Bra eller dåligt?

Sv: Bra eller dåligt?

Och jag vill inte betala mer skatt så att folk ska slippa undan sitt sociala ansvar att faktiskt bry sig om sina äldre familjemedlemmar.

Min personliga åsikt är att man inte kan eller bör tvinga de anhöriga att 'ta ansvar' eller 'bry sig'. Näver bäver! Så tycker jag såväl som privatperson och som professionell.

Många har inte ens anhöriga, vssa har varken anhöriga eller vänner - fler än man som 'yngre' kan tänka sig. Men det är ganska logiskt, med den typ av familjebilder vi har numera, där kärnfamiljen är en historisk företeelse. Och - ju högre upp i ålder, desto fler vänner som kolat.

Däremot skulle jag kunna tänka mig en annan lösning, där utförsäkrade, arbetslösa, åtgärdsprogram kan vara inblandade. Det går inte att sätta vilken planta som helst med att arbeta med människor och framförallt inte inom omsorgen, men med urval och vägledning och ansvar så.

Höjd skatt kan jag möjligtvis betala för att skolan ska kunna lära eleverna ge fan i att stava 'i morgon' som 'imon', att få folk att fatta att svinmånga negationer inte tar oss framåt, att te dricker man till tekakor och att det är skillnad på later och latter i engelskan. Så det så!

Sv: Bra eller dåligt?

Det är trist när vårdpersonalen inte själva får utföra dessa saker med deras vårdtagare, utan att volontärer ska överta dessa uppgifter. Det behöver inte betyda att vårdtagarna inte behöver umgås med volontärer i övrigt. Ideell personal i all ära, men varför ska inte vårdpersonalen tillåtas bygga upp sin relation till de äldre genom att få utföra dessa åtgärder? Att mena att detta är de anhörigas ansvar är en fråga som inte har någon förankring i verkligheten. De som inte har någon anhörig att vända sig till, ska de behöva förbli ensamma? För det är många, oavsett hur de betett sig under sitt liv innan ålderdomen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
3 061
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka