Bra hästtransport - tips!?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare inza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 6 171
Sv: Bra hästtransport - tips!?

Ska du till Falsterbo så gå runt till alla leverantörer o kolla själv på släpen. Kolla fakta, känn på dom o bilda dig en egen uppfattning!
Det finns fördela o nackdelar med alla släp :angel:

fundera ut hur mycket du kommer att använda släpet, hur mycket du är beredd att lägga på ett släp, vilken typ av panikutlösning på bommarna man vill ha, gå helt enkelt på din magkänsla.

Egentligen ska jag ju INTE t Falsterbo... men kunde ju vara idé att åka iväg en halvdag enkom f att titta på trailers, då, kanske...
Är det senaste ridsport som haft annonser? *nyf*

Jag har en Henra Caliber 2 hästars trailer. Jag har köpt till lång fram och bakbom så mellanväggen används i princip aldrig. Den är ljus, rymlig och fin och har mycket bra ventilation. Går stadigt och bra på vägen. Har panikutlösning på bommarna i fram och är vad jag tycker prisvärd. Jag skulle hellre satsa på en 2 hästars än en enhästars. Det skiljer väl inte så mycket i pris och dessutom kan du få lucka i bak i stället för pressening. (Tror inte det går på enhästars?) Det går dessutom lika bra om inte bättre att köra en häst utan mellanvägg trots att det blir bredare. De hästar jag kört ställer sig helst lite på snedden för att hålla balansen bäst (Har kamera så jag kan se )

KL

Jag köpte mitt första släp i maj. Det blev en BOJ 216 s boggi:love:

# Bra med plats för både häst och utrustning
# Ligger x-tremt bra på vägen
# Bakdörrar istället för bommar :love:
# Krubbhållare (tillval)
# bra venntilation
# lätt lemm (stavning)

Ja finns ingen nackdel med den jo kanske för plånboken men det är det verkligen värt.

http://www.pixbox.se/pic_show_id22050305.html

Tack f tipsen!
Jätteintressant m erbjudanden under Falsterbo!
- Nån som vet nåt mer? Såg bla Böckmann, BOJ, Thule o Henra i utställarförteckningen) PM:a gäääärna! :bow:

Mina krav/önskemål:
Boggiekärra: stabil osv. BRA ventilation! Sadelkammare (helst integrerad), gärna OK andrahandsvärde osv. Behöver inte vara stor el extrautrustad.

Fautras är där också, fast de hade nog inget 1½ hästars med sig..

De har boggie på alla sina modeller, über bra ventilation och riktigt bra andrahans värde, mycket utrustning ingår etc

kl

jag har Thule Equiliner, går riktigt bra bakom bil, märks inte att jag har ngt släp på när jag kör tomt. Smarta väl beprövade lösningar, gott om ÅF o reservdelar, mkt bra pris! Totalvikt 1350 o lastvikt 670kg.

Quinn:
Ja, funderat mkt på Henra Caliber!
Eg är 2hästars lite tung, hade tänkte komma under 800kg f att vara på säkra sidan m bägge bilarna... Men känns som om det blir ett 2häst ändå.
Har du Classic el Premium? *nyf*

Bison:
Equilinern har vi tittat på! Verkar kanon! ...trist bara att den inte går att få m sadelkammare...
Men jag är orolig över ventilationen i den. Hur upplever du den?

Quickstar:
Fautras har jag blivit varnad är lurig om man måste lasta ur bakåt (nån vass kant?), inget du märkt av?

My Beauty:
Bojen har jag förstås oxå suktat efter! :)
Lite dyr... men äv hört att ventilationen inte är bland de bästa? Men du kanske är av annan åsikt?

Garden State Ås & miss Molly:
Som sagt, är ute efter en bra boggiekärra, helst under 800kg. Prio ett är att den går stadigt och har BRA ventilation, vilket inte är så lätt att titta sig till, inte heller provköra i svårare förhållanden...

My Beauty:
Bojen har jag förstås oxå suktat efter! :)
Lite dyr... men äv hört att ventilationen inte är bland de bästa? Men du kanske är av annan åsikt?

...

Ja den gjorde ett fint håll i plånboken men har velat ha en sådan i några år så :D

Ventilationen är bra, kör bara en häst och kört både i regn och värme och är helt nöjd med resultatet, sen har jag två luckor...men det kankse alla boj har ;)

Jag tror att Caliber är ungefär samma som Amazone. Har för mig att återförsäljare sagt det.
Enhästarsvagnen är ca 20 cm smalare än tvåhästarsvagnen. De ligger under 700 kg tom. Den är INTE svajig eller obehaglig att köra utan ligger bra på vägen. Henra har dessutom ruggigt bra ventilation.

Jaa, det lutar mer o mer åt en Henra..!
Caliber är den nya Amazonen, ja, så har jag oxå fattat det.
Är är fortf lite osäker om jag ska välja en- el tvåhäst... (skiljer 28cm på bredden).
Känns klokare m 2häst, men då kan jag bara lasta 550kg bakom stora bilen... vilket iofs räcker t den hästen vi åker med i dagsläget! :)
Men jag kör en enhästars boggie nu, funkar mkt bra m vår häst! Enda gången det var lite obehagligt var när jag körde en annan häst, en stor. Han står alltid och tar stöd mot vägg och bakläm... Då svajade släpet faktiskt lite.

Har du B så kan du lasta lika mkt med stora eller lilla bilen för det är totalvikten på släpet som avgör, den måste matcha båda bilarna om du inte tar E.

Jag tror att Caliber är ungefär samma som Amazone. Har för mig att återförsäljare sagt det.
Enhästarsvagnen är ca 20 cm smalare än tvåhästarsvagnen. De ligger under 700 kg tom. Den är INTE svajig eller obehaglig att köra utan ligger bra på vägen. Henra har dessutom ruggigt bra ventilation.

Det är många nadra som har ruggigt bra ventilation, bland annat Thule

Vi har en svart Boj och jag måste säga att ventilationen är inte tillräckligt bra, ändå har vi två luckor i taket, men tyvärr vet jag inget släp som har bättre ventilation. Vi ska nu byta upp oss till en Boj classic där kan man även välja till fläkt, får hoppas att det är bättre.

Jag har ett Böckmann Comfort S i glasfiber, kostade ca 67.000:- förra året, tror de har specialpris även i år. Prisvärt tycker jag.
Ljust och luftigt, hästen gillar det, bra ramp som hästen inte halkar på, mjuk mellanvägg, sadelkammare och inbyggd krubba, bra att dra, inbyggt lås så man slipper klumpiga extrabyglar, totalvikt upp till 1990 kg.
Jag lastar och kör smalt för att hästen ska ha stöd, det är mjuk mellanvägg så att hästen kan bredda bakbenen. Man kan köpa till bred bom som jag funderade på, men tyckte det blev väldigt brett isåfall.

Släpet är tyngre än t ex Ume, så det beror på hur tung häst du har och vad bilen får dra. Mitt har totalvikt 1500 (max 1990) och får lasta 600 kg, vilket räcket till häst och en del utrustning.

Jag vill absolut inte ha dörrar bak, då min häst slänger sig ut i Boj-släp med dörrar, men många älskar dörrar, och Boj går att få med bom bak med.

Jag har jämför mitt Böckmann med en kompis Christ som har snarlika modeller, men Christ låg nog högre i pris, och var sämre på ett antal saker som vi jämförde.

Har en UME A60 som jag är supernöjd med. Hästen står och åker bra i den då det är äkta boggie inte bara 2 axlad. Sen är ventilationen bra och vagnen blir sällan riktigt varm på sommaren då den är isolerad.
Visst är dom svåra att få tag på begagnat men det är värt att leta och kanske vänta lite. Gör man det så får man man en supertrailer som har äkta boggie som standard, isolerade med bra ventilation.
Om du vill hästen ska åka lite bredare så ska du se till att den har bommar bak för dom är reglerbara.

Förstår inte varför du vill ta bort mellanväggen om det är för att din häst är bredåkare eller för att du tror att du tar bort vikt?

Kolla på bilarnas registreringsbevis hur mkt du får dra med dessa på B-kort då vet du hur mycket släpet kan vara typat för.

jag tycker den är bra, iom att släpet är så runt fram med mkt plats upplever jag att luften cirkulerar bra.
Du kan ha mobil sadelkammare.

Senast ändrad:

KL

Har hört att UMEsläpens säkerhetsbommar osv är dåliga, då dom är svåra att utlösa:eek:

Liknande trådar

Hästhantering Hoppas jag lagt tråden rätt nu. Jag ska tävla i helgen och det ska bli uppåt 30 grader varmt. Vi har nånstans runt 1-1,5 timme enkel... 2
Svar
26
· Visningar
3 351
Senast: Angel
·
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har... 2
Svar
23
· Visningar
2 670
Senast: Digbil
·
Utrustning Jag har i nuläget en Ifor 510 som är allt jag vill ha av en transport :), stor, stabil och med bra lösningar. Men.. jag saknar bil för... 2 3
Svar
50
· Visningar
12 871
Senast: Buck
·
Småbarn Hjälp - Vi är i en lite jobbig situation! Allt har gått så himla smidigt med hemflyttning - tills nu! Vi flyttar till Sverige från UK... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka