Packa mycket hö i förväg - dåligt?

Jackies

Trådstartare
Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna.

Vårat hö är något blötare än vad jag är van vid och blir därför ganska jobbigt packa då balen fryser ihop lite.

Just nu har vi några plusgrader men det ska bli mellan -10 och -20 framöver, med andra ord betydligt enklare att packa 40 höpåsar just nu 😅

Min fråga är därför, är det dåligt för höet att ligga packat i höpåsar i över två veckor?
 
I minusgrader håller även blött hösilage väldigt länge :). Dom förvaras ju i princip i frysen!

Jag hade absolut packat i förväg, men är det många plusgrader just nu och balen är väldigt blöt så hade jag väntat precis till väderomslaget och tagit från en nyöppnad bal.

Blöt bal i plusgrader håller nämligen väldigt kort tid, en vecka max i "kylen" (+5-10) är min erfarenhet. Och är det över 10 grader vill man ju helst att en sån bal är uppäten på några få dagar... Sjukt drygt att behöva skotta iväg 300kg feljäst bal till gödselstacken 😅.

Men är det relativt torrt hösilage, så är det nog helt lugnt att packa allt nu. Du råkar inte ha analys så du vet fukthalten/torrsubstansen?
 
Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna.

Vårat hö är något blötare än vad jag är van vid och blir därför ganska jobbigt packa då balen fryser ihop lite.

Just nu har vi några plusgrader men det ska bli mellan -10 och -20 framöver, med andra ord betydligt enklare att packa 40 höpåsar just nu 😅

Min fråga är därför, är det dåligt för höet att ligga packat i höpåsar i över två veckor?
Hur länge är en höbal öppnad?
Är det kallt så håller hösilage längre som andra redan sagt. Jag skulle ha koll på temperaturen och göra påsarna dagen före jag skulle åka för att ha så nytt hö som möjligt
 
Ja väldigt torrt hösilage. Vi är vana ha kruttorrt hö men det var svårt få tag i efter denna sommar därav jag tycker den är blöt 😁 Tyvärr ingen analys i dagsläget

En bal håller 10 dagar. Jag är inte orolig när balen står där den står över hur länge den är öppnad då vi har väldigt kallt (förutom de två dagarna med +3 vi har nu) men fick bara en plötslig oro att det skulle bli dåligt av att ligga packat i påsar 😅
 
Ja väldigt torrt hösilage. Vi är vana ha kruttorrt hö men det var svårt få tag i efter denna sommar därav jag tycker den är blöt 😁 Tyvärr ingen analys i dagsläget

En bal håller 10 dagar. Jag är inte orolig när balen står där den står över hur länge den är öppnad då vi har väldigt kallt (förutom de två dagarna med +3 vi har nu) men fick bara en plötslig oro att det skulle bli dåligt av att ligga packat i påsar 😅

Jag har bara fått problem när jag behövt akutöppna en bal hösilage (vårt är också i hönivå torrt) sommartid, att den blivit varm och fuktig mot påsen. Egentligen tror jag ju inte den varit bättre när jag lagt ut kakorna men då torkade det iaf istället för att bli varmt.
 
Ja väldigt torrt hösilage. Vi är vana ha kruttorrt hö men det var svårt få tag i efter denna sommar därav jag tycker den är blöt 😁 Tyvärr ingen analys i dagsläget

En bal håller 10 dagar. Jag är inte orolig när balen står där den står över hur länge den är öppnad då vi har väldigt kallt (förutom de två dagarna med +3 vi har nu) men fick bara en plötslig oro att det skulle bli dåligt av att ligga packat i påsar 😅
Det lär inte vara någon större skillnad att det ligger i påsar jämfört med i öppen bal.
 
Packade ofta förr för hela arbetsveckan förr (5 dagar) torrt ensilage inga problem.
Lät påsarna stå öppna på logen, porten alltid öppen så bra genomluftning.
Sparade mycket tid och eftersom det inte fanns ljus på logen slapp jag famla i mörkret på kvällen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 859
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 084
Senast: inverterad
·
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 323
Senast: Fideli
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp