BRA leksaker och pyssel

Status
Stängd för vidare inlägg.

TheWickedWitch

Trådstartare
till barnen?

Jag sitter och ska skriva en "önskelista" till jul till min tvååring och vill ha lite tips på utvecklande och kreativa grejor som barn i den åldern tycker är roliga att sysselsätta sig med.
Efter en snabbkoll (snabb och snabb, har storstädat därinne och skrubbat upp alt. vädrat varenda pryl) i hennes rum har jag konstaterat att det de flesta köper är gulliga mjukisdjur i alla storlekar och former och följdaktligen har hon nog med såna för att fylla ett mindre barnhems behov...
Själv är hon inte intresserad för fem öre av att leka med dem annat än att kasta ur dem ur lekbacken och sänglådan de ligger i...
Jag brukar inte handla så mycket just prylar till ungen, utan det blir oftast målarfärg och kritor och sånt jag köper när andan faller på.
Förra julen försökte vi med att säga att det är bättre att folk ger henne pengar hon kan ha nytta av senare i stället för en massa grejor som hon ändå inte behöver (la väl kanske upp det lite mer finkänsligt ;)) med det var det bara hennes farfar som anammade...
Själv så tycker jag bara att det känns onödigt att folk lägger pengarna på sånt som inte används, visst, tanken är ju god och man ska vara tacksam, självklart, men likförbannat känns det onödigt.
Jag har varit på dagis och spanat och frågat vad hon brukar tycka är roligt att leka med där, men får hon likadana grejor hemma så känns det som att de kanske förlorar tjusningen lite ?
 
Sv: BRA leksaker och pyssel

Tja, jag gillar lego, iaf det mesta av deras sortiment. Båda barnen har först haft Primo (tror tyvärr det är borta) sen Duplo och nu har 5½-åringen gått upp på smålego. Jag gillar mest de förpackningar med blandade bitar där det inte är förutbestämt vad man ska bygga utan man får fantisera själv.

En leksak som stått högt i kurs här hemma är en fischer-price bondgård med djur och ljud. Den har lekts med mycket och blir fortfarande inblandad i olika fantasi lekar som huset där NN bor osv.

Lera är ju också en sak som kan vara kul, själv har jag gjort play-doh lera, men det finns ju en del arbetsverktyg som kan vara kul att ha så att man kan trycka frm olika former.

Pussel och spel är sådant jag försöker uppmuntra folk att köpa, framför allt spel är ganska dyrt och vi är en familj som gillar spel i alla möjliga former. Sonen har haft riktiga pusselperioder då han suttit i timmar.

Ska fundera mer så får vi se om jag återkommer.
 
Sv: BRA leksaker och pyssel

Kom på en sak till på en gång!

Träjärnväg! Dels finns det stora byggsatser med basbitar men sen finns det också massa roliga tillbehör som bara går att köpa separat.

Sonen gillar också flexitraxbanor, det är också en bra grej vad det gäller bygga vara kreativ och fantisera.
 
Sv: BRA leksaker och pyssel

Tack för jättebra tips!

Hon har "basdelarna" till träjärnvägen, och det är hon förtjust i (fick i födelsedagspresent av våra enda bekanta med barn i samma ålder :D) så det blir hon ju säkert glad över om hon får fler delar :)

Lego hade jag glömt bort :o
 
Sv: BRA leksaker och pyssel

Hm elin är drygt två och det hon leker med mest för tillfället är duplo, i födelsedagspresent fick hon en jättestor duplobondgård med div djur, visserligen bygger hon inte så mycket ladugård men bygger gör hon och djuren och människorna bor huller om buller. Sen har hon sen tidigare fler delar till duplo så just nu känns det som att jag kommer att säga ifrån mera för det gör ont att trampa på dem! ;)

Sen leker hon med sitt 9 bitars pussel, det kan hon lägga om och om igen. Såna där knopp pussel är inte alls roliga längre! Så pussel kommer vi nog att önska åt henne.

Men den stora favoriten är just nu en rysk docka som hon fick av mormor, en sån där som man delar sen finns den en till att dela osv. Den ska plockas i sär och ihop ett miljontals gånger varje dag...

Sen är det mycket måla och rita men det brukar jag köpa själv, mormor har tänkt köpa riktigta dyra färger och ett staffli till henne i julklapp och det blir nog populärt!

Musik instrument är roligt oxå men mindre roligt för mammas huvud... Hon älskar att spela och låta och hittar på olika saker som instrument, tex en tidningssamlare i plast kan man spela på för den som inte visste det.... ;)

Hon har även ett dataspel som hon spelar ibland som hon tycker är roligt, med det har hon lärt sig känna igen olika bokstäver, dvs här är ett R var är det andra R et osv... Men hon sitter inte så långa stunder kanske kvart tio minuter.

Briojärnväg är våran plan för julen, men hennes kusin har lovat henne alla sina delar plus att kusinen har fått en massa tidigare av elins pappa som ska tillbaka. Så vi kommer nog att köpa något lite dyrare tåg och sen inte så mycket mer.
 
Sv: BRA leksaker och pyssel

TheWickedWitch skrev:
till barnen?

Jag sitter och ska skriva en "önskelista" till jul till min tvååring och vill ha lite tips på utvecklande och kreativa grejor som barn i den åldern tycker är roliga att sysselsätta sig med.
Efter en snabbkoll (snabb och snabb, har storstädat därinne och skrubbat upp alt. vädrat varenda pryl) i hennes rum har jag konstaterat att det de flesta köper är gulliga mjukisdjur i alla storlekar och former och följdaktligen har hon nog med såna för att fylla ett mindre barnhems behov...
Själv är hon inte intresserad för fem öre av att leka med dem annat än att kasta ur dem ur lekbacken och sänglådan de ligger i...
Jag brukar inte handla så mycket just prylar till ungen, utan det blir oftast målarfärg och kritor och sånt jag köper när andan faller på.
Förra julen försökte vi med att säga att det är bättre att folk ger henne pengar hon kan ha nytta av senare i stället för en massa grejor som hon ändå inte behöver (la väl kanske upp det lite mer finkänsligt ;)) med det var det bara hennes farfar som anammade...
Själv så tycker jag bara att det känns onödigt att folk lägger pengarna på sånt som inte används, visst, tanken är ju god och man ska vara tacksam, självklart, men likförbannat känns det onödigt.
Jag har varit på dagis och spanat och frågat vad hon brukar tycka är roligt att leka med där, men får hon likadana grejor hemma så känns det som att de kanske förlorar tjusningen lite ?

Nej det där med kramdjur kommer i 4-6 årsåldern. Då är de inbjudna på teddykalas och favoriten ska med på resor vi gör osv. :)

I tvåårsåldern var det just Duplo och träjärnväg som gällde för min dotter. Likaså älskade hon badleksaker man vrider upp och ett set med en vattenkvarn och vattenkanna till badkaret.
 
Sv: BRA leksaker och pyssel

Sjalen skrev:
Nej det där med kramdjur kommer i 4-6 årsåldern. Då är de inbjudna på teddykalas och favoriten ska med på resor vi gör osv. :)

I tvåårsåldern var det just Duplo och träjärnväg som gällde för min dotter. Likaså älskade hon badleksaker man vrider upp och ett set med en vattenkvarn och vattenkanna till badkaret.

Hon har sin Nasse som följer med överallt redan, det är inte det lättaste att lura av henne den när han måste tvättas :D
 
Sv: BRA leksaker och pyssel

Musik instrument är roligt oxå men mindre roligt för mammas huvud... Hon älskar att spela och låta och hittar på olika saker som instrument, tex en tidningssamlare i plast kan man spela på för den som inte visste det....

Hennes pappa har en synt som är flitigt använd :D
Jättekul tycker hon, speciellt när man vridit upp volymen på max :p
 
Sv: BRA leksaker och pyssel

Det min 2-åring gillar mest är att köra vagn! Hon fick en liten plast kundvagn med olika frukter och grönsaker i, i plast - den är bäst! Sen dockvagnen. Annars gillar hon att hålla på med playdoh lera, finger färg - fast hon har pensel, pekböcker älskar hon och en annan riktig "hit" är porslins servisen med Bamse. Hon bjuder på kaffe varje dag;) Bilar gillar hon också och duplo.

När jag kollar på leksaker tänker jag på om det är en pryl som de kan "göra" något med eller om det mest är en "bära runt på" pryl. JAg vill att det ska vara lite utvecklande för fantasin...
 
Sv: BRA leksaker och pyssel

För min 2 ½ åriga pojke är det BYGGAR BOB som gäller. han stoppar blöjan full med verktyg till följd att han hela tiden måste dra upp blöjan innan den kasar ner över knäna. Här är det inte Duplo som gäller utan riktigt lego, tyvärr för de gör mer ont att trampa på samt att det är jobbigare att plocka upp det.
 
Sv: BRA leksaker och pyssel

brosans 2 åring leker väldigt mycket med sin gunghäst.
ska få en käpphäst i julklapp tänkte vi. (totalt hästfrälst redan :D , kan det ha och göra med en hästtokig mamma och en hästtokig faster :angel: ) Men favoriten e ändå Moses

Becki med favoriten Moses

Kul och rida

Rider shettis, var dock inte alls lika populärt som Moses


men rita är kul också. och filmer.
hade såna här sagoband med böcker till när jag var liten.
Fast kanske är för lite äldre iof.
Men hon älskar allt som har emd Nalle Puh och göra
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp