Brännsår

snigelfarmor

Trådstartare
Hej.

för en vecka sen fastnade min häst i ett grimskaft, hon fick det i karleden bak och drog till tills det gick sönder. Jag kände då med fingrarna och jag kände inget blod eller svullnad. Hon var inte halt.

Men nu så ser det ut som en rejäl mugg har slagit till. Kan brännsår se ut så?

det är grått, skrovligt och flagar lite. Jag har även hittat ett litet sår där som om någon skurit med nåt vasst. Grimskaftet var av platt modell och kan ha gjort detta.

Jag tvättar det med tvål o vatten nu bara. Men kan det vara mugg? Eller har ni sett sånt här efter en brännskada?

/jenny

Sv: Brännsår

Jag hade en häst som gjorde så en gång, han fick ett brännsår och blev lite halt för att det stramade i skinnet där. Smörj in karleden med nån mjukgörande salva så blir det nog bra om ett par dar.

Strunta i tvålen och även vatten i möjligaste mån. Vatten/fukt gör att såret/muggen inte torkar ordenligt. Se dock till att det är rent, men med så lite tvätt som möjligt. ZINKPASTA är bra vid mugg, finns på apoteket för en hyfsad billig peng.

det låter som brännsår, var det ett nylongrimmskaft? isåfall skulle jag fortsätta att tvätta med tvål o vatten och även tvätta med helosan för att hålla det mjukt o smidigt, smörj med helosan efter tvätt om du tvättar med enbart tvål.

Tänk er riktigt förtorkad lera, så ser det ut. Grått, skrovligt, och ca 0,5 cm tjockt pansar. 2 gånger 2 cm, precis som grimskaftet. Så mugg har jag uteslutit, de andra karlederna är mjuka som barnrumpor. Om jag pillar på det så börjar det blöda.
Hur lång tid tar det för ett brännsår att läka? Nu har det gått över en vecka sen incidenten, och jag ser ingen förbättring. Visserligen har hon inte ont av det heller. Bara så mystiskt. :confused:
Jag väntar ut det bara..
/tack

Liknande trådar

Hästvård 22 december Idag rymde Eddie och Harmonie från sin hage. ägaren skulle ta in de från hagen men så hade de stuckit rakt genom tråden...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: sante
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka