Bra flughuva

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fia1991
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 492
F

fia1991

Hej Forum!

Jag ska köpa en ny flughuva till hästen, har ni något bra förslag? Helst en sån som skyddar öronen också :) Jag tycker det är så svårt att hitta, de som sitter bra brukar vara rätt ömtåliga..

Ha det bra!! :bump:

Sv: Bra flughuva

Åh jag behöver också en ny flughuva :D
När man väl hittat en som sitter bra så är den ju trasig inom en vecka:angel:

Vi brukar ha de vanliga vita/svarta med teddyfoder på och de funkar till normala hästar som bara går och betar och inte leker med varandra alltför mycket.

Till de busiga grabbarna har vi huvor i elastiskt tyg med tunnare nät och öron på. De har faktiskt fått sitta kvar och förutom ett hål på tyget så har de hållit än så länge :D

Jag är väldigt förtjust i dom från H**ks, för 129:-. Heter bara flugmask på deras hemsida, blå/beiga. Alla på sommarbetet har dom, passar väldigt bra!

jag använder jacsons i lycra med finmaskigt nät. sitter jättebra och BEKVÄM för hästarna i motsats till dom flesta andra som sticker dom i ögonen och hindrar synen. negativt är att dom går sönder väldigt snabbt men dom kostar bara en hundring.

har bucas huvor också med dom tycker jag är helt värdelösa, ser knapt igenom dom. hästarna blir väldigt osäkra och snubbliga, känns som en enorm säkerhetsrisk att ha på såna om man inte har hästen i en 100% plan hage ala ridbana. dom ligger innerst i ett skåp....

Mina hästar springer och leker i full galopp över stock och sten i våra skogshagar med bucashuvor utan problem, så jag håller knappast med om att hästarna ser dåligt i dom.

TS: Jag tycker Bucas huvor är överlägsna, men ett minus för den passform de har på senaste årens modeller, som verkar vara större i storlekarna än de gamla. Har svårt att få de nya small-huvorna att passa min d-ponny, som däremot kan ha sin gamla perfekt.
Annars gillar jag de klassiska huvorna som tex Hööks har, vitt nät och svart teddy i kanterna är det väl. de brukar sitta bra!

ja det håller jag med dig om!
köpte en S förra veckan till unghästen, dom är större runt knäppningen än dom äldre modellerna..

verkar inte som man får skriva ut företagsnamn, men jag köpte 2 eksemtäcken förra året från H**ks, funkar bra, men nu nyss köpte jag originalet, det från B****, JÖSSES vilket täcke, blev så glad så jag köpte deras huva som passar till täcket, jag har alltså inte provat runt utan hade tur direkt, och Geysir stormtrivs, han hjälper till att sätta på mössan med, för hans matte är rätt klantig:angel: dyra grejer, men klart värt det för oss

Tack för alla tips :)
Jag funderar på att skaffa en sån där huva från J*cson, som sitter tajt med finmaskigt nät. jag är rädd att det ska komma in insekts:devil: innanför huvan annars om det är modell med kardborre, men det kanske det inte gör? Den är ju som sagt ömtålig :confused:

En mina hästar demolerar sina flugluvor i raketfart!
Är de inte bekväma så kränger han av dem (stampar gärna på dem också, eller använder som bitleksak...:crazy:).

För ett par år sedan köpte jag luva av märket Mark Todd.
Den bästa luvan jag har haft! :love:
Hästen låter den sitta kvar, kardborren är rejäl och den är fodrad med mjuk fleece.
De är visserligen ett par kronor dyrare än de flesta luvorna (kostar ca 150:-), men det är de värda!

Jag har två huvor som jag växlar mellan så hästen slipper att vara utan om den måste tvättas (de går att tvätta i maskin, blir som nya efteråt).

De som jag har är med öron, men jag tror att de finns i en modell utan öron också.

Luvan från jacson har hästarna prövat, men de är bara hela ett par dagar.
De är mjuka och sköna, säkert bra för hästar som lätt får skav.
Men finns det något för hästen att klia sig mot i hagen så går de sönder direkt.

Håller helt med dig faktiskt! Har jacsons lycra till fullblodet, passade tyvärr inte på kallblodet också. Han verkar gilla den och han har inte lyckats plocka av den. Sen håller jag med om Mark Todd också, hade den hela förra sommarn och kan fortfarande ha den i nödfall, lite trasig. Fanns tyvärr bara i cob/ponny nu :( Men den var kanon!!

Kallblodet fick en Bucasluva då de skulle vara extra stora. Och visst, han får plats i den men jag tycker också han verkar ha dålig sikt. Inte sett honom snubbla men han har reagerat på saker ungefär som att de plötsligt dykt upp och skrämt honom, fast han egentligen kunde ha sett dem tidigare. Så han får ha sin vanliga vita med teddykanter oftast. Dessvärre passar sällan flugluvor med öron på hans stora huvud...

Bucas tycker jag är överlägset bäst! Har provat massor.. :laugh:

Haha nej de har aldrig haft problem med huvorna ens första gången de har dom på. Herregud jag kan väl avgöra om hästarna ser något eller inte? Dina kanske inte gör det, men jag är inte ensam om att tycka de här huvorna är överlägsna.

Liknande trådar

Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
290
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
871
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd