Bra MVC för förlossningsrädda?

• Gravid - 1år
  • Trådstartare Trådstartare Fnyfniken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 230
F

Fnyfniken

Hej alla!

Det är ju tidigt ännu men jag är i alla fall gravid vad det verkar nu, efter ett tags "slit".

Men nu dyker ju allt det där gamla upp igen. Ni som minns så långt tillbaka vet att jag har en son som föddes för 2,5 år sen. Och den förlossningen och eftervården (och innanvården också tyvärr) lämnade mycket att önska. Jag blev skadad under fölossningen och ganska illa behandlad både innan och efter, och fick gå i terapi och till Aurora och grejor. Men nu är det ju aktuellt igen...

Ni som bor i Stockholms innerstad, har ni några tips på bra MVC för dem som är förlossningsrädda (och omföderskor, inte bara rädda för "det okända" så att säga)? Min förra MVC slutade ju i stort sett att fungera när det blev semestertider, vilket ledde till att jag gick över tiden med krympande mage och fick ut en avmagrad skrutt efter 3 dygns arbete. Så jag kommer nog inte att välja dem igen. Har en kompis som gick hos Barnmorskorna (i Gamla Stan) men hennes erfarenhet var ju annorlunda (normal) och det var hennes första barn. Hon kan ju inte säga hur de skulle behandla en med förlossningsskräck. Någon som varit på något bra ställe?

/Fny

Sv: Bra MVC för förlossningsrädda?

Jag har hört mycket gott om Mamma Mia ( dom finns ju både i sthlm och gbg ).

Har själv gått genom vanliga MVC men fått ett otroligt fint stöd där.

Hoppas du får den hjälp och det stöd du behöver nu.

Du borde kopplas till specmödravården tycker jag och få samtala igenom dina upplevelser och ju tidigare du får börja bearbeta ju bättre är det .

Är det något du redan nu bestämt dig för att du vill alt inte vill i och med denna förlossning?

Senast ändrad:

Det där är svårt att svara på, tycker jag. Det känns som att jag inte vet "vilka faror som lurar" sen förra gången, om du förstår vad jag menar. Flera av mina vänner säger att jag borde få planerat snitt efter vad som hände förra gången, men det största problemet är ju min tilltro till vårdpersonalen, och jag vet inte hur jag ska få tilltro nog att låta något skära upp magen på mig heller, om man säger.

Jag vet att jag absolut inte vill komma i närheten av Danderyds sjukhus. Bara fasaden ger mig ångest. Jag vill heller inte uppleva det som många på buke till exempel berättat om, med gyn och MV som dragit ut på planerade beslut med en "vi får se" attityd. Jag blev ju igångsatt förra gången, och många säger att det är en bra lösning, men inte för mig tror jag. Det var ju ingen hit förra gången heller.

Som sagt, jag vet inte alls, alltså.

Det är ju superviktigt att du får rätt hjälp och stöd denna gång, så jag förstår verkligen din fundering ..

Det viktigaste torde vara att få en barnmorska som verkligen stödjer dig i dom beslut du kommer fatta på vägen i graviditeten.

Om det sedan handlar om beviljat snitt eller om någon annan väg genom förlossningen.

Att du dessutom får en bra kontakt med ett sjukhus ( specmödravård )där du garanteras att få föda, dvs så du slipper Danderyd om så är.

Mitt pm rör en bm på förlossningen, det var inte mvc men hon kanske har tips!

Det viktigaste torde vara att få en barnmorska som verkligen stödjer dig i dom beslut du kommer fatta på vägen i graviditeten.

Lustigt att du säger det. Det känns nämligen som att man som mamma och föderska är den som har allra minst med eventuella beslut att göra. Att man är i nåder hos alla som ska sköta det och deras nycker och dagsform. Men jag ska nog börja med att ringa Aurora-BM när det har gått så långt att största risken för missfall är över (10 veckor?)

Allt som hände förra gången känns som en stor vägg av omöjligheter nu, så jag måste säkert gå igenom det igen...

Jag har läst och svarat på ditt PM, Ishtar!

Jo jag vet :/

Jag har haft enorm tur med min MVC och min BM, för dom har vekrligen stått bakom mig i mina beslut och lyssnat på vad jag har att säga.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Lekstuga
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka