Bra sadel till shettis

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare flickancarra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 9 591
F

flickancarra

Jag har två shettisar som kommer att ridas/med och utan någon som leder i grimmskaft, sporadiskt och lugnt av olika nybörjare. (Annars ska de vara körponnyer). Har kollat runt på annonser men känner att det är lika bra att köpa en ny på börjes för runt tusenlappen. Någon som har erfarenhet av de sadlarna som ingår i börjes special?

Vilken storlek ska jag ha till ryttare mellan 5 och 11 år? Är 14" för stort? Känner att det är bättre med för stor än för liten så att fler kan använda den... Några tankar och tips?

Hur vet jag hur lång gjorden ska vara? När jag lånar sadel och gjord av grannen så är 90-cm-gjorden på sista hålet..

Tacksam för alla tankar och ideér!

Sv: Bra sadel till shettis

Vi köpte en billig sadel från Lilla hästen i Stav(osäker på namnet), ekonomi tror jag den heter. Den var helt klart värd pengarna och ligger bra på många ponnier. Själva läderkvaliteten var väl inte den bästa, men inget vi lider av.Huvudsaken att den ligger bra på ponnyn. Den sadeln som man får med i Börjes special nu har en tendens att luta bakåt tycker jag. Den de hade förut var bättre. Vi har 15" till våra shettisar som båda är 1.01, men är dina barn små och smala räcker nog 14". En mindre sadel behöver lite längre gjord.
Köp inte för smal bomvidd om du har lite runda shettisar. Vi har xvid och xxvid på sadlarna till våra.

Tack för ditt svar! :bow:
Det där med bomvidd. Tycker du jag ska köpa en sån där mätare på hööks som man använder för att hitta storlek på sadel eller är det överkurs till en lite smårund shettis (som förhoppningsvis blir slankare). Eller ja, den ena är väl normalsmal och bra i hull och den andra är fet men påväg att bli mer normal.... Sadlarna finns i normal, vid eller x-vid bom.. så då är ditt tips x-vid?

Självklart ska en sadel sitta bra så att den inte förstör för hästen men vilket är bäst, för smal eller för vid bom?

Jo, det hade ju varit det perfekta men jag har tänkt mig en budget på runt tusenlappen.

Jag vill att barn i släkten ska kunna ledas runt ev. rida lite smått själva när de är och hälsar på så det är inget jag vill lägga massor av pengar på. Vill bara hitta bästa möjliga för min budget...

Båda ponnyerna ska köras av mig så det är huvudintresset.

Så här ser den tjocka ut.. Kort rygg, omarkerad manke och tjock..

selprojekt182.jpg

på H**ks finns det en Thorowgood-sadel för mindre ponnyer..hm..
om inte mitt minne är åt skogen så heter den "safari" eller liknande. kanske värt att kolla upp? om den är för dyr ny så kanske den finns begagnad nånstanns?

De har en ponnyputa som heter Safari men den är nog för liten för barnen.. Det står att den passar för barn upp till 6 år...

ja det var nog den jag tänkte på :idea:
sorry, har ingen koll på infon om sadlarna de har egentligen :D

en kompis som har ponnylekis har sådana ponnyputor som tex hööks har tror dock inte hon köpt dem där utan i en ridsportsaffär inärheten de hon har är i okika storlekar o 2 av den är "stora" o passar lätt barn över 10år skulle gissa på att de är ca 14" så åk o kolla i en hästaffär om de kanske har någon hemma det som är bra med dem är att man kan ställa in putorna så de passar olika hästar.
hon har den från hööks men den är liten!

knights pinocchio har en 14" ponnyputa som medförljer allt den såg helt ok ut

Senast ändrad:

Tack! Det hade jag inte ens tänkt på.. Tror iofs att det är lite dyrare på mindre ställen.... Men man kan ju alltid åka och kolla.. Hittar närmsta ställets hemsida men där står inte priser på allt... Skickade mejl och frågade dom..

Senast ändrad av en moderator:

Köp inte sån skit. Var rädd om ryggen på dina hästar!

Spara ihop lite pengar och köp en lite dyrare. Om inte annat tror jag att h**ks har en syntetsadel "Maxam ponny". Min granne har den till sin ponny och den är bra trotts priset.

Jag förstår vad du säger och håller med dig..

men med tanke på att den kanske kommer ligga på pållens rygg en gång varannan månad och då kommer inte pållen arbeta hårt... så känner jag att antingen runt tusenlappen eller ingen alls.. Då får barnen nöja sig med barbacka (som jag tycker att man ska lära sig först ändå...)

Jag tror inte att den kommer "hinna" skada hästens rygg.. Annat är det på en häst som rids 5 gånger i veckan.. Den dagen jag köper stor häst som jag kommer att rida så blir det nog bomlöst tror jag..

Då skulle jag nog bara låta dom rida barbacka. Eller iaf köpa en sån där ponnyputa. Gör ju inget om barnen är liiite för stora för den om det bara är nån enstaka kort tur då och då.

Jo, men samtidigt vill jag ju ge dem en ärlig chans att få känna att de rider på riktigt utan extra handtag.. Min ena systerdotter har gått nått år på ridskola och skulle nog känna sig lite barnslig med en sån sadel..

Om en sadel, ny eller begagnad i tusenkronorsklassen kan sitta hyfsat på min pålle så köper jag den.. Vad jag förstår så var lillhästens bra, så den ska jag nog höra vidare om..

Har ju inte siktet inställt på att hitta en sadel för så litet bruk iheller så jag vill hitta en som är bra nog att användas en gång i veckan nu när jag funderar på det. Och tror att det går. Men när jag satt och kollade igenom annonser så kände jag att det är lika bra att köpa en sadel men bytesrätt och garanti för samma pris som en begagnad som man inte vet något om...

Vad tror ni om en Lewa-sadel modell Comet I, bomvidd 29, 16,5 tum? Den blir för stor va?

Vi har börjes sadlar på två av stallets shettisar, tycker dom är bra och funkar till lite lättare ridning :) Shettisarna är 98cm resp lite över 1m höga och har 80cm resp 90cm i sadelgjord. Våra har 15"

Hur gamla är dom? Kan det vara av förra typen som de haft innan eller är de nyare? Donkey nämnde ju att de som fanns nu hade en tendes att luta bakåt?

kl:

tack alla förrästen för alla råd och tips :bow:

Den ena är köpt i somras och den andra förra året :) Har inte märkt att lutar bakåt :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
24 019
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 452
Senast: Sirap
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
18 442
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31