Bra strömedel som inte fryser?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den. :cautious:
Trivs jättebra med torven! Det är lättmockat, fräscht och mjukt. Men, det har sina baksidor också. Eftersom att Sthlm dessvärre drabbas av sjukdomen "vinter" varje år, med tillhörande minusgrader, har jag nu vid flera tillfällen fått in 42 kg is i boxen. :meh: För att kunna mala ned nyss nämnda till fin, jämn torv krävs det en skyffel och 2 h. Inte att rekommendera :wtf:
Nu ställer jag in torvbalen vid min hästs box över natten, men det tar ju plats tyvärr...
Därför börjar jag så smått fundera på om jag ska byta strömedel igen, men känner samtidigt så starkt för torven :love:
Halm har jag inte tillgång till, så det kan vi stryka direkt.
Kutterspån har jag kommit i kontakt med tidigare, dock i form av vad jag anser som "extrema" mängder (läs: 25-30 cm tjocka lager). Nyss nämnda var rent utsagt ett h-vete att mocka. :wtf:
Torvmix har jag bara hört talas om, men kan jag få tag på.
Spånpellets vill jag inte gå tillbaka till igen.

Alternativen är alltså kutterspån eller torvmix. Kutterspån uppfattar jag det som att man måste ha såna extremt tjocka lager av för att det ens ska suga upp någonting. Alla de jag sett ha k-spån har lager som är kring 25-35 cm, och att gräva ut varenda vrå av det 365 dagar/året skulle säga upp mina axlar efter en vecka :arghh:
Torvmix har jag som sagt bara hört talas om, och en gång hört att det tar fram det sämsta egenskaperna från respektive :(

Så, hur hade ni gjort i min situation? Och vad hade ni bytt till?
 
Jag tycker torvmix var rätt dammigt. Men blanda torv och spån kanske? Det är ju ungefär samma sak, torvmix är mestadels torv, inte 50/50 iaf när jag använde de för sådär 10 år sen.
 
Jag röstar också på spån blandat med torv.

Vi hade torv i vintras i en container så man behövde bara hacka sig igenom det övre islagret så var resten av torvet inuti nästan varmt och hur lätthanterligt som helst. :D (alltså inga balar osv)
 
Jag tycker torvmix var rätt dammigt. Men blanda torv och spån kanske? Det är ju ungefär samma sak, torvmix är mestadels torv, inte 50/50 iaf när jag använde de för sådär 10 år sen.

Tack för tipset! Intressant. Kom på nu att jag visst kommit i kontakt med någon form av "torvmix", för en sisådär 5-7 år sedan. Men som jag minns den var det typ 75% spån och 25% torv. Väldigt otacksam att jobba med :wtf:
Men en 50/50 blandning lät ju faktiskt rätt okej!
 
Jag röstar också på spån blandat med torv.

Vi hade torv i vintras i en container så man behövde bara hacka sig igenom det övre islagret så var resten av torvet inuti nästan varmt och hur lätthanterligt som helst. :D (alltså inga balar osv)

I see! :D
Oj, vad lyxigt! Vi har 42 kg balar...
 
Kutterspån uppfattar jag det som att man måste ha såna extremt tjocka lager av för att det ens ska suga upp någonting. Alla de jag sett ha k-spån har lager som är kring 25-35 cm, och att gräva ut varenda vrå av det 365 dagar/året skulle säga upp mina axlar efter en vecka :arghh:
Jag har haft kutterspån i över 20 år och jag har aldrig haft 25-35 cm tjockt lager.
Det suger upp alldeles utmärkt även om det bara är 5 cm - vilket kanske ändå är lite för tunt som madrass. Jag brukar ha run 10-15 cm spån till mina stora hästar, under 10 cm till shetlandsponnyerna.
 
Jag ställer in torvbalen i sadelkammaren (där det är 5-10 grader varmt) ett dygn innan balen strös ut. Då har balen tinat och det är inga problem att strö.
 
Jag gör en grundbädd på torv och sen lägger jag spån över. Hästen blandar runt det övre lagret själv och det är lättmockat trots kallstall och minusgrader.
 
Du kan prova halmpellets. Det fryser inte. Vissa hästar äter pelletterna i början, så det får en se upp med.

Vattna i säcken och låt svälla innan du lägger in, precis som med spånpellets.

Jag tycker inte att det dammar mycket, men jag vet att vissa tycker det. Det beror kanske på tillverkare.
 
Skriver oxå halmpellets, fryser inte i boxen iallafall men i säcken vet jag inte då jag aldrig har lager av det.

Har lika kallt i stallet som ute.
 
Ja vi valde bort torv och torvmix just därför att den frös, numera kör vi halmpellets och några blandar in lite spån i för att få ökad volym. Garanterat frysfritt.
 
Jag har kutterspån. Det suger upp jättebra tycker jag.
Har kanske 15 cm tjockt. Min häst kissar alltid på samma ställe så jag går inte igenom allt varje dag.
 
Är strömedlet fuktigt så fryser det helt enkelt.
Kutterspån använder dom flesta och jag har då aldrig sett några 25-35 cm tjocka lager. 15 cm är lagom till mitt halvblod och nu har han ca 5-10 cm med gummimatta under.
 
Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den. :cautious:
Trivs jättebra med torven! Det är lättmockat, fräscht och mjukt. Men, det har sina baksidor också. Eftersom att Sthlm dessvärre drabbas av sjukdomen "vinter" varje år, med tillhörande minusgrader, har jag nu vid flera tillfällen fått in 42 kg is i boxen. :meh: För att kunna mala ned nyss nämnda till fin, jämn torv krävs det en skyffel och 2 h. Inte att rekommendera :wtf:
Nu ställer jag in torvbalen vid min hästs box över natten, men det tar ju plats tyvärr...
Därför börjar jag så smått fundera på om jag ska byta strömedel igen, men känner samtidigt så starkt för torven :love:
Halm har jag inte tillgång till, så det kan vi stryka direkt.
Kutterspån har jag kommit i kontakt med tidigare, dock i form av vad jag anser som "extrema" mängder (läs: 25-30 cm tjocka lager). Nyss nämnda var rent utsagt ett h-vete att mocka. :wtf:
Torvmix har jag bara hört talas om, men kan jag få tag på.
Spånpellets vill jag inte gå tillbaka till igen.

Alternativen är alltså kutterspån eller torvmix. Kutterspån uppfattar jag det som att man måste ha såna extremt tjocka lager av för att det ens ska suga upp någonting. Alla de jag sett ha k-spån har lager som är kring 25-35 cm, och att gräva ut varenda vrå av det 365 dagar/året skulle säga upp mina axlar efter en vecka :arghh:
Torvmix har jag som sagt bara hört talas om, och en gång hört att det tar fram det sämsta egenskaperna från respektive :(

Så, hur hade ni gjort i min situation? Och vad hade ni bytt till?



Vi använder lantbruks-mix vintertid, supernöjda! Det besår av ca 80% kutter och 20 torv. Sommar går vi över till torvmix eller ren torv.
 
Kutterspån fungerar ju egentligen bara till en sak, nämligen att skapa volym. Uppsugningsförmågan är i princip lika med noll, kutterspån är oerhört oekonomiskt om man använder det enbart .
 
Kutterspån fungerar ju egentligen bara till en sak, nämligen att skapa volym. Uppsugningsförmågan är i princip lika med noll, kutterspån är oerhört oekonomiskt om man använder det enbart .

Nu måste jag fråga, vad har du haft för kutterspån?

Det har absolut sämre uppsugningsförmåga än torv. Men att den "skulle vara noll". Den är eoner bättre än halm, jämbördig med spånpellets och något sämre än torvmix.

Min ena som är en GRIS på halm och gör av med en halmbal per dag då, han gör av med 1 spånbal i veckan på spån, och på torv gick det utslaget ungefär 0,75 torvbalar i veckan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp