Bra, funktionella ridkläder...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Saint
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 773
Sv: Bra, funktionella ridkläder...

Jag är så känslig om mina knän, blir lätt frusen om dem och får ont i dem. Men hela termobyxor blir alldeles för varmt och svårt att röra sig i, därför brukar jag ta benvärmare och dra upp. Det kan se lite roligt ut, men vad gör man inte en iskall vinterdag ;)

Det glömde jag!! Så gör jag med!! Det är suveränt bra. Har ett par gröna som jag hittade för 20 kr i en fyndlåda på Indiska. De är jättebra och har hängt med i tre vintrar nu!!:D

Jag köper aldrig mina ridkläder (bortsett från ridbyxor o dyl) i ridsportbutiker. Dem är alldeles för dyra i jämförelse med hur dåliga dem är. Jag handlar i sportbutiker jag, när det är rea kan man hitta hur många bra tröjor mm som helst :)

Min pappa har en himla massa gamla kavlitétsjackor, tröjor osv så jag tog mig en runda där och fick en underbar gammal jacka utav honom. Den är stor och varm men förvånansvärt lätt att röra sig i utan att jag svettas som en gris. Dessutom har den dragkedja som går att dra både upp och ner vilket är ett måste för att kunna rida i den :)

Jag är så känslig om mina knän, blir lätt frusen om dem och får ont i dem. Men hela termobyxor blir alldeles för varmt och svårt att röra sig i, därför brukar jag ta benvärmare och dra upp. Det kan se lite roligt ut, men vad gör man inte en iskall vinterdag ;)

Vad smart!! Tar du sånna som man hade när man dansade balett alltså? Stör det inte överskänkeln?

Kul att se att det är fler som tycker som jag, dvs att utrustningen ligger flera mil efter om man jämför med övriga sporter som utförs utomhus i alla väder. Kan inte förstå att ingen kedja satsar på ridkläder i funktionsmaterial, de skulle bli rika på bara mina inköp.
Som löpare och skidåkare är man van vid kläder som absorberar svetten och transporterar ut fukten så man förblir torr oavsett hur hårt man jobbar. Dessutom är kläderna ofta både vind och vattenbeständiga.

Men inte ridkläder nej.
Använder mycket Craft produkter i ridningen, men eftersom jag älskar mina ridbyxor så blir det svårt.
Vad jag verkligen saknar är ett riktigt bra regnridställ. Vill kunna rida ut i normalt regn, i kläder som står emot vätan och samtidigt transporterar bort fukten från insidan. Kläder som är smidiga att ha på sig och inte hindrar själva ridningen. Hitintills har ja inte hittat några som uppfyller de kraven! :crazy:

*KL*

Jag har mina vardagskläder som jag tröttnat på. Har väl några tröjor av hästmärke.

Crafts underställ är det enda som jag tycker fungerar skitbra och köper inget annat. - Inte ens de som är gjorda för ridning.

Vad smart!! Tar du sånna som man hade när man dansade balett alltså? Stör det inte överskänkeln?

Ja precis, sådana benvärmare är inte så svårt att få tag i, finns numer i var och varnnan sportaffär. Eller så kanske du hittar ett par som ligger och skräpar på Indiskan, som Julle ;) För mig störs inte överskänkeln alls och jag har t o m dubbla benvärmare ibland när det krisar. Värt att testa nästa gång knäna värker av köld ;)

Det är verkligen sjukt att ridkläderna ligger efter så. Jag skulle med kunna försörja en affär som sålde funktionskläder för ridning.

Jag är lite förtjust i cykelkläder också eftersom de ofta har längre ryggdel än framdel. Praktiskt om man rider mycket i lätt sits. Dessutom har de oftast fickor på ländryggen där man kan ha mobilen (gör nog hemskt ont om man trillar av).

Jag tänkte på det du sa om regnkläder... har du testat Haglöfs GoreTex jackor? Det finns byxor med och de håller väl för ridning och stallarbete.

Jag köper också en del ridkläder i sportbutiken. Underställ och vinterstrumpor av ridmärken är helt värdelösa, jag kör på Crafts underställ och vanliga skidstrumpor. Jättevarmt och skönt :love: Regnjacka har jag en från Helly Hansen, benvärmare använder jag om det är riktigt kallt och ett par nya tröjor i funktionsmaterial ska införskaffas till sommaren.

Ah...tack för tipset. Måste jag testa. Är så trött på regnbyxor som släpper igenom regnvatten, så man blir dyngsur, eller andra regnbyxor som håller tätt för vatten, men inte släpper ut fukten, så då blir man fuktig och blöt på insidan iaf!

Jag är lite förtjust i cykelkläder också eftersom de ofta har längre ryggdel än framdel. Praktiskt om man rider mycket i lätt sits.
Vilket bra tips! Jag avskyr när det glipar, därför att en tröja är för kort.

Jag kollar alltid på byggkläder och skoteroveraller. Byggkläderna är bra stallarbetskläder, dessutom syns de ofta bra coh har rejäla reflexer. Fiffiga västar är också bra att ha därifrån, mycket fickor och så visibiliteten.

Skoteroverallen åker fram i oktober och undan i mars. Just nu har jag en orange från vägverket som jag både rider och jobbar i stallet i. Mycket bra overall i bävernylon, med rätt tjocklek och foder på de rätta ställena. Fryser eller svettas aldrig.

Närmast kroppen har jag helst ull (eller allra helst ullsiden, men jag har inte råd) både på sommaren och vintern. Bomull är enligt mig värdelöst att ha på sig om man skall göra annat än sitta still och vara fin.

Jag har nästan aldrig "riktiga" ridkläder.
Underställ från craft eller ullfrotté, strumpor från ullfrotté (finns inget varmare, mer merinoull i dem än tex salomons skidstrumpor). På det HellyHansentröja (fibertröjan med längre rygg) och vantar.

Toppar från craft, inte vad jag tränar i på gymmet (då vill jag ha "snyggare"). Crafts är bra ventilerande, helsvarta och förhållandevis billiga.

Ska de "grovjobbas" har jag fristadsbyxor.

Regnställ från didriksson är outstanding!

Jag använder mycket av mina skidkläder även i stallet,särskilt microfleece-tröjor (Scott, Helly Hansen, etc), och skidstrumpor (äckligt dyra yllestrumpor) är helt ovärdeligt. Min jacka jag brukar ha när jag fiskar använder jag när jag ska rida i regn. Mina ridhandskar är kuskhandskar egentligen, har hållt i tre år! Och så har jag i princip alltid tanktop på mig, även när jag rider, oftast från Calida.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka