Bra sadel till shettis

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare flickancarra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 9 591
Sv: Bra sadel till shettis

Nät jag var ute med henne idag och fixade så kände jag efter var revbenen slutade men insåg att hon nog är väldigt svår att hitta bra sadel till. En sadel som skulle sluta där... ja inte ens en puta skulle sluta där. Hon är miniatyr i hela kroppen (förutom magen) även om hon är lika hög som shettisen. Mycket kortare rygg och mindre fötter och så.. När jag la sadeln på shettisen som jag har såg det mycket bättre ut med ryggen men hon är mycket längre i ryggen, men normal. *rådvill*. Så rubriken som jag valt passar till syvene och sist inte så bra eftersom hon inte är byggd som en shettis. Sadeln ser stor ut på bilden jag la in men den är liten! Men tydligen inte tillräckligt..

Får väl se till att få shettisen inriden istället till barnen och hålla mig till körningen med denna donna..

Stackars ponny!! Den sadlen ligger ju ända bak på korset.

På vilket sett kan du påstå att det någonsin har varit synd om min ponny? Det är lättare att häva hur sig än stå för.. Varför tror du att jag startade denna tråd? För att jag gillar att tortera djur?

Att ha en sadel som är 1 cm för lång är en sak, men jag tycker det där snarare handlar om 1 dm... Jag har ju inte sett ponnyn i verkligheten, men en sådan belastning på länden kan skapa problem. Ponnyn kanske tycker att det är så obehagligt att hon blir för bråkig att rida?

Jag förstår att det är jättesvårt att hitta en så pass kort sadel. Jag vet hur det känns att ha sadelproblem, min häst är jättebred och jag har provat otaliga sadlar som vart för smala. Man vill ju gärna tänka att det får duga med en halvdålig sadel för det är himla jobbigt, tidskrävande och ofta dyrt att hitta den perfekta. Men jag provade och provade och tillsist hittade jag en bra för både mig och hästen!

Men om ponnyn är snäll, varför inte rida barbacka? Om det ändå handlar om korta turer med ledare så spelar det väl ingen roll. Du kan ju ha en halsring som barnen kan hålla i och en mjuk dyna att sitta på. Det finns barbackagjordar som har stigbyglar också, kanske finns det i shettisstorlek? Då har man säkerheten i stigbyglarna iaf. Eller sy en miniliten "kameldrivarkudde" (sök här på buke så finns det en lång tråd om det)

Hoppas det löser sig iaf :)

Tack för ditt inlägg. Ja, jag lutar mot att det blir barbackagjord för denna damen så får jag överlåta sadeln till min andra pålle.. Hade velat ha en dyna för barnen att sitta på men kan inte komma på någon lösning så den inte halkar runt så det får jag nog skippa.

När hon blir inriden hos grannen så har jag fått låna deras sadel för shettisar och det har gått jättebra med ridningen. Kunde inte tro att det var första gångerna för henne, men nu när jag vet mer så tror jag att den också är för lång. Hon tycker det är kul att gå dit än så länge men jag får se hur jag gör. Jag gör allt detta för att det är ett sätt att få igång henne då hon är överviktig... Hon är inte färdiginkörd så det här är enda sättet för henne att få jobba på lite tills hon blir inkörd.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
24 019
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 452
Senast: Sirap
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
18 442
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31