Bra strömedel som inte fryser?

Nu måste jag fråga, vad har du haft för kutterspån?

Det har absolut sämre uppsugningsförmåga än torv. Men att den "skulle vara noll". Den är eoner bättre än halm, jämbördig med spånpellets och något sämre än torvmix.

Min ena som är en GRIS på halm och gör av med en halmbal per dag då, han gör av med 1 spånbal i veckan på spån, och på torv gick det utslaget ungefär 0,75 torvbalar i veckan.
Spånet suger ju knappt alls, den enda effekten som finns är att urinen inte rinner iväg på så stora ytor, men det är stora mängder spån som mockas bort vid en enda lite futtig kissfläck.

Hade också en gris, och tre balar per vecka för att hålla rent och luktfritt i boxen. När vi blandade in halmpellets så stannade kisset på plats, effekten blev lite som kattsand. Men då kan jag tycka att halmpelletsen kan kännas lite kompakt i bland, så är spån ett utmärkt fluffmedel. ;)
 
Kutterspån fungerar ju egentligen bara till en sak, nämligen att skapa volym. Uppsugningsförmågan är i princip lika med noll, kutterspån är oerhört oekonomiskt om man använder det enbart .

Där kan jag absolut inte hålla med. Nu kör jag ett rejält lager spån och kisset blir ytterst begränsat, typ ett spadtag ner. Om kisset flyter ut och gör en stor fläck så har man antagligen för lite spån inlagt.
Jag tar bort allt kiss (och bajs) men rör annars inte spånlagret i onödan. Det blir en rätt stadig "bädd" trots att inget kiss binder ihop den.
 
Där kan jag absolut inte hålla med. Nu kör jag ett rejält lager spån och kisset blir ytterst begränsat, typ ett spadtag ner. Om kisset flyter ut och gör en stor fläck så har man antagligen för lite spån inlagt.
Jag tar bort allt kiss (och bajs) men rör annars inte spånlagret i onödan. Det blir en rätt stadig "bädd" trots att inget kiss binder ihop den.
Vi får vara överens om att vi tycker olika, spån är inte ett strömedel som jag tycker är effektivt och ekonomiskt, och du tycker det. ;)
 
Spånet suger ju knappt alls, den enda effekten som finns är att urinen inte rinner iväg på så stora ytor, men det är stora mängder spån som mockas bort vid en enda lite futtig kissfläck.

Hade också en gris, och tre balar per vecka för att hålla rent och luktfritt i boxen. När vi blandade in halmpellets så stannade kisset på plats, effekten blev lite som kattsand. Men då kan jag tycka att halmpelletsen kan kännas lite kompakt i bland, så är spån ett utmärkt fluffmedel. ;)

Stora mängder? Den jag har på spån kissar helst inne, håller sig i hagen och kissar när han kommer in. Han kissar på 2-3 ställen i boxen. Ytan jag tar ut är som 2 grephuvuden. Den mycket mindre som står på torv under halm tar jag ut ett grephuvud i storlek av kissig torv åt. Då är den liten shettis och spånhästen maxad D.

Så här så är spån lika mycket kattsand som torv. Skillnaden är att torv kan hålla mer vätska. Men spånet suger rejält. Syns tydligt just för att kissfläckarna blir på höjden. Från utan och ner, spånet suger så fort kisset nuddar ytan. Kanske är det skillnad på spån och spån? Jag har balat kutterspån, och inte permanentbädd men då han är renlig på spån blir bädden kompakt och "tilltrampad" och inte massa fluff.
 
Stora mängder? Den jag har på spån kissar helst inne, håller sig i hagen och kissar när han kommer in. Han kissar på 2-3 ställen i boxen. Ytan jag tar ut är som 2 grephuvuden. Den mycket mindre som står på torv under halm tar jag ut ett grephuvud i storlek av kissig torv åt. Då är den liten shettis och spånhästen maxad D.

Så här så är spån lika mycket kattsand som torv. Skillnaden är att torv kan hålla mer vätska. Men spånet suger rejält. Syns tydligt just för att kissfläckarna blir på höjden. Från utan och ner, spånet suger så fort kisset nuddar ytan. Kanske är det skillnad på spån och spån? Jag har balat kutterspån, och inte permanentbädd men då han är renlig på spån blir bädden kompakt och "tilltrampad" och inte massa fluff.

Jag har inte permanentbädd, och vill inte ha det heller. Allt mockas igenom dagligen.
 
Använder kutterspån. Inte optimalt, svårt att mocka och tycker inte det är drygt men hellre det än torv då det dammar och skitar ner så. Har provat halmpellets som hästarna åt, provade då spånpellets och gillade inte det då man antingen har ett rullager med hårda pellets eller uppblött som lätt möglar eller lätt fryser. Hade det funnits tillgång till sågspån hade jag valt det alla gånger.
 
Jag tycker också att det fungerar bra med kutterspån till båda mina valacker, den ena stökar runt lite och den andra är extremt renlig och prydlig. Jag tar bort bajset varje dag och tar bort kiss ca en gång i veckan då jag även fyller på med en ny spånbal. Det är en rätt rejäl bädd nu med fluffigt rent spån ovanpå. Jag tycker det är lätt att mocka i och få som man vill ha det, men det är väl vad man är van vid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp