Häst vill inte ha sitt hö

zarattt

Trådstartare
Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min häst vägrat äta det. Hon äter gladeligen det hö hon fått tidigare och ger man det nya och gamla samtidigt så äter hon upp båda delarna. Dock vägrar hon äta det (pillar lite i det och tar några tuggor men låter det mesta vara) om hon bara får utav det nya. De går ute större delen av dygnet och det finns gott om gräs i hagen.

Testat att ge till andra hästar och de slänger gladeligen i sig det utan utblandning. Luktar inte konstigt och alla som har kollat på det tycker det ser bra ut och luktar gott.

Någon som har tips på vad man kan göra?
 
Olika sockerhalt? Jag har en jäkligt kräsen hö och just grovfoder är ett himla gissel. Jag tycker det i princip är omöjligt att få i honom grovfoder om han inte gillar det. Nu får han hö från årets förstaskörd och det är hög sockerhalt i det. Herr häst äter det som att det vore godis.

Tidigare hö/hösilage jag gett har gått ner (mest inte gått ner...) med varierande resultat. Många små givor har funkat bäst. När det krisat har jag ringlat utspädd melass över givan. Men då är det kris.
 
Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min häst vägrat äta det. Hon äter gladeligen det hö hon fått tidigare och ger man det nya och gamla samtidigt så äter hon upp båda delarna. Dock vägrar hon äta det (pillar lite i det och tar några tuggor men låter det mesta vara) om hon bara får utav det nya. De går ute större delen av dygnet och det finns gott om gräs i hagen.

Testat att ge till andra hästar och de slänger gladeligen i sig det utan utblandning. Luktar inte konstigt och alla som har kollat på det tycker det ser bra ut och luktar gott.

Någon som har tips på vad man kan göra?
Kan du inte blanda det nya och det gamla? Hon kanske vänjer sig vid det nya då.
 
Jag skulle blanda nya och successivt minska ner andelen av det gamla. Förhoppningsvis funkar det.
 
Är det gott om gäs i hagen och hästen äter hela dagen så kan det också bidra till att hästen är tröttare när den kommer in och mestadels vilar och då bara äter lite grann. Sen kan naturligtvis höet vara osmakligt också, som andra har skrivit så mindre socker, högre fiberhalt/grövre. Jag brukar vattnaör att få höet lite mjukare, men oftast kommer de igång och börjar äta mer när de märker att de inte får något annat.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 511
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har en gamling, 24 år i år, som är i fint skick och får mycket beröm för att han fortfarande är pigg och fräsch. Han har dock börjat...
Svar
9
· Visningar
1 382
Senast: Masse
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 706
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal...
Svar
14
· Visningar
3 229
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp