Bra med rappsolja?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Pontiac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 370
P

Pontiac

hejsan!

Jag undrar om det är bra att ge sin häst rappsolja?
Jag ger det till min häst eftersom dom blir välldigt fina i pälsen. men en del säger att man inte ska ge hästen rappsolja.

Tacksam för svar!:rofl:

Sv: Bra med rappsolja?

Rappsolja är bra för manen, svansen å även tarmfloran. Sen är de väldigt bra om man har en känslig häst så kan man blanda ner de i kraftfodret så dammar det inte så mycke.
lycka till :)

Jag har blivit tillsagd att använda Majsolja till min pålle. ( Vet Kliniken jag var in till sa det ).
Men det är bara för att han är en magproblemhäst, men han blir JÄTTE fin i päls och man av det också. :love:

har också hört att man inte ska ge rapsolja till hästar, men har aldrig blivit klok på varför!? sedan är det andra som säger att det är okej att ge det & vissa säger att det är en fördel. sedan vet jag hästar som har reagerat på just rapsolja genom att bli lösa i magen!?

får se om man kan leta fram lite gamla trådar & se vad dom har kommit fram till där, blev nyfiken nu. ;)

jag ger rapsolja! dels för pälsen blir finare sen var min shettis lite hård i magen, nu ser bajset finare ut ;)

Jag var på en föreläsning om foder med Krafft (ok, vet att de är partiska). När de tog fram sin olja för hästar började de med rapsolja men upptäckte att det var den olja som hästen tog till sig sämst varför man bytte. Annars är det säkert ok att ge rapsolja (inget farligt eller så)

Ylva86 skrev:
När de tog fram sin olja för hästar började de med rapsolja men upptäckte att det var den olja som hästen tog till sig sämst varför man bytte.
Med tanke på att man kan köpa rapsolja av livsmedelskvalitet för runt 10:-/litern på Willys, så kan man ju bara ge litet mera då.
De har 1-2-5- och 10-liters förpackningar.

De har i varje fall ingen pulicered dukumentation för ngt sånt påstående. De undersökningar som finns visar vad jag vet inga direkta skillnader HH har redovisat det här i en tidigare tråd.
PL

Pontiac skrev:
hejsan!

Jag undrar om det är bra att ge sin häst rappsolja?
Jag ger det till min häst eftersom dom blir välldigt fina i pälsen. men en del säger att man inte ska ge hästen rappsolja.

Tacksam för svar!:rofl:

helt okej, men jag själv ger hellre personlige mina hästar Majs olja, mkt billigare och ger både fint hulloch vacker päls. :) :smirk:

Panikie skrev:
helt okej, men jag själv ger hellre personlige mina hästar Majs olja, mkt billigare och ger både fint hulloch vacker päls. :) :smirk:

för mig har det varit mkt billigare för att jag köpt genom kontakt, alltså sådan som säljd i vanliga mat affärer. :) därför billugare för mig, har däeför annvänt det, funkar säker tbra med annan, men sedan har jag e ret så kräsen häst cosk o eftersom majsen e godast körde jag på den.

Och då ber jag att få låna tråden lite...:)

Om man nu vill ge majs eller raps-olja, hur mycket ger man? Per dag alltså. :confused:

Hej! Har ett sto som nyss kommit till mig och hon är mager (enl. mitt tycke). Fd. travare som är i tävlingskondition och revbenen syns och "höfterna" är markerade på henne.
Jag har märkt att hon är känslig för beröring, hon tycker det är obehagligt och hon gillar inte att bli borstad.
Jag har försökt att få upp henne i hull med hjälp av mitt proteinrika hö, samt havre, korn och betfor. Jag har ingen analys på höet, men jag har även ett fullblod som har mycket gott hull på detta hö (och hon brukar vara den som har lättast för att tappa) en arabkorsning och en fd.travare i mycket gott hull (vill dra ner så mycket som möjligt på havren, då hon är en aning het och explosiv nu)
Kan majsoljan hjälpa henne att få bättre hull och hur mycket ska jag ge henne? Hon är 156cm. Hon kom hit för två veckor sedan och jag har inte ridit henne eftersom jag tycker hon behöver ta upp sig innan.
Tacksam för svar

Hmm..... du har nog ställt frågan till fel person. Jag är tyvärr inte någon expert på sådant. Men någon annan kan säkert svara :idea:

Jag ger majsolja till mitt sto som har lite svårt att lägga på sig. Jag ger henne 3 dl/dag. Jag använder majsolja för att vet. rekommenderade det :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en del hö kvar från sommaren 2021. Förvarat inomhus torrt i en lada. Det höt längst ut är fräscht, har fin färg vad vi har...
Svar
2
· Visningar
408
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 395
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Först vill jag bara skriva att jag har skickat fler foton och beskrivning till tillverkaren men dom har stängt nu och svarar nog imorgon... 2
Svar
23
· Visningar
2 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka