Bukefalos 28 år!

Bra, vattentät jacka...

Chili

Trådstartare
Finns det sådana? Vilka är bra?

Har aldrig stött på en ridjacka som faktiskt är vattentät. Har en massa olika jackor hemma, inte bara ridjackor, och inte en enda är särskilt vattentät! Efter 5 minuter i regn läcker de in. Jag förstår att de inte håller i timtal såvida man inte köper en oljerock eller regnställ... Men jag tycker inte man måste betala 2000 kr för att den ska vara någotlunda vattentät. Kan tänka mig att lägga en slant men inte 2000 kr för något som kommer bli smutsigt och slitet direkt, rider mycket offroad och jackorna blir fula väldigt snabbt. Min reflexjacka var mer svart än gul efter en månad :p

Om det är ridjacka eller något helt annat spelar ingen roll. Dock vill jag att det ska finnas utrymme, hatar dålig passform. En lite längre, ridsprund vore underbart men en kortare modell är ju också bekvämt att rida i, så länge den inte åker upp! Att den andas känns som en självklarhet.

Tips tips :laugh:
 
Sv: Bra, vattentät jacka...

Jag köpte impregnering som sprayade på min klubbjacka (typ slit å släng hemmajacka) och nu när det regnar så blir det bara vattendroppar på den som går lätt att skaka av :)
(Behöver jag säga att jag använder det på hästarnas täcken, prövade även på ett par ridbyxor, på framsidan av låren och det gav inte lika bra resultat men liite men det är ju helt annat material.)
 
Sv: Bra, vattentät jacka...

jag har en typ smug jacka från horseware, betalade 700-nånting för den och jag tycker den är kanon.
håller för snö, blåst, regn o.s.v., inte blivit blöt en enda gång. finns luva att dra ut de värsta dagarna och den är bekväm att rida i, funkar bra att jobba i. inte så där extremt tunnt tyg som många andra. jag är iaf supernöjd!
 
Sv: Bra, vattentät jacka...

Jag har egentligen inget tipsdå min Kyra jacka , vatten tät kostar runt 2800 kr, men det var rea på Skandinavium, halv priset, och i den kommer inte en droppe in.
Du får hålla utkik på rea.:)
 
Sv: Bra, vattentät jacka...

Leta efter regnstaäll i vanliga sportaffärer. Didrikssons brukar vara bra. Min jacka från dem läcker nu
men jag tror jag köpte den 2005 och har haft den i stallet och ridit i den sen 2006. Och det den läcker
nu är att efter ca 40 min i spöregn så var jag lite blöt i ena armvecket.
Hela regnställ från dem går att hitta för 1200kr om det intereas nåt, men det brukar ofta gå att hitta dem
nedsatta till runt 800-900 kr.
 
Sv: Bra, vattentät jacka...

Har ett par jackor som är riktigt vattentäta:
Euro-Star är favoriten
Kyras jättegamla Gore-Tex jacka (enda Kyran jag haft som varit vattentät men då stack dragkedjan ganska omgående..)
Horka
 
Sv: Bra, vattentät jacka...

En smug jacka är en sån kort modell va?

peperoni: Ja jag funderade på sånt man kan köpa på Stadium, typ en löparjacka. Tycker inte stalljackor brukar andas så bra? Är ju dock inte ute efter byxorna, har chaps hellre i så fall. Kanske blir svårt att hitta en jacka utan byxor till...
 
Sv: Bra, vattentät jacka...

Jag har ett Everest-regnställ från Stadium som hållt i minst 7-8 år, dessutom andas det. Helt kanon alltså! Ganska dyrt, strax under 1000,- men har ju å andra sidan hängt med länge och tål tuffa tag.
Annars har Kyra ett regnställ som ska vara riktigt bra.
 
Sv: Bra, vattentät jacka...

kl
min kingsland jacka har det aldrig regnat igenom. är dessutom otroligt bra kvalite, helt outslitlig!
har vanliga bomber modellen med foder, kostar typ 1200 kr.
 
Sv: Bra, vattentät jacka...

Musto har jackor som står emot det mesta. Det finns även mer "regnjackevarianter" om man vill ha det.
 
Sv: Bra, vattentät jacka...

Musto säger jag!

De är från grunden gjorda att funka till havs, då bör de ju stå ut med några skurar på land. ;) :p
 
Sv: Bra, vattentät jacka...

Jag rekommenderar i att skita i att det ska vara ridkläder och köpa en shysst friluftsjacka, bättre som är lite billigare (under 2000 går att hitta ;)) är Bergans, Haglöfs, Fjällräven etc. och sen kan man alltid hitta på rea också.
Mina favoriter är Houdini, Arteryx, Bergans, Musto och Tierra.

Än så länge har jag aldrig haft en jacka som är för ridning som håller för nåt :/
Men, å andra sidan är jag ju van att ha bra kläder som används ganska hårt i resten av livet, tex. klippklättring, segling, windsurfing, etc.

Lycka till!
 
Sv: Bra, vattentät jacka...

Ska definitivt kolla upp friluftskläder :) Undra varför ridkläder generellt görs i så kassa material? Det är väl lika viktigt att vara torr i stallet som på vandringen!
 
Sv: Bra, vattentät jacka...

ah sorry :p har läst tråden i olika omgångar så kom en ny bild sådär :angel:
 
Sv: Bra, vattentät jacka...

haha ja de e ju inga problem så ;)
finns iallafall på granngården här där jag håller till.
 
Sv: Bra, vattentät jacka...

ah men då var det nog en sådan jag tittade på!
köpte Didriksson-setet istället, 399.. men funderar på om det verkligen andas.. ska lämna tillbaka det och satsa på ett ornella när jag åker till newmarket!
 
Sv: Bra, vattentät jacka...

Rena ridjackor så håller jag på Kingsland och Musto. De är helt outstandning i kvalitet och tål tvätt efter tvätt och samtidigt stå emot väta!

Annars tycker jag att Barbour har snygga och mycket slitstarka jackor som är supersnygga och praktiska i stallet. Finns ju inget bättre mot regn än en oljerock. de är också otroligt lätta och smidiga att ha på sig!! Men kostar då lite mer(runt 4000 tror jag), fast å andra sidan är det praktiskt taget omöjligt att "slita ut dem"(vet de som har haft sina i 15-20 år!)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp