Bukefalos 28 år!

Kör första dosen på vår labbe nu, och är väldigt nöjd fästingmässigt. Före Bravecto tabletten, plockade jag över 40 fästingar på honom på lite drygt 1 vecka. Har plockat 1 död och 1 krypandes sedan 22 maj till nu.

Tyvärr för vår del har det börjat visa sig att hundar som behandlas med Cartrophen (ledproblem) får försämrad verkan på båda medicinerna enligt vår veterinär. Vi skulle ha fyllt på med en ny dos Cartrophen, nu i början av juli, men måste vänta tills slutet av augusti, då bravecton gått ur kroppen. Inte helt ultimat, då han börjar få ont igen, men det är som det är. Vi får ta det lugnt .
 
Någon som har erfarenhet av fästingmedlet Bravecto? För- och nackdelar?

Våra hundar fick sina första tabletter för cirka 8 veckor sedan. Har sedan dess plockat 0 fästingar på den ena och ett fåtal på de båda andra. I vanliga fall får man plocka minst 10 fästingar per hund och dag, så det är stor skillnad. De få som hunnit bita sig fast är mer eller mindre halvdöda och små, har inte hittat någon som har sugit så mycket blod att den blivit "stor" (och äcklig) ens om den har suttit på något undanskymt ställe där det är lätt att missa. Så jag har bara sett fördelar hittills. Dessutom tyckte hundarna att tabletten var delikat :-)
 
Gav första dosen i mitten av april och är supernöjd :) Mina är fästingmagneter i vanliga fall, men hittills har jag bara plockat en som precis skulle sätta sig och några som krupit. Hundarna verkar ha fått ett par yttepytte som jag inte sett (mycket mindre än knappnålshuvuden) som ramlat av döda och som jag aldrig skulle ha sett om inte hundarna markerade dom. Så små att jag inte ens såg att det var fästingar utan förstoringsglas !

Ska enligt schema ge ny dos nu, men avvaktar lite då ena tiken troligtvis är dräktig och fästingarna fortfarande håller sig borta.
 
Gav första tabletten i tisdags. Hittills inga biverkningar. Vi har knappt fästingar här hemma, men det stora testet sker i helgen då hon ska skötas hos mina föräldrar. De har sjukt mycket fästingar. Så jag kan återkomma nästa vecka :D
 
Båda mina fick första dosen för några veckor sen och jag har nog hittat 1- 2 stycken döda små saker på vardera sen dess men inga levande så jag är super nöjd! Inga biverkningar heller har jag upplevt :up:
 
Mina 5 hundar har fått 2 omgångar i år. Supernöjd! Inga som helst biverkningar, nästan inga fästingar som satt sig alls (och de få som satt sig har skrumpnat ihop och dött) :up:
 
Jag gav andra dosen för någon vecka sedan 3 1/2 månadefter den första. Då hade jag hittat ett par pyttesmå F ästingar som satt fast. Min hund liar fått dosen för upp till 20 kg, och hon väger nog idag något kg mer.

Tidigare har det bara varit vid sommarstugan och ett par speciella platser här som det varit mycket fästingar, och förut har vi bara sett någon enstaka krypande på henne. Men nu är det massor överallt. Så fort hunden varit i gräs eller buskar kryper det minst ett par på henne. Efter en långpromenad häromdagen plockade ett gäng under promenaden, ett nytt gäng innan jag satte henne i bilen och 5 direkt vi kom hem. Sedan plockade vi kanske ett dussin till men det var bara en liten, skrumpen och död, som satt fast. Så trots att det verkligen kryllar av äcklen hittar jag knappast någon som bitit sig fast och inga infekterade bett.
 
Våra tre fick för första gången i år. Supernöjd. Inga fästingar, inga biverkningar. Det blev lite hastigt att ge för lillhunden hade fått hemska loppor. Märkte hur han började klia sig mindre redan på kvällen (hämtade ut och gav på förmidagen)
Kommer aldrig hålla på med halsband och droppar mer!
 
Måste man gå till veterinären för undersökning för att få detta utskrivet eller räcker det att man ringer och ber om det? Jag får hem en hund om drygt två veckor och har tänkt ge henne Bravecto.
 
Måste man gå till veterinären för undersökning för att få detta utskrivet eller räcker det att man ringer och ber om det? Jag får hem en hund om drygt två veckor och har tänkt ge henne Bravecto.

Jag ringde bara min vet så fick jag recept :)

Bravecto har funkat bra på min vovva, har hittat två i pälsen men ingen som bitit sig fast. Kommer dock inte ge igen då hon har känslig mage och tabletten gjorde henne dålig i två veckor :yuck:
 
Måste man gå till veterinären för undersökning för att få detta utskrivet eller räcker det att man ringer och ber om det? Jag får hem en hund om drygt två veckor och har tänkt ge henne Bravecto.

Om du varit med hunden hos veterinär tidigare räcker det att ringa. Du kanske ska dit för besiktning eller vaccination och kan be om det då?
 
Om du varit med hunden hos veterinär tidigare räcker det att ringa. Du kanske ska dit för besiktning eller vaccination och kan be om det då?

Har ju inte varit hos veterinär med hunden då hon inte är min än. Besiktning görs via säljaren innan jag får hem henne, och vaccineras ska hon inte förrän till våren. Jag får väl ringa den veterinär jag tänkt använda och fråga hur de ser på det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon här inne som har erfarenhet av dom nya tuggtabletterna som finns receptfritt på apoteken nu? Funkar dom lika bra som...
Svar
7
· Visningar
1 113
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Någon som vet för- och nackdelar med Agriakortet? Jag får rabatter med kortet men jag kan inte se om det finns några nackdelar. Tänkte...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: Kajsastina
·
Hundhälsa Någon mer som har råkat ut för det? Jag tog mot bättre vetande på bravecto spot on på min hund igår morse. Framåt kvällen började han...
Svar
1
· Visningar
811
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
328
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp