Brandvarnare

Vi har inget, däremot brandsläckare och dörrar ut på bägge sidor om stallet.

Vet i princip ingen som har brandvarnare i stall faktiskt, då det är svårt att få dem att funka korrekt då de löses ut falskt lätt och ofta vid dammbildning ...
 
Jag har en släkting som är brandingenjör, och enligt honom är det svårt med brandlarm i stallmiljö eftersom det dammar. Själva detektorerna förstörs lätt och det är svårt att veta vilken typ av detektorer man ska sätta in.
 
Det ska helst vara aspirerande brandlarm då allt annat mer eller mindre inte fungerar på grund av stallmiljön. Kycklinguppfödningar osv får bara ha aspirerande larm om de ska få rabatt på försäkring för man anser att det är det som fungerar. Många använder nog seriekopplade varnare (trådlösa) men det är inte lika säkert.
 
Har också hört att det är svårt med brandlarm, men tycker det känns så läskigt att inte ha något alls.

Hjälper inte att ha bra rymningsvägar om man inte upptäcker att det brinner. :(

Jag har kollat på de seriekopplade, det är det billigaste alternativet. Men jag vet inte om huset ligger tillräckligt nära stallet. Har också kollat på de som ska larma med sms men jag vaknar inte av ett sms och det är på natten brandlarmet behövs.
 
Det ska helst vara aspirerande brandlarm då allt annat mer eller mindre inte fungerar på grund av stallmiljön. Kycklinguppfödningar osv får bara ha aspirerande larm om de ska få rabatt på försäkring för man anser att det är det som fungerar. Många använder nog seriekopplade varnare (trådlösa) men det är inte lika säkert.

Är det med rör i taket som filtrerar luften och sniffar efter rök och larmar till en central i huset? På gården där jag hade hästarna innan vi flyttade installerades ett sånt larm. Minns att det var väldigt dyrt. Det var dock en jättestor ladugård med båda stall och verkstad, vet inte vad det skulle gå på för ett litet stall med tre boxar?
 
Är det med rör i taket som filtrerar luften och sniffar efter rök och larmar till en central i huset? På gården där jag hade hästarna innan vi flyttade installerades ett sånt larm. Minns att det var väldigt dyrt. Det var dock en jättestor ladugård med båda stall och verkstad, vet inte vad det skulle gå på för ett litet stall med tre boxar?
Ja precis. Det är väldigt dyrt men också det som fungerar i sådana mijöer. Annars blir det problem med falsklarm etc och man måste också fundera på ljudet i stallet, har man brandvarnare som tjuter och det falsklarmar etc så kommer det ju inte sluta förrän du är där.

Mitt bästa råd är att ha aspirerande, koppla det telefonen och även ha kameraövervakning i stallet där. För skulle det falsklarma (kan ju hända alla larm) så kan du se direkt. om det brinner eller ej.
 
Det är min make som har letat upp någon sort vi ska sätta in, men han minns inte just nu vad den hette. Får be att återkomma.
Jag har också ett litet stall med 3 boxar och tänker att detta brandlarmet är bättre än inget iaf
Vi har även kamera i stallet så man lätt kan kolla om det larmar (min man gillar sådana här prylar :D)
 
Enligt djurskyddsbestämmelser ska det finnas godtagbart brandskydd så att hästar kan räddas i ett stall. Tänk på att det inte är bara varning som är viktigt utan också hur byggnaden är skyddad samt nödutgångar (två av varandra oberoende, helst i olika väderstreck).
 
Enligt djurskyddsbestämmelser ska det finnas godtagbart brandskydd så att hästar kan räddas i ett stall. Tänk på att det inte är bara varning som är viktigt utan också hur byggnaden är skyddad samt nödutgångar (två av varandra oberoende, helst i olika väderstreck).

Vad är "godtagbart brandskydd" då? De flesta stall har ju inget alls...
 
Står inget om vilka brandvarnare man kan använda?

Brandskydd är inte ekvivalent med brandvarnare i stall . Tror poängen med @Hippocampus tips var att det finns bra länkar i pdfen, och att det är en bra institution att kontakta om man har frågor .

F.ö så "säker hästgård" certifieringen som är känd och många har, innebär ur brandskydds aspekt att brandsläckare finns installerade i stallet och att det finns nödutgång /ar /fler än en in och utgång fördelat geografiskt i stallet .
 
Senast ändrad:
Allt som står i den broschyren är sånt som jag redan tänkt på. Tex nödutgång, inga tvättmaskiner od, nydragen el, skadedjursbekämpning, brandsläckare, vattenslang osv. Men om det skulle börja brinna hjälper det som sagt inte att ha två utgångar om ingen upptäcker branden. :(

Är problemet med vanliga brandvarnare att de inte larmar när det väl brinner eller att de ger många falska larm? Hur många? Är det ingen som provat?

Känner att jag kan leva med att larmet går i onödan om det funkar när det verkligen behövs. Får se det som träning. Det händer ju att de vi har inomhus larmar falskt också.
 
Jo då, det finns larm för stallmiljöer. I Norge är det lag på att ha det i stallar. Det finns ett företag som säljer sådana brandlarm och enligt dom så har dom uppdrag även i mindre stallar med bara två boxar. Man behöver dock hjälp av en elektriker som ansluter med ström och sånt.
 

Liknande trådar

Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 010
Senast: Krålus
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 118
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
990
Senast: Oknytt
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
923
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp