Bukefalos 28 år!

Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Korn, lite pellets, kvistar från björk, äppelträd - varje dag

Hårdbröd, morötter, äpple, kålrot, sallad - nån gång/vecka
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Hö och grönsaker är det som gäller här, och grenar att tugga på förstås.
Pellets odyl får de inte, mina flickor står sig bra utan det. Händer att de får lite müsli eller knäckebröd som godis :)
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Han får pellets från ica som det är 40% lucern i vad tycker ni om det fodret??

Vad för pellets använder ni? Min har tandproblem så än så länge måste det vara lite mindre och det är just de vi köper på ica..
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Mina får pellets på morgonen och grönsaker på kvällen, då och då även frukt i mindre mängder. :)
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Min får en morot varje dag och... ja, lite av varje. Igår åt han en blodapelsin, det var inte meningen men den hade ramlat ner på golvet och han åt hela med skal och allt. Ibland äter han lökskal. Ibland äter han oboy. Ibland äter han köttbullar. Ibland äter han limstift. Ehh... Ja, han är visst dvärgvädur :D Han äter precis allt han kommer åt, vad som än råkar ramla ner på golvet.

Det vi ger honom medvetet är alla slags grönsaker och frukt, åtminstone någon sort varje dag, gärna flera. Ger honom ganska rejält med just frukt och grönt, tycker att det är bra mat för en kanin så länge som han äter ordentligt med hö också. Pellets, skalad havre eller ekologisk osötad müsli får han någon matsked i veckan som godis bara.
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Vad ger ni era kaniner, förutom hö???

En liten näve pellets varje dag.

Sen utöver det får de vad jag har hemma, i princip alla typer av frukt och grönt som vi andra äter. Knäckebröd, torkade limpbitar etc.

Ibland kan det även slinka ner andra godbitar, ungefär som hos Praefatio :D
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Frassarna får 2dl Rabbit Royale om dagen, plus diverse grönsaker och ibland nån fruktbit beroende på vad som finns hemma. :)
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Mina två bor inne så dom får ingen pellets, dom behöver det helt enkelt inte.

Istället får dom varje dag: en skiva knäckebröd, grönsaker(olika varje dag beroende på vad som finns hemma, idag blev det lite vitkål och gurka), färska örter(f.n. basilika och persilja, veckan innan timjan och rosmarin) och så har dom fri tillgång på hö och grenar.
Nåja den stora vita får klara sig utan hö nån timme per dag för han kastar i sig sånna enorma mängder, tycker inte jag gör annat än fyller på hans höhäck;)

Den nya kaninen köpte jag för ca 3 veckor sedan, han åt pellets innan och han var en smula...tjock...så att säga. Nu har den stora hakpåsen blivit betydligt mindre och han är piggare och mer "med" i vad som händer runt honom. Innan låg han mest utsträckt i buren och slöade:angel:
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Kl

Kalvpellets är väldigt bra och också väldigt billigt.. vi köpte det på kvarnen här som har foder till hästar och så.. :)
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

min nya verkar inte äta så mycket hö. Vet inte varför, jag trodde han skulle knapra i sig det rätt fort men icke.
Ska köpa halm som komplement och kolla.
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Tror att det är rätt individuellt hur mycket hö de äter. Min dvärghermelin åt knappt hö alls men var allmänt liten i maten. Han ville mest äta sina pellets. Min dvärgvädur däremot kan sätta i sig precis hur mycket hö som helst, jag har fått gå från fri tillgång till att räkna ut ungefär hur mycket en normalkonsumtion är om dagen och ge honom det plus lite extra. Han får en rejäl tuss varje kväll, en tuss som enligt experterna ska räcka en hel dag för en kanin i hans storlek och med hans motion, och det finns inte ett strå kvar på morgonen oavsett om han är instängd i buren över natten eller ej. Innan kunde jag få fylla på fem-sex gånger om dagen, men då blev han rejält tjock också. Nu håller han sig på en stadig nästan-övervikt och han är något tjockare än han borde men han ligger inte i någon riskzon så jag vill inte banta honom per se utan han får vara en lycklig, överaktiv liten tjockis.
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Äter de väldigt lite hö bör man dra ner på resten av maten så att man "tvingar" de att äta det, det behövs för magen.

kl

Mina får pellets (stampe) och grönsaker dagligen. Frukt bara någon gång ibland (sött=risk för viktuppgång+magstörningar). Grenar då och då.
Nu under vintern får de flesta 0,75 dl/dag, på sommaren krävs mindre, hararna ligger väl då på 0,5 och hermelinen inget alls.

Ja, hö och vatten har de såklart jämt.

Grönsaker kan vara tex morot, kålrot, vitkål, broccoli, blomkål, tomat, gurka, sallad, paprika, palsternacka... Morot, broccoli och kålrot är väl det jag oftast köper specifikt till dem, sen sparar vi rester, skal etc i kylen som de får morgonen därpå.
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Se till att han alltid har nån typ av stråfoder i buren, och dra ner på annat så att du kan ge mer hö istället. Grönsaker och pellets (och framförallt frukt) behöver de minimalt av men hö behövs för att hålla igång magen.
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Om han har stråfoder dygnet runt så äter han i runda slängar två kilo hö om dagen. Det är inte hållbart, för hans del, det är lika mycket som han borde väga. För min del är det skit samma, han får gärna konsumera hö så mycket han vill, men det är ju som att vi skulle äta 50 kilo mat om dagen, typ.
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Så länge han inte blir tjock utav den mängden hö, skulle jag strunta i hur mycket han äter.
Kaniner är nämligen gjorda för att i princip ha något att småäta på dygnet runt, med tanke på hur deras tarmar är utformade.
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Han blir, som jag skrev i mitt inlägg, väldigt tjock. Det är först nu som han ligger på normalvikt, något högre.
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

knapp

Min fick fårfor från granngården (en stor näve morgon/ kväll), fritillgång till hö och när det inte var snö så gick han på gräs. Jag ger hellre hö än pellets, men behövs det för att hålla hullet så behövs det. :)

Ska förhoppningsvis få hit en/ två kaniner jag ska passa fram till sommaren snart. Ska bli kul! :bump:
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Men ge honom då inget annat (som frukt och grönsaker), och skaffa magrare hö alt. blanda ut med halm.
 

Liknande trådar

Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
591
Senast: vinkelina
·
Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
808
Senast: Efwa
·
Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: Stinaelin
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 675
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp