BRA jodphur

jupp sitter här med en blå stortå...IGEN efter att min kluns till häst trampat mig på foten, med mina ridskor på...äger ett par blundstone med stålhätta, men de sjunger på sista versen, sen så är de ortoligt klumpiga. Rider i ett par MH skitsköna, lagom mjuka osv.
Letar nu efter ett par jodphur med stålhätta eller dylikt som skyddar mina fossingar när min häst tar sina snedsteg. Skorna måste vara lätta och inte stenhårda...
snälla hjälp mig.
Tack på förhand:banana: :bow:

Sv: BRA jodphur

Jag har haft MH Protective Jodphur eller vad de nu heter i säkert 5 år och de håller i många år till! Min häst ÄLSKAR när han har broddar på mig och står nästan och hoppar på mig ibland, men de har hållt! :love:

tittade på dem nu, finns det verkligen inga stålhätteskor som är lite lättare/smäckrare i typen?
annars får man väl köra på dem, för i övrigt var de snygga, men vill ha kombinerat så att jag kan ha dem som ridskor också...alltså lite lättare i typen

Tips: kolla upp noga så stålhättan är testad på alla vis så den verkligen håller!!!! Min kompis hade stålhätta från ett känt "hästmärke" och när hennes häst trampade henne vek sig stålhättan innåt och klippte av hennes tår! (visade sig sen att just hennes stålhätta hade ett tillverkningsfel) men man kan aldrig va nog försiktig!
Va rädd om tårna:D

ok tack, ja får väl hålla undan tårna när jag springer runt i mina ridskor och sedan vara noga med att använda mina blundstone, är inte vattentäta längre men de duger...

Avråder från MH´s jodphurs, de är jäkligt dåliga. Skitdåliga, sulan släpper från ovanlädret efter bara några veckor (jag har haft tre eller fyra par - reklamation).

Bluntstone eller faktiskt Hööks är bra. Hööks har något kortare livslängd, men å andra sidan är priset så lågt att det går två par på ett par BS, rent ekonomiskt.

har ett par jacson med stålhätta, är kanonbra, lätta o smidiga o hättan håller för allt :)

Lovisaleonora_ skrev:
Avråder från MH´s jodphurs, de är jäkligt dåliga. Skitdåliga, sulan släpper från ovanlädret efter bara några veckor (jag har haft tre eller fyra par - reklamation).

Pratar vi om samma jodphurs? För vi är typ 50 pers i stallet som har sånna och ingen har klagat på dem. Säkert bara du som fått typ ett måndags-ex eller nått i så fall.

ETT måndagsex? Jag bytte varje månad. Till slut erkände butiken att de hade de här problemen med MH´s produkter generellt, och att det nog inte var lönt att byta fler gånger.

jag har dem med stålhätta från hööks.
kanon!!!
har haft dem i säkert 10år nu o håller fortfarande, ngt skönare att ha på fötterna ägare jag inte (lite hårda när de e nya så klart men när de väl är ingångna är de super!!)

Hade precis sammma problem med mina ,bytte flera gr inga höll. Har haft andra modelller MH som hållit i 5-6 år utan problem.
Har goda erfarenheter av Hööks med stålhätta . Höll för många tramp av klumpig fjording på liten dotter.

Happ. Men vi har minsann inte haft några problem här... :smirk:

Jag har från Mountain Horse..änsålänge håller de bra.
Jag har haft dem i 1½ år nu tror jag, den enda skavanken är när jag skulle ta ut en av pållarna i stallet så trampade han precis på sidan, just där han trampade så lossnade sulan (kanske 1 cm).
Men de har hållt, inget vatten eller så kommer in, så jag bryr mig inte om det, det syns heller inte.

Jag säger att MH är bra (:

..ska även tillägga att jag har den billigaste av MH:s jodphurs(de för 500kr).
Då kanske jag fick ett...söndagsexemplar? :d

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också ett par jodphurs med stålhätta från Hööks, och jag är mycket nöjd med dem, inte alls lika klumpiga och dyra som blundstone. Jag är visserligen inne på mitt andra par efter att ha slitit ut de gamla, men jag hade inte en tanke på att köpa några andra.
Ska kanske tilläggas att innan jag började använda jodphurs och shortchaps vid hemmaridning så fick jag köpa nya läderridstövlar varje år, jag är grym på att slita upp saker och ting.. Och det är klart mer ekonomiskt att köpa nya skor varje år, fast när jag tänker efter har jag nog inte ens behövt det.. Hade nog de första paret i 1½ år, och dte är nog nåt liknande nu, fast de håller än..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Födda-24
Tillbaka