Bråk på klubben, vad gäller?

Blandrastik

Trådstartare
Egentligen ingen hundfråga, men hittade inget bra ställe till min fråga.

Lokalklubben som jag tillhör har haft problem. Ett knippe medlemmar tyckte att det hela var så illa att det startade en egen liten klubb.

På hemsidan till den nya klubben gick de först ut med att de skulle hålla kurser, de kallar klubben för XXX XXXBk, utan att vara anslutna till SBK. En petitess kanske, men ändå en smula vilseledande då de inte är anslutna till SBK.
När de skulle hålla sitt första möte så kom någon på den briljanta ideen att hålla mötet i den gamla klubbens lokaler. Mindre smart i mina ögon.

När de sitter där runt ett bord i gamla klubbens lokaler, de har ingen egen än, så kliver en person ur styrelsen till den gamla klubben in. En av personerna har en lap-top framför sig och att det pågår ett möte är inget snack om saken. Ingen övrig verksamhet pågick på klubben, så de satt där för sig själva.
Frågan blir då ganska naturlig: "Vad i hela h-vetet gör ni här?" och får då svaret; "Vi tränar hund, och som medlemmar i XXXBK, så har vi all rätt att vara här!"
Styrelsemedlemmen får spader, åker hem och spärrar hela gängets nyckelkort till klubbstugan. En förklaring till detta skickas ut brevledes att "eftersom det pågår konkurerande verksamhet i eran klubb, så har ni inte längre fri tillgång till XXXBk:s klubbstuga"

Nu tänker en person ur utbrytargruppen polisanmäla den gamla klubben, för "så får man minsann inte göra och det har han kollat med en jurist"
Spärra nycklar alltså.
De är inte uteslutna ur den gamla klubben, de har rösträtt så länge de har medlemsskap, de får delta i alla aktiviteter, men de har alltså inte tillgång till klubbstugan om ingen annan "nyckelberättigad" är på plats.

Nån som vet om personen i fråga kan komma någonstans med att polisanmäla för att vi spärrat hans nyckel?

Sv: Bråk på klubben, vad gäller?

:eek: Har ingen aning om vad som är lagligt rätt, men det var det värsta! Jag skulle skämmas som en hund (!) om någon kom på mig då jag hade möte med en ny klubb, i den gamla klubben :crazy:. Vilka människor det finns alltså.

Går man ur sin lokala brukshundklubb för att bilda en ny klubb så får man ju inte kalla den en brukshundklubb utan att vara anslutna till sbk, då får man ju bilda en hundklubb . Att dessutom hålla möte i sbk lokal är rätt fräckt, de kunde ju hållt mötet hemma hos någon av mötesdeltagarna.
Tror inte de kan protestera så mycket över att de inte längre kan komma in i klubbstugan.

SBK:s stadgarSista stycket §6.
§12 i samma stadgar hänvisar till SKK:s stadgar där står följande:
§ 14 Disciplinärenden
Mom 1
Enskild person som är medlem enligt § 3 mom 7 och som:
1. handlar i strid mot dessa stadgar eller mot stadgar för medlemsorganisation eller åsidosätter
de bestämmelser och föreskrifter som utfärdats med stöd av stadgarna.
eller
2. handlar på sätt som är ägnat att skada eller motverka SKKs och/eller medlemsorganisationernas
mål och verksamhet, eller att skada medlemmarnas eller allmänhetens
förtroende för SKK eller någon av dess medlemsorganisationer
kan av Disciplinnämnden
tilldelas varning,
tilldelas varning i kombination med avstängning för viss tid att registrera hund (registreringsförbud)
och/eller förbud för viss tid att vid prov, utställning och tävling
framföra eller låta framföra hund (tävlingsförbud),
uteslutas ur SKK och dess medlemsorganisationer (SKK-organisationen). Den som är
utesluten har inte rätt att vid prov, utställning eller tävling framföra eller låta framföra
hund.
Om förseelsen är ringa eller omständigheterna kan anses förmildrande har Disciplinnämnden
rätt att tilldela erinran eller besluta att helt underlåta disciplinär åtgärd.

För det första bör ni ringa distriktet och det pronto påtala vad som hänt och be om hjälp.
Man kallar sig definitivt inte brukshundsklubb om man inte har distrikt och förbundstillhörighet.
Fortsätt ni lugnt att spärra nycklar.

Är personen som fått nyckelkortet spärrat inte längre medlem i SBK-klubben kan dom givetvis inte göra någonting att dom inte längre har tillgång till stugan, är personen å andra sidan fortfarande betalande medlem kan det nog vara lite lurigt.

Tack! Läst själv stadgar i morse hittade inte just detta.

Ska ringa förbundet imorgon, de hade teltid till 12 som jag missade

Senast ändrad:

Är personen som fått nyckelkortet spärrat inte längre medlem i SBK-klubben kan dom givetvis inte göra någonting att dom inte längre har tillgång till stugan, är personen å andra sidan fortfarande betalande medlem kan det nog vara lite lurigt.

Alla som är medlem i en klubb har ju inte rätt att ha nyckel. Så det ser jag inte alls som det skulle vara något fel att de spärrat deras kort.

Fast alla betalande medlemmar i klubben har inte nyckel. Den här personen hade nyckel för att han tidigare verkade som instruktör, vilket inte är akutellt i dagsläget.

Fast det klart, han har fått nyckel en gång, men jag tycker att han missbrukat en hel del förtroende.

Senast ändrad:

Är man inte aktiv som instruktör eller liknande tycker inte jag att man har rätt till någon nyckel. De där folket verkar alldeles ute och cyklar tycker jag:devil:

Jag bor i samma område som du TS, är inte med just i din BK. Är medlem i en annan BK inom samma område. Ja du fattar va? ;)

Jag har följt detta lite på avstånd, genom hemsidor och snack som går. Tycker det är fruktansvärt det som hänt och att de kallar sig BK är helt orimligt, tycker jag iaf.

Ta kontakt med distriktet så de kan hjälpa er och påtala den verksamhet de börjat med. Förstår att ni spärrat nyckelkorten och hoppas ni har rätten på er sida! Är det ingen av er i den ursprungliga BK:n som har kontakt med advokat/jurist så att ni kan kolla upp hur det verkligen ligger till?

Såg förresten att de på sin nya hemsida ändrat sin kursverksamhet till träningsgrupper, säkert förhastat att kalla det kurs innan de har kollat upp med försäkringar och dylikt.

Lycka till!

Fast alla betalande medlemmar i klubben har inte nyckel. Den här personen hade nyckel för att han tidigare verkade som instruktör, vilket inte är akutellt i dagsläget.

Fast det klart, han har fått nyckel en gång, men jag tycker att han missbrukat en hel del förtroende.

Ah, jag antog att alla medlemmar hade rätt till nyckel. Är inte så fallet bör det givetvis inte bli någon diskussion.
Jag håller med om att endast instruktörer bör ha nyckel

Jag bor i samma område som du TS, är inte med just i din BK. Är medlem i en annan BK inom samma område. Ja du fattar va? ;)

Jag har följt detta lite på avstånd, genom hemsidor och snack som går. Tycker det är fruktansvärt det som hänt och att de kallar sig BK är helt orimligt, tycker jag iaf.

Ta kontakt med distriktet så de kan hjälpa er och påtala den verksamhet de börjat med. Förstår att ni spärrat nyckelkorten och hoppas ni har rätten på er sida! Är det ingen av er i den ursprungliga BK:n som har kontakt med advokat/jurist så att ni kan kolla upp hur det verkligen ligger till?

Såg förresten att de på sin nya hemsida ändrat sin kursverksamhet till träningsgrupper, säkert förhastat att kalla det kurs innan de har kollat upp med försäkringar och dylikt.

Lycka till!

Visst är det lägre än Glocal-net liksom. Man slutar aldrig förvånas över folk, om de åminstone hade sin "klubb för inbördes beundran" och lät oss vara ifred. Men att ha sitt styrelsemöte i våra lokaler är ju så korkat att klockorna stannar.

Visst är det lägre än Glocal-net liksom. Man slutar aldrig förvånas över folk, om de åminstone hade sin "klubb för inbördes beundran" och lät oss vara ifred. Men att ha sitt styrelsemöte i våra lokaler är ju så korkat att klockorna stannar.

Ja absolut!

Ja man kan verligen fundera på vad de tänkte med när de sätter sig i era lokaler för ett eget styrelsemöte, det måste väl vara det sista stället man tänker på??

Inte roligt när det blir såhär, stå på er och hoppas allt löser sig!

Sen kan klubben också rösta igenom, på årsmöte helst, en policy mot just "utbrytare".

Det gjorde min BHK för några år sen, och bet iofs sig själva i svansen lite, men problemet där var att aktiva instruktörer som fått sina utbildningar betalda av klubben gjorde stark reklam för sina egna privata kurser. Jag kommer inte ihåg hur beslutet ser ut, men nåt om att aktiva instruktörer som har privata kurser (och alltså inte är tagna utifrån) inte får ha kurser.
Som sagt så bet de sig själva i svansen då de då förlorade flera bra instruktörer, jag valde också att sluta hålla kurser i samband med detta beslutet, men man kan ju utforma det olika.

Normalt sett brukar stadgar för en förening och speciellt en förening som har stadgar som beslutas centralt ha en paragraf om uteslutning.
I denna brukar det finnas en formulering ungefär så här: Medlem som medvetet motarbetar föreningen eller öppet stödjer konkurrerande verksamhet kan uteslutas ...osv.
Jag blev förvånad när varken SKK eller SBK har någon sådan skrivning. Men jag har inte läst så vansinnigt noggrant så det kan finnas något.

Fast klubben kan ju själv ha författat stadgarna, i just "min" klubbs fall fanns inga stadgar mot detta och de röstade då för det på årsmötet. Fast medlemmarna uteslöts inte, de fick bara inte ha kurser, de är välkomna att vara medlemmar eller deltaga som kursdeltagare alt. tas in som utomstående instruktörer.

En förutsättning för att få kalla sig Brukshundklubb innebär med 99,99 % säkerhet att man måste anta de centrala stadgarna men att man kan lägga till egna delar om de inte kolliderar med de centrala.

Då vet i tusan varför de la till detta. Men det måste jag forska i för det blev ju intressant helt plötsligt!

: Medlem som medvetet motarbetar föreningen eller öppet stödjer konkurrerande verksamhet kan uteslutas ...osv.
Jag blev förvånad när varken SKK eller SBK har någon sådan skrivning. Men jag har inte läst så vansinnigt noggrant så det kan finnas något.

Jag med och jag har letat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka