Brännarproblem

Migo

Trådstartare
Skulle bränna ut en skiva att ha i bilen (ja, filer jag har rätt att bränna ut) men till min stora fasa låter det helt sönderhackat. Jag provade att bränna om med mycket lägre hastighet med samma resultat.

Det blir klipp i ljudet i början av filerna, låter som en repig skiva eller dålig ljudfil, vilket det inte är... Och det är hopplöst att lyssna på. Använder NERO senaste versionen... kan det vara mjukvarufel eller måste jag införskaffa ny brännare?
Tips någon?

Sv: Brännarproblem

Har du testat något annat fabrikat vad gäller cd-skivorna? Kan ju vara så att vissa skivor inte funkar så bra att spela upp i bilstereo.

Har flera skivor från samma spindel som funkar kanon(brända vid annan dator) så det borde inte vara problemet (tyvärr:()

kan det vara mjukvarufel eller måste jag införskaffa ny brännare?
Jag tänker på två möjliga orsaker. Dels att någonting (av outgrundlig anledning, som alltid) hänt med brännarens drivrutiner, så att den i sig själv inte uppför sig som den skall. I så fall bör du avinstallera den i enhetshanteraren, stänga datorn, koppla ur IDE-kabeln till brännaren, och därefter starta datorn och installera brännaren på nytt enligt tillverkarens anvisningar.
Dels möjligheten att någon resurskrävande mjukvara gör att processorn eller hårddisken inte hinner med att göra vad de skall när du bränner skivorna. Det kan handla om indexering av hårddisken (det lilla förstoringsglaset i aktivitetsfönstret nere till höger, högerklicka och avaktivera), om virusscanning av hårddisken (avaktivera ev. automatisk scanning medan du bränner) eller liknande. Somliga säkerhetsprogram, exempelvis helvetessviten Norton 360, gör en massa saker oombett - som att löpande "optimera systemet" vilket kan innefatta defragmentering då och då. Då haltar hårddisken förstås märkbart, och symptomen kan bli de du beskriver. Avaktivera sådana hyss.
Jag tror faktiskt mest på alternativ ett, men jag har haft fel förut. När det nu var. :)

tack:bow:
jag ska prova och stänga av alla andra processer och offra en skiva till.. funkar inte det ominstallerar jag hårdvaran!

OT

Funkar Norton 360 alldeles för bra alltså, jobbar övertid sas oombedd? Funderade på om jag skulle ta den men ångrade mig idag senast.

OT

Funkar Norton 360 alldeles för bra alltså, jobbar övertid sas oombedd? Funderade på om jag skulle ta den men ångrade mig idag senast.
Ja, den har på alla familjens datorer - och även på andras såvitt jag kunnat läsa mig till - tagit oproportionerligt mycket systemresurser. Man märker plötsligt att datorn går som i sirap, öppnar Aktivitetshanteraren och ser att 10-12 symantecrelaterade processer samtidigt kivas om att äta upp all processorkraft... :mad: Detta har faktiskt blivit bättre i och med någon av de senare (några veckor sedan) stora automatiska uppdateringarna, och är numera snudd på uthärdligt.
Vad som däremot kvarstår, och är oerhört frustrerande, är att man som användare har betydligt mindre möjlighet än i tidigare nortonversioner att påverka vad som händer. Möjligheterna att aktivera och avaktivera olika delar av programmet, eller att schemalägga vissa saker, är betydligt mer begränsade än i tidigare versioner av Norton Internet Security. Norton 360 är tänkt som ett "set and forget" program som skall ta hand om allting utan att användaren skall behöva göra något - men det är för enkelt, så enkelt att enkelheten blir en tydlig begränsning.
Jag har använt Symantecs säkerhetsprodukter sedan 80-talet, på både Mac och PC, men Norton 360 var en pungspark som gör att jag kommer att se mig om efter andra kompetenta alternativ.:grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pyramider i Sverige
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka