Bra hästtidning?

Sv: Bra hästtidning?

Ska gärna innehålla information om olika hingstar. EJ kallblod eller travare.

Ska absolut INTE innehålla ngt som har med trav eller western att göra. Så boooring.

Avskyr dessa grenar.

Fast en fullblodstidning vore super (Arab o engelskt fullblod)

Har du inte läst Galoppmagasinet? Mycket om araber! Visserligen är jag part i målet men de flesta inom galoppen gillar tidningen.

KL

Jag läser ibland "Hästfocus" med stort nöje. Och då menar jag nöje som i skrattretande, många av artiklarna är helt förkastliga med avseende på faktainnehållet. Skribenterna har inte särskilt mycket koll på läget.

Bra idé!
Ska försöka tänka så istället för att gå i taket av irritation över alla fel och den oerhört låga nivån på innehållet. Känns som att den är skriven för nybörjare och för de som har noll koll som man kan lura i vad som helst.

Håller med. Jag kommer ihåg att det för ett antal år sedan fanns en annons i nämnda tidning som proklamerade att skor är djurplågeri.:crazy: En tidning som publicerar sånt kan inte vara särskilt seriös.

Bra idé!
Ska försöka tänka så istället för att gå i taket av irritation över alla fel och den oerhört låga nivån på innehållet. Känns som att den är skriven för nybörjare och för de som har noll koll som man kan lura i vad som helst.

Jag håller inte riktigt med, jag tycker att Hästfocus lyfter fram en del som andra inte skriver om, har t ex artiklar om "udda" grenar som Working Equitation. Samt, dom är mig veterligen den enda tidningen som har haft en rejäl artikelserie om distanssporten skriven av en aktiv distansryttare. Och ibland har dom artiklar skrivna av forskare.

Men det är samtidigt precis som du säger, en del är väldigt amatörmässigt skrivet och det är samma "hjältar" som återkommer hela tiden med sina teorier. Superojämt m a o, och man vet aldrig vad man får. Jag bläddrar i den innan jag köper för att kolla om det är något vettigt just den gången, det skulle aldrig falla mig in att prenumerera på den.

KL
Har köpt hippson nu och det var inte riktigt så bra som jag hoppades men bitvis helt okej läsning. Blev dock ledsen över artikeln om Totilas (ingen utevistelse alls samt mkt udda foderstat) när de direkt efter har en kvalitativ vettig artikel om "hur bra är ditt stall och vad kan du förbättra"...

Ska kolla equipage i veckan också...

Jag håller med. Det är många "udda" artiklar i Hästfocus, stor bredd på artiklar men otroligt dåligt skrivet emellanåt. Jag prenumererar men kommer förmodligen inte förnya det.
Det är inte lätt att hitta en bra tidning när man är intresserad av western, hobbyridning, utfodring och att ha så stor bredd som möjligt på sitt hästeri!

Är på jakt efter en tidning med forskning, gärna etologirön och utfodring. Funderar på The Horse, deras hemsida är bra i varje fall :D

Men artikeln om Totilas är väl inte "ovettig" bara för det, annat vore det om de hyllade sådan hästhållning. Ska de låta bli om skriva om världshästar bara för att de inte får gå i hagen?

Allt beror ju förstås på vad man är intresserad av. Jag är så tråkig att jag inte är intresserad av udda grenar:o jag gillar avel och bland ridgrenarna fälttävlan. Sen har jag häst och tycker om att läsa om foder, praktiska lösningar i stallet och ridövningar. Fast allra intressantast tycker jag att det är att läsa intervjuer med uppfödare som har hållit på längre, oavsett vilken ras de avlar på.

Nej nej artikeln var intressant i sig, men jag i min enfald trodde nog att det var lite bättre ställd bland eliten.
Däremot så måste man ju få tycka synd om pållen i fråga...

Jag läser EquiLibris som handlar om hästvetenskap.

Roligt att fler har hittat EquiLibris. Själv har jag bara läst ett nummer hittills, så jag väntar lite med att utvärdera. (F.ö. "min" veterinär som är chefsredaktör. :D)

Jag prenumererade tidigare på Hästmagazinet, men tyckte den spårade ur och blev mer som Svensk Damtidning för hästintresserade.

Bytte till Hästfocus, som jag numera också tycker var bättre förr. Gillar deras grundidé med artiklar om både större och mindre grenar blandat med hästkunskap och hantering. Men sen är själva innehållet betydligt sämre och artiklar med lovande rubriker säger för det mesta noll och ingenting. Och det de faktiskt säger är fullt med stavfel.

Stallmagasinet tycker jag känns mer riktad till yngre hästtjejer och Ridsport består mest av tävlingsresultat och avel, vilket jag inte är det minsta intresserad av.

Jag skulle vilja ha en tidning där man kan läsa om sånt som berör det dagliga livet med hästar. Foder, hovslageri, hästhantering, tips på ridövningar osv. Sen får det gärna vara reportage från tävlingar och clinics också, men hade hellre sett att fokus låg på tävlingen som helt evenemang istället för bara tävlingsresultaten. Hemma-hos-reportage är också roligt, både hos kändisarna och lokala personer. Olika hästverksamheter är också kul att läsa om, personer som vågar satsa på sina idéer och driva ett lönsamt företag med hästen i främsta rummet.

Den får man nog vara så snäll att prenumerera på om man vill ha den. Det är ingen stor tidning så jag tror inte den finns ute i affärerna, än i alla fall. Vet inte om man får länka till hemsidor, men googla på namnet så borde det bli första träffen.

Hittat redan, ja, synd att den inte finns i affärer, låter som en mycket intressant faktatidning!

KL

Jag är sådär fjantig och läser verkligen bara tidningar för mitt stora nöjes skull, inte för att lära mig något eller läsa bra artiklar. Vill jag göra det, så läser jag hellre en riktigt bra bok! Tycker att både Equipage, Hästfocus och Hippson är underhållande och mysiga, trots sina tydliga brister. Härligt att skämma bort sig och köpa alla hästmagasin man hittar på stan, krypa ner under en filt och rensa hjärnan lite.

Jag tycker att det är toppen att många tidningar har "upptäckt" de mindre grenarna. Jag läser otroligt gärna om western och distans samt islandshästar eftersom de är "mina" grenar, tycker också att det är roligt att läsa artiklar om andra smågrenar som WE osv trots att jag inte själv utövar dem. Trav och galopp är jag totalt ointresserad av, likaså avel - just nu i alla fall. Däremot så gillar jag smarta stalltips, insyn i andra hästmänniskors vardag (kändisar men framför allt vanligt folk) och annat som jag kan applicera på mitt eget hästliv. Även ridövningar och sånt är bra, jag är värdelös på att rida med fantasi i paddock så alla idéer är jättebra.
För övrigt är jag fullt med på tidningar som blir lite modemagasin samtidigt, med ridkläder och utrustning. Hippsons utrustningsnummer = yay. Där kan jag sitta och titta hur länge som helst, precis som i Hööks-katalogen.

Ridsport och dylika tycker jag blir lite tråkiga, lite för mycket facktidningar. Tävlingsresultat intresserar mig inte och texterna tycker jag är lite uppstyltade. Vill man faktiskt lära sig någonting av det man läser så är det garanterat en toppenbra tidning, men för mig som bara läser som opretantiös hjärnavslappning så funkar det bättre med sånt som man bara skummar igenom.

kl

jag har svårt att säga så mycket om de som finns, jag läser det mesta, tar till mig det jag gillar och glömmer resten väldigt snabbt :p.
Men vad jag saknar är någon tidning som riktar sig mer till ungdomar (men lite äldre målgrupp än t.ex minHäst) eller ryttare/hästintresserade som varken har egen häst eller tävlar.

Som ungdomstidning tycker jag att både Hippson och Equipage funkar... Men jag vet inte hur mycket jag hade uppskattat dem utan en egen häst!

Är på jakt efter en tidning med forskning, gärna etologirön och utfodring. Funderar på The Horse, deras hemsida är bra i varje fall :D

Jag prenumererar även på YourHorse, en brittisk tidning. Det finns 3 brittiska månadstidningar för "vanligt folk" - YourHorse, Horse&Rider och Horse. YourHorse och H&R är i stort sett identiska i sina upplägg, rätt bra med intressanta artiklar och alltid en "problemlösningsartikel" där en vanlig dödlig rider för en toppryttare (Hästmagazinets artiklar är köpta av dom). Horse gillar jag lite mindre, men vore man fälttävlansmänniska så skulle man nog gilla den bättre för att det är mycket fälttävlan i den.

Just nu tränar jag min franska och läser även franska "Cheval" och den är faktiskt bäst av alla, rejäla artiklar om allt möjligt, mycket om etologi, väldigt ofta en gratis DVD med t ex film på vilda hästar i mongoliet eller USA, fascinerande. Önskar att det fanns en sån tidning i Sverige faktiskt.

Ja tänk att det är så roligt med hästtidingar :D min man gnäller över pengarna som jag lägger på dom :o Han påstådde att "dom där tidningarna måste kosta lika mycket som att ha hästen" men den diskussionen tog jag inte för att jag inte ville göra klart för honom hur mycket hästen kostar, han har ingen aning :eek::rofl:

Själv blev jag så nyfiken att jag var tvungen att bli prenumerant! Låter osm en mycket intressant tidning, Tack ni som tipsade om den!

O, nu önskar jag att jag kunde franska! Det lät som en tidning för mig! Jag får snoka vidare på den internationella marknaden...

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 938
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 457
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: miumiu
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 055
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna