Bra och inspirerande bok till 16-åring?

Jag söker en riktigt bra, fängslande, inspirerande och välskriven bok, (eller flera...) skriven på engelska, till en 16-årig tjej som sommarlovsläsning. Jag VET att där finns böcker skrivna av kvinnor (...) som lämnat djupa, positiva avtryck i unga kvinnors själar och jag vill hitta en sådan. Ingen modernt tjafs a´la Divergent eller liknande senare filmatiserat skräp. Utan något BRA!

Något välskrivet, inspirerande, som väcker till eftertanke och också lyfter och stärker. Får innehålla sex, det är helt ok, men på ett bra sätt.

Jag borde känna till dem men det står still i hjärnkontoret. Själv älskade jag Anais Nin men då var jag lite äldre än 16.

Böckerna ska (helst) finnas på engelska. Jag kan leta efter engelska versioner, bara jag får några titlar/författare.

TACK på förhand!!!

Jane Eyre, om hon inte redan läst den. Lyfter och stärker vet jag inte, men det är en bra bok med en spännande historia. Man kan läsa Wide Sargasso Sea sedan som komplement, om man vill vrida på perspektiven lite. (samma historia, men från en bifigurs perspektiv).

Sarah Waters skriver spännande böcker som man sträckläser, hennes senaste är inte lika bra tycker jag, men de första 5-6 kan rekommenderas.

Margaret Atwood är alltid bra, lyckos den som har henne oläst!
 
Tracys hämnd av Sidney Sheldon handlar om en kvinna som felaktigt blir dömd till fängelse och sen hämnas på alla som satt henne där.

Sen måste jag slå ett slag för Stephanie Plum serien av Janet Evanovich kanske inte de mest välskrivna men de är bra att träna sig att läsa fort sen är de väldigt roliga också=bra sätt att träna magmusklerna
 
Literatur for ungdommar i den aldern ar "To Kill a Mockingbird" (Harper Lee) ett maste. Mycket valskriven och fangslande. En av de fa klassiker som de flesta ungdommar gillar att lasa. Tankvard om ras och sociala skillnader.

A Wrinkle in Time (L'Engle Tror jag) Fantastisk bok ... men kan vara for lite yngre, jag minns inte riktigt. Mycket bra dock.

Tuck Everlasting (Natalie Babbitt) Den hade mina barn som "required reading" i den aldern. Mycket bra ungdoms bok med bra sprak.

Anne of Green Gable (mer an en forfattare som jag inte minns namnet pa) Det ar en serie om bocker som borjar med att ett Kanadensiskt par ska fa ett adopterat barn for att hjalpa till pa farmen. Men i stallet for den duktiga pojken kommer en flicka.

The Secret Garden (Brittisk forfattare jag glomt namnet pa.) Bra sprak och en tydlig ungdomsbok

A Connecticut Yankee in King Arthur's Court (Mark Twain) ROLIG sa man skrattar hogt. Mina grabbar alskade den i den aldern.

The Outsiders (Hult or maybe Hint?) Det ar ficktion men forfattaren skrev den som tonaring och handlar om tonaringar. Den ar valskriven och anvands ofta som "required reading". Jag ar inte sa fortjust i den, mest for att den ar 'narrated' i forsta person. lol

Alla de har borde ha ett bra, men inte for uppstyltat sprak for en Svensk tjej att lasa utan problem (nar jag ju vet att hon bott i Engelsktalande lander forut).


I Know Why The Caged Bird Sings (Maya Angelo) En mycket stark sjalvbiografi ... Den bor du lasa sjalv innan du lamnar over till din tonaring sa ni kan diskutera den.


The Catcher in the Rye (Salinger 'something or other') Another classiker ... Huvudpersonen ar en pojke som just blivit expelled fran prep school och den beror ungdommars alienation pa ett sarkastiskt "vasst" satt. Den har blivit "banned" pa ganska manga stallen for spraket som anvands.

Jag alskade de har tva bockerna men minns inte riktigt hur avancerat (eller inte) spraket var. De ar klassiker och lases i high school sa innehallet borde fungera.

Sedan ar ju allt av Mark Twain och John Steinbeck valskrivet och bra literatur. Da jag hade grabbar som laste vuxen literatur fran 12 ars alder kan jag nog komma upp med fler som inte har allt for detaljerat sex och vald om jag tanker pa det ett tag. :p
 
The Sisterhood of the Traveling Pants (forgot the author) Handlar om ett gang tjejer som har super kompisar och hur de spenderar sommaren utan varandra. Hur de vaxer och utvecklas under flera somrar under high school fram tills de startar universitetet. Och sa var det jeansen de har som passar alla perfect ... fast de ser olika ut.

Stargirl (Spinelli eller Spirelli I think) En tjej som kommer ny som 10de klassare till skolan. Mycket valskriven och handlar om modet att vaga vara annorlunda.
 
Har precis fastnat i Jacqueline Winspears serie om Maisie Dobbs. Finns nog bara på engelska, och jag är visserligen inte 16 år men böckerna är lätta att läsa.
Deckare, "mystery" men utspelar sig efter första världskriget, i England. Maisie är privatdetektiv som jobbat sig uppåt i samhället från botten till egenföretagare. Kör sitt race liksom. Böcker som är djupa och tar upp ämnen som klass, sexualitet, identitet och kärlek utan att det blir "krävande djupt", i och med att mysteriet ligger i fokus.

I första boken får man förutom mysteriet även följa med under hennes uppväxt och upplevelser som sjuksköterska i Frankrike under första världskriget. Väldigt gripande slut i den boken..
 
Jag söker en riktigt bra, fängslande, inspirerande och välskriven bok, (eller flera...) skriven på engelska, till en 16-årig tjej som sommarlovsläsning. Jag VET att där finns böcker skrivna av kvinnor (...) som lämnat djupa, positiva avtryck i unga kvinnors själar och jag vill hitta en sådan. Ingen modernt tjafs a´la Divergent eller liknande senare filmatiserat skräp. Utan något BRA!

Något välskrivet, inspirerande, som väcker till eftertanke och också lyfter och stärker. Får innehålla sex, det är helt ok, men på ett bra sätt.

Jag borde känna till dem men det står still i hjärnkontoret. Själv älskade jag Anais Nin men då var jag lite äldre än 16.

Böckerna ska (helst) finnas på engelska. Jag kan leta efter engelska versioner, bara jag får några titlar/författare.

TACK på förhand!!!

JA!
http://sarahjmaas.com/

Alltså jag får rysningar bara jag läser titlarna. ÄLSKAR de här böckerna!
Har läst allt i Throne of Glass-serien och ska dränka mig i ACOTAR under semestern.

Huvudpersonen i ToG är typ 18 år när första boken börjar och HOLY F*CK vad hon är fantastisk. Författaren skrev den första boken i serien när hon var 16, så språket är inte jätteavancerat i den, men storyn är helt otrolig. Karaktärsutvecklingen genom böckerna är fantastisk. Det är så mycket starka kvinnliga karaktärer att jag blir helt svettig pga uppspelt.

(I ACOTAR är författaren lite mer mogen och det finns en del sex - men mycket läckert placerad feminism och girlpower även i sexscenerna. Huvudpersonen är även där under 20, vill jag minnas.)
 
The Outsiders (Hult or maybe Hint?) Det ar ficktion men forfattaren skrev den som tonaring och handlar om tonaringar. Den ar valskriven och anvands ofta som "required reading". Jag ar inte sa fortjust i den, mest for att den ar 'narrated' i forsta person. lol

Hinton! S.E. Hinton, eller Susan Hinton. Jag tycker att den är sååå bra, har säkert läst den tjugo gånger.

(Som kuriosa kommer First Aid Kits låttitel "Stay Gold" från boken. Sånt tycker jag är kul ;))
 
Okej. Nu så! Observera att jag tar med lite svenska också - du ser på författarens namn om den är svensk ;)

Jag har läst två helt otroliga böcker av Christina Lindström på sistone - Hälsningar från havets botten och Jack. Alltså - fantastiska på riktigt. Sååååå bra.

Finding Audrey av Sophie Kinsella - jag har ett problematiskt förhållande till Sophie Kinsella (ni vet, Shopaholicförfattaren) - men plockade upp denna och blev golvad. Otroligt bra.

Min fantastiska väninna av Ferrante (italienska, men finns på engelska också) - har säkert någon redan nämnt, men ja, ypperligt exempel.

Stål av Silvia Avallone. Mycket bra. Jobbig, men bra.

How I live now av Meg Rosoff. Häftig läsupplevelse.

Anna and the French kiss och Lola and the boy next door av Stephanie Perkins - finns även en tredje bok om heter Isla and the happily ever after. De hänger ihop så tillvida att vissa karaktärer finns med i samma böcker, men de är fristående. Jag har alltså bara läst Anna och Lolas böcker men jag tycker att de är hur bra som helst - särskilt Annas bok.

Konsten att ha sjukt låga förväntningar och uppföljaren Manifest för hopplösa av Åsa Asptjärn är roliga. Inte så djupa kanske, men de är bra.

Sommarsystrar av Judy Blume - en riktig episk historia om två flickor som träffas som barn och håller ihop, mer eller mindre, in i trettioårsåldern (eller så).

Det händer nu av Sofia Nordin - underbar berättelse om ung förälskelse och kärlek mellan två flickor.

Någon sa Schiefauer och det skriver jag under på. Om jag var du, Pojkarna och När hundarna kommer är alla utmärkta, på olika vis.

Me and Earl and the dying girl av Jesse Andrews - älskade denna! Håller nu på med hans nästa, The Haters, som också är lovande.

Gingerbread av Rachel Cohn var helkul - och alla böcker hon har skrivit tillsammans med David Levithan är också superbra. Särskilt Naomi and Ely's no kiss list. (Filmen var också bra!)

Simon and the Homo Sapien Agenda av Becky Albertalli.

Alltså... jag har fler, men vi kanske kan börja där? :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp