det beror på väder, position ombord vad för båt jag seglar. Men generellt så har jag alltid säkerhetssele på mig. Men på en kappseglingsbåt faller man bara av en gång i livet så man gör bäst i att stanna kvar ombord. När en kappseglingsbåt gör 60 km/h i mörka natten med 350 kvadratmeter segel uppe gör man bäst i att stanna kvar ombord. Chansen att bli funnen är liten...
Men som ryttare är risken att falla av betydligt större. Jag frågade henne hur många gånger hon flugit av. Vilket hon inte minns. Ändå använder hon sällan väst. Personligen så existerar inte tanken att sitta upp på en häst utan hjälm och väst. Och det tror jag de flesta som håller på med galopphästar idag instämmer i...

Jag förstår verkligen inte vad det har med mig, eller min fråga om förebild, att göra.

Jag skulle önska att ALLA som rider använder hjälm, jag gör det ALLTID, mina barn gör det ALLTID men det kommer ALLTID finnas människor som INTE gör det...

Vill en individ rida utan hjälm som privatperson kan man inte göra nått åt den saken, är det en person som är knuten till ridskola eller som privattränare anser jag att dom har en skyldighet att bära hjälm.

Dock måste man respektera varje enskilds privata fritid... Hur dumt det är känns och ser ut...:crazy:

Jag satt på en häst som halkade omkull på en grusväg (fråga mig inte hur det gick till) men jag landade på huvudet/nacken med en kraftig hjärnskakning och minnesförlust som följd. Jag kommer än idag, 3 år senare inte ihåg vad som hände. Jag vågar inte ens tänka på vad som hade hänt om jag inte haft hjälm?
Så ja jag håller med dig, alla borde använda hjälm. Men jag tror också på varje människas egen rätt att bestämma över sitt liv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Rumsväxter 2
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka