Bukefalos 28 år!

Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Men ge honom då inget annat (som frukt och grönsaker), och skaffa magrare hö alt. blanda ut med halm.

Det tänkte jag också komma med som förslag, ett magrare hö :)
Det måste ju vara samma som för hästarna, att de reagerar olika på olika sorters hö
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

På måndag hämtar vi en liten hermelinkanin på 8v som så våran andra får sällskap. Hon som föder upp kaniner, renrasiga, ger sina hö och "Svenska Foder för kanin o marsvin" men det finns bara i 25kg säck!!

Finns det något annat BRA? Inte sånt man köper i djuraffären som står på tyska el nått!
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Rabbit Royale är ett bra foder.
Innehåller mindre fett än resterande foder.
Min hane här hemma får någon matsked varannan dag ungefär och håller sig alldeles lagom i hullet.
Detta brukar finnas att antingen köpa i lösvikt på djurmagazinet (inte alla butiker som har lösvikt dock) eller exempelvis hos foderakuten (finns både liten och stor säck).
Sedan finns oxbow som väl kan räknas som det bästa fodret rent innehållsmässigt, men som dock kostar en hel del.
Finns enbart i små säckar har jag för mig, på ca 2-5kg eller så.
Cuni Complete finns också på liten säck och har ganska bra innehåll.
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Är de i ganska små bitar/pellets? Kaninen jag har nu har bara 3 tänder och äter ej såndär "kaninblandning" så det måste vara små pellets..
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Jag kan inte svara på hur oxbow eller cuni complete ser ut.
Rabbit royale ser däremot ut såhär:
ShowUserFile.aspx


Kom på att exempelvis Lottie finns i små säckar också, finns på Granngården.
Dessa pelletsbitar är ganska små.
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Grönsaker kan vara tex morot, kålrot, vitkål, broccoli, blomkål, tomat, gurka, sallad, paprika, palsternacka...

Är inte broccoli och blomkål gasbildande?
Och jag har hört att de kan få blåsor i munnen av tomat... Är det sant?

Sen undrar jag om någon har koll på några grönsaker som är kalciumfattiga? Min ena kanin fick en MEGASTOR urinsten förra året och ska därför inte äta så mycket kalcium (har tagit bort torrfodret helt).
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Jag gav min kanin pellets. Ofta morötter, sallad, gurka och sådant också. :)
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

*kl*

Våra kaniner har fått pellets och hö dagligen, frukt och grönsaker när det har bivit över t.ex gurka eller sallad, hårdbröd för att ha nåt att gnaga på (ingen av de är/var speciellt förtjusta i grenar). Min kanin (som tyvärr dog förra veckan) behövde pellets eftersom han från början bodde ute året runt. Vi fortsatte att ge det även när han flyttat in i huset men i betydligt mindre mängd. Dotterns kanin får också pellets trots att hon förmodligen inte behöver det, men hon får så lite så det gör nog varken till eller från. Jag har köpt pellets på Granngården, en grön säck som jag inte kommer ihåg vad den heter. Vill man ha en mindre påse kan man köpa Lottie där pelletsen är mindre i storlek också.
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Vi försöker följa dessa rekomendationer.
http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_kanin.htm

"Kaninpellets
Pellets av god kvalitet kan bjudas dagligen i begränsade mängder. På grund av högt innehåll av kolhydrater, låg mängd fibrer, och hög mängd kalcium i pellets kan okontrollerad utfodring med pellets leda till fetma, hjärt- och leversjukdomar, kronisk diarré och njursjukdomar. Se till att Du köper pellets med högt fiberinnehåll (18% eller mer, helst upp mot 20-25%), och att Du köper små mängder i taget. Förvara pellets i kylskåp eller kallt och torrt för att förhindra att de förstörs. Gamla härskna pellets kan leda till att Din kanin slutar äta.

Följande uppställning visar DAGLIGA MÄNGDER som Din kanin kan utfodras med. FYLL INTE PÅ SKÅLEN även om alla pellets är uppätna före nästa dag. ÖVERUTFODRING MED PELLETS OCH ”KANINBLANDNINGAR” ÄR DEN FRÄMSTA ORSAKEN TILL DE HÄLSOPROBLEM VI SER HOS KANINER! Håll Din kanin frisk genom att inte överdriva.

Kaniner upp till 8 månaders ålder kan ha fri tillgång till pellets, eftersom de fortfarande växer. Efter 8 månaders ålder kan de få följande underhållsmängd
Kanin som väger 1-2 kg ges 1/8 dl dagligen
Kanin som väger 2,5-3,5 kg ges 1/4 dl dagligen
Kanin som väger 4-5 kg ges 1/2 dl dagligen
Kanin som väger 5,5-7,5 kg ges 3/4 dl dagligen"

"Utfodring

Det allra viktigaste att komma ihåg vad gäller utfodring av kaniner är att de är betande djur, dvs gräsätare. Eftersom färskt gräs ej finns tillgängligt året runt, ersätter man detta med hö vintertid. En kanin kan gott och väl leva ett helt liv på enbart gräs och hö av god kvalité. Det är ingen risk att en frisk kanin får näringsbrist av denna diet, tvärtom så mår de som allra bäst på denna enkla diet. Låt Dig inte luras av kaninens vilja att äta mer och mer av godsaker och mindre och mindre av hö/gräs. Det är Du som bestämmer vad din kanin skall äta! Om kaninen ej vill äta hö trots att inget annat serveras bör veterinär uppsökas för kontroll."



Vi ligger lite i överkant på pelletsen då de får 30 ml/dag och kanin men de är under 1 år gammla och bor ute dygnet runt. Så vi fortsätter tills de kommer ut på bete och halverar mängden eller tar bort pelletsen helt. De får dagligen grenar att gnaga på och älskar det. Många rekomenderar oss av någon anledning knäckebröd för tändernas skull och det har ju direkt motsatt effekt. De får inte bröd alls då det är aldeles för energirikt och ger mycket lite tuggmotstånd. Ibland får de en gurkbit, en morotsbit eller blasten till blomkål.Det de inte vet något om har de inte ont av så vi håller nere på godsaker. En och annan gång får de en äppelbit men äppelgrenarna är ändå favoriten. Vår ena är lite tunn men då vi rådfrågade vet och kollade tänderna så var de i utmärkt skick och vi fick beröm för vår foderstat och att vi inte överutfodrade med pellets. Vi skulle inte öka givan då det bara ger motsatt effekt. Att hon är tunn beror på att hon rör sig mycket och det mår hon bara bra av. De har tillgång till rastgård ca 12h/dag året om.
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Varför skulle mer mat göra en tunn kanin tunnare :confused:

Roslagstulls råd är bra, ja (men man får gå efter hullet, långtifrån alla kan ha fri tillgång till pellets även när de är unga).
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Risken finns att hon äter mindre hö då. Vet sa att hon var tunn men inte mager. Hon behöver alltså inte mer pellets enligt vet. Jag ville rådfråga innan jag ökade på och jag skulle alltså inte öka jag kunde tom minska om jag ville. Vet menade att det är som att få upp ett tunnt barn i vikt med hjälp av godis. Hon rör sig mycket och är i god kondition och mår alltså bra. Tyvär är många kaniner aldeles för tjocka och det är betydligt värre för kaninen. En vanlig orsak till att smådjur dör i förtid är överutfodring.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Varför skulle mer mat göra en tunn kanin tunnare :confused:

Ge en het häst mer havre och den lär knappast gå upp så mycket i vikt eller hur. Tror att vi människor lätt förmänskligar djur när det gäller utfodring. Allt fler djur får problem med fetma, hundar och katter är också ofta överutfodrade. Människor blir mer bekymmrade om en kanin är tunn än om den är fet men kaninen far mer illa av sin övervikt. Givetvis är det skillnad på ett sjukt djur men min hona är pigg och alert och visar inga som helst tecken på sjukdom annars.
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Nej men en kanin blir inte het av lite pellets. Däremot behöver såklart ett djur som får mycket motion mer energi än ett stillasittande.

Ja, hö ska vara huvudfödan och övervikt är både vanligt och farligt, det är jag mycket väl medveten om. Men det innebär inte att djuren ska behöva gå runt och vara för tunna.
Har hon varit dålig på att äta hö innan eller varför denna oro?
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

hon äter som hon alltid har gjort, hon har aldrig varit särskillt stor i maten. Hon får 30 ml vilket är mer än rekomenderad giva för hennes storlek. Det är ok mängd eftersom hon inte sitter instängd i en liten bur hela dagarna. Hon kan lämmna sin skål halvfull och gå ut i rastgården istället. Att jag reagerat är för att hon är tunn, tunnare än vår andra kanin och passade på att fråga vet helt enkelt om det kunde vara något fel ex på tänderna, men det var inget de kunde se. De var mindre bekymmrade än jag då de tyckte vår fodergiva var mycket bra och hon var i god kondition, lite tunn, det var allt. Det är individuellt även för kaniner. Vi försöker stimulera henne att äta mer hö genom att erbjuda hö på fler ställen i rastgården istället för att ge mer pellets. Hon lider alltså inte av att vara tunn hon har god tillgång på bra hö så varför är det så fel då? Kaniner lider betydligt mer av att vara tjocka och knappt få röra sig men det är det få som reagerar över. Varför tycker du det är så fel att hon är tunn när min vetrinär tycker det är helt ok och att hon mår bra och får i sig allt hon behöver?
 
Senast ändrad:
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Är inte broccoli och blomkål gasbildande?
Och jag har hört att de kan få blåsor i munnen av tomat... Är det sant?

Sen undrar jag om någon har koll på några grönsaker som är kalciumfattiga? Min ena kanin fick en MEGASTOR urinsten förra året och ska därför inte äta så mycket kalcium (har tagit bort torrfodret helt).

Min vet tycker att det är helt OK med broccoli, så gasbildande är det väl inte. Däremot är det en hel del kalcium i det så man ska inte ge för mycket. Hur det är med blomkål vet jag inte. Vitkål kan väl däremot ge gaser om man ger för mycket när inte kaninen är van vid det. Isbergssallad ska man helst inte ge eftersom den oftast är kraftigt besprutad. Vad gäller tomat och munblåsor är det väl marsvin som kan få munsvamp av det? Själv ger jag inte mina kaniner tomat, man ska inte ge djuren sånt man inte vill äta själv. :D

kl
Mina får hö och lite grönsaker, samt en msk pellets var om dan. Honan som är i normal dvärgstorlek är lite tunn över ryggen, men har trots tandutdragning varken problem att äta eller minskat i vikt. Hanen som är mindre och kastrerad är lite rund, men äter hellre hö än något annat, så länge han håller vikten är det OK. Knepigt när de alltid serveras mat ihop.

På somrarna är de i utehage på den golfgreenliknande gräsmattan hela dagarna, så de får extra gräs, maskrosblad, lucern, groblad och lite klöver i uteburen på nätterna så de har nåt att knapra på, det som blir över läggs i hagen dagen efter. Dessutom får de emellanåt lite blad från hallonbuskarna, en och annan jordgubbe och så brukar de smaska i sig bigarråerna som lyckas lirka sig igenom maskorna i bärnätet över buren. Jag var lite fundersam över kärnorna, men de äter runt dem så det funkar bra. Hanen minskar lite i vikt över sommaren, förmodligen nyttigt för honom. :angel:
 
Sv: Bra(!!) Kaninmat?? (Förutom hö!)

Tomat, broccoli och blomkål är inga problem men precis som med allt annat gäller det ju att vara försiktig i början. Vitkål går bra i små mängder.

Du kan ju sära kaninerna precis när de ska få mat så blir det lättare om de har individuella behov.

Rina: Ja övervikt är farligt men en kanin blir inte automatiskt överviktig när den inte är för smal. Jag har inte sett din kanin så jag kan inte uttala mig om hur den ser ut men du säger själv att hon är lite för tunn. Varför inte ha henne i perfekt hull än lite för smal? En helt ärlig fråga.
Självklart ska du inte se till att hon är överviktig. Och tro mig, jag är mycket väl medveten om att djur inte ska vara överviktiga och att många kaniner får röra sig alldeles för lite. De är ju gjorda för att röra sig mycket och äta hela tiden (äta grovfoder alltså).
Precis som du säger är det individuellt hur mycket de behöver. Jag har en hona som inte får pellets alls på sommaren. De andra får mer än roslagstulls rekommendationer (iof av ett hyfsat magert pellets), de är ute dagligen (men sitter i normalstora burar större delen av dagen) och är aktiva hoppkaniner som även används i avel i liten skala. De håller inte hullet annars så de får pellets, grönsaker, grenar, blad och självklart massvis med hö.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
591
Senast: vinkelina
·
Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
808
Senast: Efwa
·
Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: Stinaelin
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 675
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp