Bra och inspirerande bok till 16-åring?

JA!
http://sarahjmaas.com/

Alltså jag får rysningar bara jag läser titlarna. ÄLSKAR de här böckerna!
Har läst allt i Throne of Glass-serien och ska dränka mig i ACOTAR under semestern.

Huvudpersonen i ToG är typ 18 år när första boken börjar och HOLY F*CK vad hon är fantastisk. Författaren skrev den första boken i serien när hon var 16, så språket är inte jätteavancerat i den, men storyn är helt otrolig. Karaktärsutvecklingen genom böckerna är fantastisk. Det är så mycket starka kvinnliga karaktärer att jag blir helt svettig pga uppspelt.

(I ACOTAR är författaren lite mer mogen och det finns en del sex - men mycket läckert placerad feminism och girlpower även i sexscenerna. Huvudpersonen är även där under 20, vill jag minnas.)

Nä nu, @Lena Furberg!
Jag såg din boktrave på insta och kände att jag än en gång måste tipsa om de här. Böckerna är ju knökfulla av faeries!
 
Jag söker en riktigt bra, fängslande, inspirerande och välskriven bok, (eller flera...) skriven på engelska, till en 16-årig tjej som sommarlovsläsning. Jag VET att där finns böcker skrivna av kvinnor (...) som lämnat djupa, positiva avtryck i unga kvinnors själar och jag vill hitta en sådan. Ingen modernt tjafs a´la Divergent eller liknande senare filmatiserat skräp. Utan något BRA!

Något välskrivet, inspirerande, som väcker till eftertanke och också lyfter och stärker. Får innehålla sex, det är helt ok, men på ett bra sätt.

Jag borde känna till dem men det står still i hjärnkontoret. Själv älskade jag Anais Nin men då var jag lite äldre än 16.

Böckerna ska (helst) finnas på engelska. Jag kan leta efter engelska versioner, bara jag får några titlar/författare.

TACK på förhand!!!

Sassinak läste jag när jag var 16, väldigt bra. (Elizabeth Moon och hm Lackey som författare?) SF
By the Sword, en annan jag läste (Mercedes Lackey)

Här är en miljard jättejättebra böcker på engelska som inte är modernt tjafs.

https://www.goodreads.com/shelf/show/childrens-classics

Den ena mer awesome än den andra och jag har läst ett flertal som tonåring.

Garth Nix Abhorsen är modernt tjafs och helt underbar.
 
Om man gillar fantasyböcker tycker jag serien " The Deed of Paksenarrion" är bra.
En spännande, välskriven serie med bra handling. Sen är den bra för kvinnor och män är lika mycket värda etc. Det är inte bara EN stark kvinna i den.
De är bara bäst!

(Självklart innehåller ingen av böckerna (utom möjligen klassikerna) svaga kvinnor, utan sker i världar som inte gör skillnad. Lite kärlek men ingen smetig :).)
 
Kanske för yngre läsare men de andra har enormt många fler nyanser beroende på vilken bok det är. Aching är mest "coming of age" vilket är enormt bra beskrivet i dem men som sagt, de andra tar upp flera samhällsaspekter (och kritiserar en del).
Mjo kanske det men Aching håller ihop väldigt bra och många av de andra kräver att man har läst en del fantasy och för att veta vad han driver med. Jag gillar tex universitetet böckerna men tycker andra är väl spretiga och för mycket humor. (jag tycker självklart att han är bara bäst! (men inte lika mycket bäst som Moon såklart igen,) men gillar man och läser en eller två så är det ju lätt att leta upp de andra själv.)
 
Om man gillar fantasyböcker tycker jag serien " The Deed of Paksenarrion" är bra.
En spännande, välskriven serie med bra handling. Sen är den bra för kvinnor och män är lika mycket värda etc. Det är inte bara EN stark kvinna i den.
Och jag tycker att Wingates bara måste testa PG Hodgell (första Godstalk) för att se om du gillar dem lika mycket som jag gör. (De är lite vridna men underbara).
 
Uprooted av Naomi Novik är väldigt bra och har vunnit the Nebula award i år, den är såvitt jag vet nominerad för the Hugo award också. De två stora fantasy/sf prisen.
 
Mjo kanske det men Aching håller ihop väldigt bra och många av de andra kräver att man har läst en del fantasy och för att veta vad han driver med. Jag gillar tex universitetet böckerna men tycker andra är väl spretiga och för mycket humor. (jag tycker självklart att han är bara bäst! (men inte lika mycket bäst som Moon såklart igen,) men gillar man och läser en eller två så är det ju lätt att leta upp de andra själv.)

Jag tycker inte man behöver ha läst så mycket fantasy för att förstå de subtila nyanserna men man är absolut hjälpt av att ha mycket historia och samhällskunskap under bältet. Lite religion skadar inte heller.

Mina favoriter är stadsvakten och häxorna :D Litterärt sett klår han Moon ordentligt, han har ett fantastiskt språk. Det är sorgligt med de sista böckerna som han dikterade, de har inte alls samma stringens i språket :(
 
Sassinak läste jag när jag var 16, väldigt bra. (Elizabeth Moon och hm Lackey som författare?) SF
By the Sword, en annan jag läste (Mercedes Lackey)

Sassinak är en del av en trilogi :
The death of sleep
Sassinak
Generation warriors

(men det visste ni väl?, så jag förtydligade bara )
 
Har inte läst alla svar du fått så vet inte om någon hunnit tipsa om denna men Pope Joan av Donna Woolfolk Cross är en fantastisk bok som jag läste första gången när jag var runt 16 tror jag. Det är en historia som bygger på legenden att det ska ha funnits en kvinnlig påve.
 
Jag tycker inte man behöver ha läst så mycket fantasy för att förstå de subtila nyanserna men man är absolut hjälpt av att ha mycket historia och samhällskunskap under bältet. Lite religion skadar inte heller.

Mina favoriter är stadsvakten och häxorna :D Litterärt sett klår han Moon ordentligt, han har ett fantastiskt språk. Det är sorgligt med de sista böckerna som han dikterade, de har inte alls samma stringens i språket :(
Häxorna är bäst. Stadsvakten är ok, teatern tycker jag sådär om.
Om han klår Moon litterärt, eller inte, (det är mycket möjligt att han gör) är ingenting jag tar i beaktande för hur mycket jag tycker om det en författare skriver. Det finns hur många Nobelpristagare som helst som jag inte läser som klår Moon med hästlängder rent litterärt. ;)

Du behöver inte försvara Pratchett för mig :D han var helt fantastisk, är för hans böcker är ju kvar. Jag gråter över honom. Men när det gäller att rekommendera hans böcker för någon som inte läst dem och man vill intressera för läsning, så skulle jag fortfarande göra det tillsammans med en hög andra också. Precis som andra böcker man rekommenderar. Och jag tycker fortfarande bäst om a Hat Full of Sky, (och Good Omens) det måste få vara ok. ;)

Och sämst om the Colour of Magic (första boken som folk gärna börjar med), snälla börja inte med den i alla fall, den är bättre om man läser den senare. Den gör inte de övriga riktigt rättvisa tycker jag.
 
Sassinak är en del av en trilogi :
The death of sleep
Sassinak
Generation warriors

(men det visste ni väl?, så jag förtydligade bara )
Mja, jag har inte läst den första The death of sleep, men läst Sassinak och Generation warriors.

Sassinak är definitivt bäst och står för sig själv, har läst den många gånger. The Death of Sleep är skriven av Anne Mc Caffrey och Jody Lynn Nye, inte med Elizabeth Moon.

Ann Mc Caffrey som författare själv är jag inte lika förtjust i, böckerna hon skriver är inte helt min stil, kör dem för gelehallonläsning ibland hon har ju jätteproduktion också. Jody Lynn Nye känner jag inte till så jag hoppade den boken då. Men det kanske vore något att testa nu.
 
Häxorna är bäst. Stadsvakten är ok, teatern tycker jag sådär om.
Om han klår Moon litterärt, eller inte, (det är mycket möjligt att han gör) är ingenting jag tar i beaktande för hur mycket jag tycker om det en författare skriver. Det finns hur många Nobelpristagare som helst som jag inte läser som klår Moon med hästlängder rent litterärt. ;)

Du behöver inte försvara Pratchett för mig :D han var helt fantastisk, är för hans böcker är ju kvar. Jag gråter över honom. Men när det gäller att rekommendera hans böcker för någon som inte läst dem och man vill intressera för läsning, så skulle jag fortfarande göra det tillsammans med en hög andra också. Precis som andra böcker man rekommenderar. Och jag tycker fortfarande bäst om a Hat Full of Sky, (och Good Omens) det måste få vara ok. ;)

Och sämst om the Colour of Magic (första boken som folk gärna börjar med), snälla börja inte med den i alla fall, den är bättre om man läser den senare. Den gör inte de övriga riktigt rättvisa tycker jag.

Om Moon och litterära värden, helt ärligt det bara måste vara svårt att få ihop bättre böcker än The Speed of Dark, and Remnant Population. Nebula award winners. Däremot är vissa av hennes andra böcker mer härliga att läsa än speciellt hm speciella.
 
Mja, jag har inte läst den första The death of sleep, men läst Sassinak och Generation warriors.

Sassinak är definitivt bäst och står för sig själv, har läst den många gånger. The Death of Sleep är skriven av Anne Mc Caffrey och Jody Lynn Nye, inte med Elizabeth Moon.

Ann Mc Caffrey som författare själv är jag inte lika förtjust i, böckerna hon skriver är inte helt min stil, kör dem för gelehallonläsning ibland hon har ju jätteproduktion också. Jody Lynn Nye känner jag inte till så jag hoppade den boken då. Men det kanske vore något att testa nu.

Dom hänger ju ihop så det är klart att du ska läsa första :o. Det vore ju som att läsa Sagan om Ringen och bara läsa Det två tornen och Konungens återkomst.
Hon hade en produktion, hon är död.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp