Bra säkerhetsväst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sandris
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 4 480
S

Sandris

Skulle ni kunna tipsa mig om en bra säkerhetsväst? Den jag har nu är för stor fick jag höra efter att jag hade köpt den och använt den några gånger. Då hade jag ändå tagit hjälp av expediten i affären för att få en som skulle passa. Lite surt tycker jag.:cry:

Att den är så stor gör att jag slår i bakvalvet i sadeln, har svårt att röra mig och att jag fastnar med den i sadeln varje gång jag sitter av. Därför undrar jag alltså om ni har något tips på vart jag kan köpa en säkerhetsväst och verkligen få bra hjälp så att den sitter bra och vad för sorts väst ni skulle rekommendera.

Sv: Bra säkerhetsväst?

jag har haft flera olika västar och jag rek att prova en racesafe, den finns i många olika storlekar så du ska allt hitta en som passar dej, finns på tex hööks.
de är supersköna, mjuka och följsamma och inte alls så varma som andra västar.

Okej, det låter bra. Det ska jag absolut kolla upp! Dock inte på hööks det var de som "hjälpte" mig med min nuvarande väst. ^^

Västen ska gå två cm nedanför nedersra revbenet fram, då är den lagom lång. Be att få provsitta i en sadel på affären för att se att den inte slår i sadeln.

Finns många olika modeller så prova dig fram till en som passar dig. Själv tycker jag om aerowear outlyne då den går att få i olika längder och bredder. :)

Jag gjorde en liknande tråd innan jul, finns massa bra tips i den om du letar fram den.

Jag bestämde mig för en Hansbo smartrider, som är en liknande Racesafe. Skillnaden mellan Smartridern och Racesafe är att smartriden sitter bättre och är lättare att anpassa än racesafen.

Jag ska köpa en ny väst snart då den jag har är lite för klumpig och sitter inte så bra längre. Kommer nog investera i en Racesafe från h**ks iom dess smidighet, och man kan ha den under jackor, tröjor osv utan att man ser ut som en låda med armar.

Om du fått hjälp i affären att prova ut västen så borde du få byta till en som passar. Sen kan det bero lite på vilken sorts sadel du har. Vissa sadlar har högt bakvalv och gör att västen slår i bak trots att den egentligen är lagom lång.

jag har haft flera olika västar och jag rek att prova en racesafe, den finns i många olika storlekar så du ska allt hitta en som passar dej, finns på tex hööks.
de är supersköna, mjuka och följsamma och inte alls så varma som andra västar.

racesafe :love:

Försök att byta den västen du köpt trots att den är använd. Ta hjälp av konsumentrådgivaren i din kommun.
// Linda

Jag ska leta upp den tråden, tack för tipset! :)

Okej , det visste jag faktiskt inte att den kunde slå i även om den passar. :) Men jag rider rätt många olika hästar och den slår alltid i bakvalvet oavsett vilken sadel jag sitter i tyvärr.

Det ska jag absolut försöka med! :) Tack för tipset!

Jag fick min Outlyne idag, och gud vad skön den är! Den går att få i en massa storleksvarianter. Mät noga, så får du säkert tag i en väst som passar!
Själv så har jag en i strl Herr (av förklarliga skäl) och det har de flesta butikerna inte hemma, så det blev till att prova en Dam, och mäta noggrant!

Okej, jag ska kika om det finns sådana i närheten av Uddevalla :)

Det är inte så att dom var tvungen att passa ut en väst som är för lång för att få den att passa runt om?

Skulle ni kunna tipsa mig om en bra säkerhetsväst? Den jag har nu är för stor fick jag höra efter att jag hade köpt den och använt den några gånger. Då hade jag ändå tagit hjälp av expediten i affären för att få en som skulle passa. Lite surt tycker jag.:cry:

Att den är så stor gör att jag slår i bakvalvet i sadeln, har svårt att röra mig och att jag fastnar med den i sadeln varje gång jag sitter av. Därför undrar jag alltså om ni har något tips på vart jag kan köpa en säkerhetsväst och verkligen få bra hjälp så att den sitter bra och vad för sorts väst ni skulle rekommendera.

Köpte en blå väst från HL equipment på Scandinavium,
Bara så skön!

Det är inte så att dom var tvungen att passa ut en väst som är för lång för att få den att passa runt om?

Men då passar ju inte västen om det är en sådan anledning!

Outlyne finns för alla kroppsformer och är underbar, även den säljs på Hööks.

Min gubbe dissa min gamla ridväst. Han kör själv cross och skratta åt min väst, när han slog handen emot den och hela stycket gav efter för trycket. Så han har köpt ett ryggskydd till mig, från en cross-butik. Liknande det man använder i slalom. Dessutom har jag kompletterat med ett bröstskydd.
De allra sämsta västarna måste väl ändå vara de där med paneler? Tanken med skydd är ju att fördela ut trycket på STOR yta, eller??? Med dessa västar så ska en panel på 5x10 cm ta smällen. Inte bra.
För övrigt så är ridsportens skydd ett skämt, i jämnförelse med till exempel crossen. Vi saknar, armbågsskydd, axelskydd, knäskydd, och framför allt skydd för nacken, fastän vi utövar en av de sporter som har svårast trauman/skador vid olyckor.
Och jag har varit superdålig på att använda skydd för jag ville ju se snygg ut på hästen. Hur dum får man vara??? Nu när jag rider in unghästen så har jag alltid skydd.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Övr. Katt Min Calvin som bott hos mig sedan 2012 har aldrig blivit riktigt tam. Han går ut på våren och kommer in på hösten för att tillbringa... 2
Svar
25
· Visningar
2 726
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag köpte en duschkräm från Rituals häromveckan och provade den första gången i onsdags, luktar gott och allt var okej. Men sedan...
Svar
15
· Visningar
615
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka