Bra hästtidning?

Indiv

Trådstartare
Vad är en bra hästtidning enligt er? Vad tycker ni är intressant att läsa om och dessutom villiga att betala pengar för?

Anledningen till min fråga är att jag själv tycker de flesta tidningarna är rätt tråkiga, jag köper väl R**sport ibland men mest för avelsdelen om någon jag känner varit på utställning osv. Eftersom jag inte är så intresserad av tävling och "kändisarna" så blir det rätt mkt ointressant i tidningarna.

Ibland finns det riktiga guldkorn bland artiklarna men mycket oftare blir man besviken när man läser vad ett nummer ska innehålla och när man väl läser den efterlängtade artikeln... Är det ont om saker att skriva om eller är det just ett problem i hästvärlden, att det skrivs om "fel" saker?

Sv: Bra hästtidning?

Jag håller med! Det finns ju en tidning som heter Hästfokus som jag tycker verkar bättre då den inte är så inriktad på tävling men jag har bara bläddrat i den vid några tillfällen så jag kanske inte är rätt person att uttala mig :o
Jag läser gärna djuplodande och långa artiklar om till exempel igångsättning efter skada, trickträning och andra träningstips. Sadelskola (alltså vad man ska tänka på vid sadelinpassning) är också bra, det kan man alltid behöva repetera :idea:

Jag tycker att Equipage är den bästa hästtidningen. Det är väldigt blandat med olika typer av artiklar, men jag tycker de skriver om saker som intresserar mig i alla fall!

Hästfokus tycker jag blir allt sämre och sämre. Har nu slutat köpa den helt,inte värt pengarna. Nu är den enda tidningen LuckyRider som får hamna i min brevlåda.

Jag fick en prenumeration i present (prova på 2 nr) av stallmagasinet tror jag det var, och ack så besviken jag blev! Inte en enda artikel av intresse och jag skulle aldrig vilja betala för att läsa det som stod skrivet!

DEe flesta tidningarna innehåller samma nyheter och då är väl ridsport den som hinner att skriva om det snabbast, men där saknar jag artiklar om forskning och mer omkring hästeriet. Lite alternativ tänk (som i lucky rider) utan att bli "too much" om ni förstår hur jag menar?

Ridsport specialtidningar sparar jag - där finns en massa guldkorn. Har t o m köpt en massa gamla nummer på radannons. Hästfokus var riktigt bra tidigare - men på senare tid har antalet intressanta artiklar minskat. Tyvärr.

Håller med om att det är en massa i Ridsport som inte känns relevant om man inte tävlar, men jag prenumererar ändå för att jag tycker att man måste ha den om man alls ska hänga med i utvecklingen i ridsportsverige i stort.

Bland de övriga så tycker jag att Hippson magazine är helt super för fritidsryttaren. Intressanta reportage, bra ridövningar, bra artiklar om hästhållning mm.

Men vad saknar ni? För alla verkar ju tycka att något saknas i de flesta tidningarna?
Alltså vad skulle ingå i ER favorittidning om ni fick välja fritt?

Jag håller med! De flesta hästtidningar ser ju ut som reklamblad, och man skall inte tala om gott språk i "artiklarna". Min favorittidning är Dressage Today. Den innehåller också alldeles för mycket reklam men varje nummer innehåller ett långt, ingående reportage om något viktigt, skrivet på god engelska och med jättebra bilder. För något nummer sedan var det en lång clinic med Hubertus Schmidt som verkligen var fantastiskt lärorik att läsa. För ett par år sedan skrev Bo Jenå en tre nummer lång artikel om tömkörning. Den läser jag fortfarande ibland. :)

Jag tycker att Equipage är den bästa hästtidningen. Det är väldigt blandat med olika typer av artiklar, men jag tycker de skriver om saker som intresserar mig i alla fall!

:bow::bow:

Jag prenumererar på Ridsport, dock kommer jag inte förlänga den prenumerationen när det är dags. Har alltid gillar tidsport men senaste året(?) känns det som att den blivit mycket sämre. 50 % av tiningen är annonser/reklam, 25% är (enligt mig) ointressanta tävlingsresultat och resten är (ibland) intressanta artiklar, men mycket ointressant med...

Min drömtidning skulle innehålla lite fakta om allt möjligt, lite hopp, dressyr, western, ponny, avel mm. Och inte sååå mycket reklam. Förstår att reklamen är nödvändig, men jag betalar gärna lite mer om jag slipper reklamen ÖVERALLT!

Min favorittidning är nog fortfarande cavallo, även om jag inte kan läsa den regelbundet längre gillar jag artiklarna bättre...

Men om jag skulle önska så är det väl lagom mycket annonser (även köp o sälj i snygg design), mer veterinär-artiklar, forskning, övningar och intressanta tester, typ säkerhetstest av olika hästsläp, ridhjälm eller liknande. Lite nyheter och hänt senast ska väl också finnas...

Det med reklamen är intressant, i ex ridsport finns samma reklam om och om igen i samma tidningsnummer, det känns lite onödigt. Jag skulle kunna tycka att viss reklam är bra, jag gillar att bläddra på de sista sidorna om jag letar efter nya prylar, stallinredning osv, men inte i hela häftet. Kanske borde begränsa det lite, men då sjunker nog deras reklamintäkter skulle jag tro?

En bra hästtidning enligt mej ska handla om vardagliga saker. Vara inriktad på oss "vanliga" ryttare som kanske inte har en 100 000:- häst utan rider för att det är så himla roligt! :D

Dom flesta hästtidningar handlar för det mesta om avel och tävlingar på hög nivå och reportage hos välkända ryttare. Visst, ibland kan väl det vara roligt att läsa om men jag hade mycket hellre läst om en helt vanlig person med en helt vanlig häst. Hur vardagen var för dom i med/motgångar.

Sen är det ju helt upp till vilken sorts ryttare man själv är. Tävlar man eller avlar så är man ju intresserad av att läsa om sådant med.

Så det är bara att välja den hästtidning som passar en bäst! :bump:

"Dom flesta hästtidningar handlar för det mesta om avel och tävlingar på hög nivå och reportage hos välkända ryttare."

Håller med om ovanstående. Eqipage och Ridsport är de tidningar som jag alltid ser till att läsa, ibland också Hippson. Men fick jag välja fritt hade jag gärna sett fler långa artiklar om ridning, träning, etologi, och hästskötsel. Inte så mycket flashiga reklamsidor. Jag kan läsa något "hemma-hos-reportage" men inte i varje nummer. Träningsförslagen får också gärna anpassas efter olika ekipage, ligger du på LA är det svårt att ta till sig övningar för Grand Prix. Jag uppskattar även problemlösningsreportage, ex "min häst är rädd för X, vad göra?".

Jag läser helst Ridsport. De glansiga hästtidningarna är mer eller mindre värdelösa. Intetsägande artiklar som ofta är dåligt skrivna och dessutom dåligt korrekturlästa - det är övertydligt att tidningarna bara görs för att förlagen ska kunna sälja annonser.

Ridsport innehåller trots allt ofta intressanta artiklar, och dessutom krönikor skrivna av människor som verkar ha genuina åsikter.

Även Häst & Ryttare (Ridsportförbundets tidning) är helt okej, tycker jag. Den är åtminstone korrekturläst (ja, jag har extremt svårt att betala för tidningar som innehåller massor av stavfel).

Fler förslag, ska nog ta mig en sväng till affären och köpa de tidningarna jag inte läst på länge för att jämföra!

Jag tycker om Ridsport och har läst den i nästan 30 år. Hippson har jag läst flera nummer av och tycker att den har intressanta artiklar på en tillräckligt hög nivå. Är främst avelsintresserad men har stort utbyte av de allra flesta artiklarna.
Har fått låna både Hästmagasinet(tror jag att den heter) och Hästfocus och tycker att båda var smörja på en låg nivå. Skulle aldrig betala för att få läsa de tidningarna!

Ridsport är nog den som innehåller mest matnyttigt. Jag tycker tvärtemot någon tidigare skribent att den har blivit bättre på senare tid. Jag tycker den har fått en bättre bredd och känns lite mindre som en tidning för "eliten" numera. Tagit lite inspiration av alla ridsportsmagasin som finns i handeln idag, kanske, och till det positiva tycker jag.

Häst&ryttare
är i mina ögon en innovativ och lyckad produkt med en trevlig ton och en läsbar och tilltalande bredd.

Hästmagasinet
har en initierad och engagerad chefredaktör med intressanta åsikter vilket gör tidningen läsvärd. Jag tycker att det är kul att de tagit in intressanta artikelserier från utländska hästmagasin, exempelvis användbara och konstruktiva serier med nya dressyrövningar i varje nummer.

Hippson tycker jag är överraskande bra. Den sticker inte ut, men har bitvis ett intressant material.

Equipage har en kamratligt trevlig ton färgad av det gäng hästtjejer som verkar utgöra dess redaktion. Ibland är den dock lite väl tjejigt fjamsig kan jag tycka, med damtidningskänsla som får mig att längta efter Ridsports eviga tävlingsreferat sida upp och ned i svartvitt...

Stallmagasinet
var till en början svår att skilja från Hästmagasinet, de hade ungefär likartat material, men med tiden har Stallmagasinet kommit att få mer och mer westerninriktning, och om man inte själv är i den "branschen" så känns det dyrt att betala för en hel tidning där det kanske bara är en tredjedel av innehållet som man är intresserad av.

Hästfocus, Lucky rider och allt vad de heter har jag ibland läst med förfäran. En del av materialet i dessa tidningar verkar ganska luddigt och klent underbyggt, ibland motstridigt rent allmänt och ofta i strid med min hästsyn och tidningarna har en alternativprägel som jag kan uppfatta som kontroversiell.

Det jag värdesätter mest i en hästtidning är främst sådant som jag kan ha nytta av i praktiken och sådant som talar till mig på min nivå och inom min intressesfär, vilken handlar mest om dressyr, hästhantering, praktiska tips och test gällande hästvård, foder, stall, hagar, transport och utrustning exempelvis.
Jag är rysligt intresserad av reportage från olika stall, mest älskar jag att läsa om hur folk har det i helt vanliga stall- typ lokala ridskolor och det vanliga lilla kollektivstallet i nån helt vanlig stad.
Mindre intressant är generella tävlingsresultat, modereportage och "Peder&Lisen poserar i Pikeurkläder i sin flashigt inredda sadelkammare"...

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 943
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 476
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: miumiu
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa kloslipen?
  • Blandraser och renraser
  • Uppdateringstråd 31