Bukefalos 28 år!

Bra loksele till shetland

Granbarr

Trådstartare
Vad svårt det är att hitta! Tyvärr är jag rätt fattig just nu och lusläser nätet efter begagnade selar. Vad jag förstått är h**ks Värmlandssele inget att ha. B*les är kass.. ITE verkar vara ok? Har även tittat på en från äd*lssons som verkar fin. Sen finns det väl Gl*bus, hur är den?
Jag hade tänkt ha selen till lite tyngre jobb, dra småstockar, dra harv osv.
Egentligen drömmer jag om en RIKTIG loksele med bågdäckel och ljust läder till mina små mörkisar :love:. Det räcker att jag vinner en sisådär 10-20tusen på en skraplott.....

Min fråga är, var hittar man dom? Och vad har ni för lokselar till era shettisar? Vad tycker ni om dem?
 
Sv: Bra loksele till shetland

En loksele med bågdäckel har jag aldrig sett på begagnatmarkaden, de som väl investerar i en sådan verkar behålla dem :)
 
Sv: Bra loksele till shetland

Sant! Nu har jag faktiskt bestämt mig för att köpa en begagnad sele. Den har ingen bågdäckel.. Får lägga upp en bild här sen. Man kanske kan be en sadelmakare fixa en bågdäckel bara? :)
 
Sv: Bra loksele till shetland

Svenljunga sadelmarkeri har en för 415 kronor :) Och plattor till den för 850:- Be din sadelmakare sätta fast den :)
 
Sv: Bra loksele till shetland

Här är nya selen. Verkar den sitta bra? Draglädret är lite böjt, så det är längre än det ser ut på bilden.
546171_10150815597185102_533385101_9334744_1414890071_n.jpg
 
Sv: Bra loksele till shetland

Jag tycker den ser ut att passa fint! Draglädret kommer bli lagom när du använder selen att dra med. För att hamna rätt måste det nästan va lite för kort i stillastående läge har jag märkt.
 
Sv: Bra loksele till shetland

Köpte den begagnad på annons på nätet. Min shettis är ca 90-100 cm. Så jag har faktiskt ingen aning om var den kom ifrån, men tyckte att det var lite roligt att den har "riktiga" seltungor :)
 
Sv: Bra loksele till shetland

Jag är rätt säker på att det är en eksjö sele av oscar waern (hööks).
Titta NOGA på draglädret kan det stå stämplat där med rätt liten text.
Finns ofta på annons, jag har köpt två på tradera:)
Lycka till!
 
Sv: Bra loksele till shetland

Nu har jag googlat eksjö sele och oscar waern av ren nyfikenhet. Men hittade inte så mycket. Dock har någon på bukefalos tidigare skrivit att någon eksjösele inte tillverkats de senaste 20-25 åren :eek: Kan det stämma?
Mycket intressant i så fall :D
Jag ska ta en närmare titt på den och se om jag hittar någon stämpel.
Du har inte någon bild på dina selar som du skulle vilja lägga upp? :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp