Bukefalos 28 år!

M

Muffins

Hejsan hoppsan. Nu har jag lite bilder här. Jag har inte ridit isläning mycket, men varit på ett läger. Det här är från Solbacken och jag undrar om det ser bra ut när jag rider? Jag vet ju liksom inte hur det ska se ut när man rider islänning..! :confused: ;)

VÄnta lite, bilderna kommer snart
 
Sv: Bra sits?

för det första bör nog tråden ligga under gnägg..

Och det var mig en stadig tjockis du satt på! ;)
Är så dålig på att se "fel", men jag skulle nog vilja att du drar tillbaka händerna lite, och kanske sätter dig ner lite mer i sadeln. Ser ut som du spänner dig? Och ska man inte resa sig över cavalettibommar? (det fick jag lära mig på ridskolan iaf :D)

Söt häst!
 
Sv: Bra sits?

men snälla nån...att rida islandshäst är som att rida vilken annan häst som helst vad gäller sitsen...du ska vara balanserad ha en lodrät sits och in me tårna...MEN något längre stigbyglar...

glöm allt du sett om hur stora gubbar rider me tårna ut o i stolsitts de e inget man ska efterstäva lr va säjer ni andra?

ofast rider de så för att de aldrig lärt sig den rikitga sitsen och det kräva stolsits i branta nerförbackar på island kan jag ju av egen erfare´nhet säja....skulle man då sitt i lodrät sits dröjer de inte länge innan man ligger me näsan i backen....man behlver då hålla emot med benen och luta sig bakot=stolsits.
 
Sv: Bra sits?

Jag tycker att du sitter jätte fint, kanske som sagt att du skulle ta tillbaka handen lite, annars ser det bra ut.
 
Sv: Bra sits?

men har inte även islänningarna fått bättre sits.för var väll sadalrana anorlunda benen skulle väll peka framåt
 
Sv: Bra sits?

Du behöver vrida om benen så att tårna pekar rakt fram och inte utåt. Annars ser det bra ut. För övrigt så är det ingen skillnad på sitsen när man rider storhäst/ponny resp islandshäst. Man ska alltid sitta i lodrät sits.
 
Sv: Bra sits?

det är absolut inget måste att stå i trepunktssits (f.d. lätt säte) över bommar. Och speciellt inte i skritt.

Till trådskaparen: jobba med att vrida om dina ben en smula. Tårna bör vara ungefär på tio i två (hänger du med?). Nu är du ganska liten och späd och hästen ser rätt tung ut så du har ju inte det så lätt med händerna.
Ser ut som en bra början!

/Malin
 
Sv: Bra sits?

Av egen erfarenhet vet jag att tårna gärna pekar ut när man sitter på en väldigt bred häst.

Du Ida är ganska liten o hästen är rejäl för dej, men jag tycker det ser bra ut med de förutsättningar du har. Försök dock lyfta upp armen lite, ha armbågarna mot din midja lätt o så ska resten av armen liksom ligga rakt ner mot bettet o så tummarna högsta punkten, svårt förklara bra...

Det ser ut som du ser rakt fram mot den väg du ska rida, det är bra! Överkroppen följer din väg, det är bra. Rak i axlarna o följsam sits så ska det säkert gå utmärkt.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: hamilton1
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 123
Senast: iNHALE
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 039
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 230
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp