Bra hästtidning?

Sv: Bra hästtidning?

*kl*

Jag gillar bredden hos Hästfocus men håller med om att kvalitén är alltför ojämn. Korrekturläsningen har blivit något bättre på senare tid. Ett tag var den en total katastrof!

Prenumererar på Hästmagazinet men kommer inte att förnya den. Även om de inköpta artikelserierna är intressanta är det för stor fokus på hoppning och dressyr. Jag rider visserligen dressyrövningar på min islandshäst men inte på tävlingsnivå.

De brittiska tidningarna är generellt sett bra och intressanta. Men det blir lite mycket pengar att köpa dem varje månad.

Överlag är det bara Islandshästen som innehåller tillräckligt många islandshästartiklar för min del. Men också massor av avelsartiklar och hingstannonser vilket jag är helt ointresserad av. Jag önskar att det fanns fler tidningar med mycket islandshästmaterial. Eidfaxi har jag inte brytt mig om att köpa. Jag betalar inte nästan 200:- för en tidning!

Hippson och Equipage känns alldeles för veckotidningsaktiga. Någon enstaka gång har jag köpt ett nummer om jag vet att där är några intressanta artiklar. Samma sak med Stallmagasinet.

Ridsport Special köper jag varje gång den kommer ut. Även om inte allt intresserar mig, finns det en hel del som gör det. Mycket läsning för pengarna :-)

KL

Efter ett par års ickeläsande av hästtidningar har jag nu gjort ett nytt försök att hitta något vettigt.

Hästfocus prenumererade jag på i flera år förut precis när den bytte namn från hästfynd, men jag tycker som många andra att den bara blir sämre och sämre. Många tveksamma artikelförfattare som ges stort utrymme och många artiklar som kanske inte är direkt applicerbara på svenska förhållanden. Och för sjutton, korrekturläs eller lägg ner!

Hippson, ridsport special och Equipage läste jag för första gången nu under våren och blev positivt överraskad! Har man förväntningar om en "faktatidning" är man kanske ute och cyklar, men jag gillar att de mer är som månadsmagasin med blandat innehåll. Rekreationsläsning!

Hästmagasinet överraskade också positivt, jag gillade också artiklarna med vanliga ekipage som tränas. Till viss del liknande de tre ovanstående tidningarna på ett positivt sätt, jag gillar den också!

Stallmagasinet däremot var ett riktigt bottennapp. Konstig layout med mer reklam än artikel kändes det som. Konstig bildplacering och inte särskilt bra artiklar. Nej, den blir det inte något mer.

Lucky Rider, är lite väl westerninriktad för min smak, men artiklarna brukar vara bra så den dagen jag börjar med westernridning...

Ridsport intresserar mig inte eftersom vare sig tävling eller avel faller mig i smaken. Särskilt inte tävlingsresultat, men det var länge sedan jag köpte ett nummer så jag kanske ska prova.

EquiLibris hade jag aldrig hört om, men jag tycker idén är bra och sponsrar genast med en prenumeration!

När man blir medlem i SQHA så får man Stallmagasinet som medlemstidning. Borde inte en medlemstidning vara en bonus, inte ett straff när man blir medlem?

Man kan tycka att det borde ligga i SQHA´s intresse att ha en medlemstidning som inte endast fyller funktion i botten på kaninburen, utan är bra och efterlängtad av medlemmarna.

Det är sällan bra att en tidning är ett så kallat "obligatorium" (ingår i ett medlemskap) då de på tidningen på förhand vet att de kommer "sälja" ett visst minsta antal exemplar av varje nummer. Detta gör inte sällan att kvalitén på artiklarna och redaktionen sjunker. Man riskerar att bli mätt och tillbakalutad.

Inom golfen finns samma fenomen. Medlemstidning som bara blir sämre och sämre, men redaktionen vet att de ändå har ca 500.000 golfare som får den i brevlådan varje månad och behöver inte anstränga sig då de inte riskerar att tappa prenemuranter.

I övrigt så är det givetvis Lucky Rider, Hästfocus jag läser, men trillar jag över Ridsport och andra tidningar så läser jag från första till sista sida. Det kan alltid finnas något man lär sig och tycker är intressant och kan ta till sig av.

Stallmagasinet
Gillade inte upplägget eller innehållet när jag läste den förra gången (2-3 år sedan), men nu har de bytt redaktion så det kanske blivit bättre?

Köpte hem ett nummer av stallmagasinet för någon vecka sen och blev rejält besviken!
Låg kvalitet på innehållet, i stort sett hela tidningen är skriven av två personer (vilket innebär väldigt lite variation), underlig layout, kändes som om det saknades massor med bilder - ut och fota för sjutton!
Innehållet var i det närmaste helt ointressant och däremellan fanns det massor med reklam, och det har jag betalat en femtiolapp för... Nä, stallmagasinet får allt stanna kvar i affären i fortsättningen. Eller man kanske skulle maila redaktionen och påpeka bristerna, så kanske den blir bättre? Vore intressant att se om man får någon respons :)

Jag gillar Hippson och Equipage då jag gillar den här veckotidningskänslan och inte bara ren fakta. Intressanta artiklar, rolig läsning och mycket mode och tips = en bra kombination för mig!

Jag köpte även Ponny Magazinet till en jag känner då det var en stor artikel om fång i tidningen. Och jag blev faktiskt positivt överraskad att tidningen var så bra även för oss äldre! Barn/ungdomar som fortfarande håller på med ponny måste tycka tidningen är jättebra! Se den kan jag kolla i om det är intressanta artiklar i.

Ridsport Special köper jag alltid men tidningen Ridsport köper jag snudd på aldrig, är totalt ointresserad utav avel och tävlingsresultat.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 938
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 460
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: miumiu
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 055
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna