A

Anja586

är på jakt efter ett bra hö, men vad är det man ska kolla efter? vad är bra värden? Min häst behöver 90 MJ. kan nån vänlig själ hjälpa mig i mitt letande?
 
Sv: Bra Hö?

Du vill ha ett hö med kvot (smältbart råprotein/energi) som ligger mellan 6-7 och som har ett energivärde som motsvarar 90MJ/den mängd hö din häst vill äta för att må bra.

Vi tar ett exempel:
Om det hö du hittar har ett energivärde på 9MJ och smrp 60 så har du en bra kvot (ca 6,7) men ska då helst inte ge mer än 10kg/dygn till din häst = hästens behov är täckt (OBS! Helt utan kraftfoder! :bow: ).

Vill du ge mer ska du hellre leta efter ett hö som har t.ex. energi 6MJ och smrp 40. Samma kvot som ovan och då kan du ge 15kg hö/dygn och behovet är täckt.

Japp, alternativ två blir lite dyrare, men din hästs mage mår prima, tuggbehovet är täckt och din häst behöver inte stå hungrig i hagen (eller boxen).

/JES
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
332
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 144
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 327
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 036
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp