Bra hästtransport - tips!?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare inza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 6 171
I

inza

Är på gång att köpa transport.
Krav: boggie!
Vill att den ska gå stadigt på vägen.
Funderar på en enhästars så hästen har gott om plats, kan ändå inte dra så tungt och åker i nuläget bara med en pålle.
Eller finns det nån transport där det är hyfsat smidigt att montera ur mellanväggen..?

Tips?
Vad har ni? Vad skulle ni vilja ha?

Nåt som jag inte funderat på innan men som dök upp idag var ett böckman, glasfibersläp, är det nåt att ha?
Vill gärna har massor med åsikter! :)

Sv: Bra hästtransport - tips!?

Tja, jag har iaf en 1½ hästars ifor, den funkar super för oss iaf. Dock används den icke så mkt, är bra på att agera prydnad :angel:

Det mest stabila släp jag någonsin kört är Fautras. I jämförelse med den tycker jag att alla släp hoppar och rycker oavsett vilken dragbil man har.

Fautras har ett enhästars (boggie), har dock inte testat köra just den modellen. Tycker även att de har allmänt smidiga lösningar på sina släp samt mycket säkerhetstänk.

vi lånade en 1 hästars fautras innan vi köpte våran. Hästen ville icke ut fram, så vi fick backa ut den. Rev upp ett stort sår på bakbenet :crazy: obehaglig kant. Fast det beror nog på vad man har för sorts häst, och vilka behov den har. :)

Oavsett vilket märke är det bra att hålla koll på detta

* Vikten (skojas en hel del med den)
* Försäkra dig om (försök i alla fall) att det även i framtiden kommer att finnas reservdelar till ditt släp även om du väljer ett ovanligt märke
* Även om du bara åker med en häst vill du kanske ta med dig foder etc om du ska åka bort på träning/tävling i flera dagar. Då är det bra att packa sånt i andra spiltan.

Menar du "riktig" boggie så är det väl inte alla märken som har det utan mer 2-axlade. Skulle tro att de flesta är lätta att ta ur mellanväggen ur, både beg och nya.

Mvh Lena

Tack f tipsen!
Ska kolla upp det där m mellanväggen, vore ju smartast m en tvåhästar som man äv kan använda utan vägg! :idea:

...vill gärna ha fler förslag på modeller! :)

har kört med startrailer, vv, boj, kyllingekärran.

tycker boj har vart stadigast. Skulle jag köpa släp och hade pengar skulle ja köpa boj.

Provkör med den bil du avser köra. Olika släp ligger gärna olika bra med olika bilar (skum mening).

Mitt Kylinge ligger bra bakom min Volvo och pappas L2000, likaså gjorde mitt gamla Ume och Värmlandsvagnen.

Har kört enkelaxlad Dalavagn men den ligger SKIT bakom min bil.

Har även provat en Star Trailer XR3000 och visst var det stadigt men det var löjligt stort till min bil.

Fungerar gör även Fautras men tycker de är tunga, med pappas L200 var det inga problem men det är en större bil och dessutom diesel.

Även Christ.

Hmm har hunnit med en del släp under mina två år som bilförare :D (Ja jag har BE).

Kör V70.
Och nåt enkelaxlat blir det inte.
Då skaffar jag hellre mindre häst! (eller tar mig i kragen å fixar E-kort...? hehe)

vv har ju inte jättebra rykte, nåra åsikter?
Boj o Ume däremot är visst många som gillar.
Nåra som jag gillar är Henra, Böckman, Rausch, nån som provat?

vv har ju inte jättebra rykte, nåra åsikter?

Jag har en VV-transport (-07) som jag har långtidshyrt. Den är en boggie med totalvikt på 1360kg. Jag kör den med min Audi A6 och den går väldigt stabilt på vägen. Sen har jag även tagit ut mellanväggen och satt in en hellång frambom eftersom min häst är rädd för att transporteras (något som vi jobbar på). Hittills tycker jag jättebra om transporten i sig. Den är väldigt ljus och rymlig innuti, och bäst av allt... Hästen verkar gilla den!

Jag har ett Henra Amazone enhästars boggiesläp och är JÄTTENÖJD!
Ljust släp, mycket luft, BRA ventilation. Hästarna åker mycket bra i det, min Mulle som annars bara åker tvåhästars utan mellanvägg (helt uttagen, inte åt sidan) trivs jättebra!

Totalvikt 1.250 kg, lastvikt 550 kg.

Jag har en 1½hästars släp från Böckmann och är jättenöjd!! Kör inte så himla mkt, men är helt klart nöjd. Har haft volvo v50 att dra den med, nu har jag en Honda cr-v..

Oj! Vilken fråga ;) Jag hade för mig att det var något på 600kg, men jag kan kolla på fredag så får ni svar då.

Har en Boj som jag är toknöjd med! Väldigt stadig på vägen. Hade en Star innan som va rätt "smidig" o inte så stor som Bojen, men den va inte så stabil om man jämför med Bojen jag har nu.
Boj är dyra, men man får vad man betalar för.

Om du köper importerat släp, kolla så att du enkelt kan få tag i reservdelar och vart du i så fall vänder dig.

Vi har en boj. Man kan inte annat än att älska det släpet:love:. Uppfyller alla mina krav.

Christ-sortimentet är rätt brett.. Dom har både glasfibervagnar samt några lättare i marinplyfa.
Har själv en Champion som jag är helnöjd med nu när sadlkammaren har utvecklats (den var lite liten för 2 dressyrsadlar innan..)

Westfalia har ju ett helt unikt chassie som gör vägegenskaperna utöver det vanliga, men jag har inte provat dom själv..

Ps. Det ryktas ENORMA mässerbjudnden under Falsterbo ;)Ds

Tack f tipsen!
Jätteintressant m erbjudanden under Falsterbo!
- Nån som vet nåt mer? Såg bla Böckmann, BOJ, Thule o Henra i utställarförteckningen) PM:a gäääärna! :bow:

Nåra nya släp som passar mig vikt- o prismässigt som jag funderar på att åka å titta på:
Henra Caliber (blir nog enhäst isf), Böckmann (samma där), Atec Diamond, Cheval Liberte, X-trail och ev. Thule Horseline/Trane (går ej att få m integr sadelkammare?) och Christ (hemskt dåligt rykte av vad jag har förstått?).
Vill gärna veta mer om vad ni har f erfarenheter om dessa (o fler!)
Eller ett bättre beg. BOJ el Ume, kanske? Men BOJ har väl ingen vidare ventilation? iaf inte på sina mindre modeller? Och Ume verkar näst intill omöjligt att hitta ett bra beg...

Mina krav/önskemål:
Boggiekärra: stabil osv. BRA ventilation! Sadelkammare (helst integrerad), gärna OK andrahandsvärde osv. Behöver inte vara stor el extrautrustad.

Christ-sortimentet är rätt brett.. Dom har både glasfibervagnar samt några lättare i marinplyfa.
Har själv en Champion som jag är helnöjd med nu när sadlkammaren har utvecklats (den var lite liten för 2 dressyrsadlar innan..)

Westfalia har ju ett helt unikt chassie som gör vägegenskaperna utöver det vanliga, men jag har inte provat dom själv..

Ps. Det ryktas ENORMA mässerbjudnden under Falsterbo ;)Ds

Ja, eller hur!!!

Liknande trådar

Hästhantering Hoppas jag lagt tråden rätt nu. Jag ska tävla i helgen och det ska bli uppåt 30 grader varmt. Vi har nånstans runt 1-1,5 timme enkel... 2
Svar
26
· Visningar
3 351
Senast: Angel
·
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har... 2
Svar
23
· Visningar
2 670
Senast: Digbil
·
Utrustning Jag har i nuläget en Ifor 510 som är allt jag vill ha av en transport :), stor, stabil och med bra lösningar. Men.. jag saknar bil för... 2 3
Svar
50
· Visningar
12 871
Senast: Buck
·
Småbarn Hjälp - Vi är i en lite jobbig situation! Allt har gått så himla smidigt med hemflyttning - tills nu! Vi flyttar till Sverige från UK... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka