Bred sadel igen.....

Hera

Trådstartare
Min häst har just nu en Wintec 500 med vidaste bomvidden i. Nu är den för trång och hon har även blivit rakare i ryggen. Sadeln åker fram när hon börjar arbeta....

Provade i går en annan sadel som är rakare, en KenTaur. Den liggen faktiskt jättebra på henne. Men efter en stunds arbete åkte även denna fram.

Hästen är ett halvblod, hon har bred och "platt" rygg, samt är lite överbyggd bak. Sadelgjordsläget verkar ligga längre fram än själv sadelläget.

Är det så att dressyrsadlar åker fram på överbyggda hästar?
Jag har nämligen inte det problemet med hoppsadeln.

Sv: Bred sadel igen.....

Min häst har en liknande kroppsbyggnad som du beskriver. På honom har jag en Albion Legend K2 XW. Den ligger jättebra på honom! :)

Vad har du för hoppsadel?

Förmodligen gliuder Wintecen fram pga att bommen är för böjd. Och Kentauren kanske gled fram för att den var för smal. (Kentaur finns inte i så breda bomvidder)

Hoppsadeln är oxå en Wintec med bredaste järnet i.

Kentauren lag väldigt bra innan hon började röra sig...

Men om hon bara är lite överbyggd borde en Wintec i bredaste järnet vara alldeles för böjd. Och då glider den förmodligen fram av det.

Kentaurs bredaste är inte heller så bred som Wintecs bredaste, så det är lika bra att leta efter en annan.... För det spelar ju ingen roll hur bra den ligger på stallgången, ligger den skit när hästen rör sig är det ju ingen ide att hoppas på dom liksom...

Men det är ju endå ett bättre utgångsläge, ett steg i rätt riktning.
Det är riktigt svårt att å en sadel att ligga stilla på en så rund och överbyggd häst....

Den är iaf bredare än Wintec Dressyren och Wintec Flat ligger riktigt bra...

Du har bara inte provat rätt sadel...
Jag trodde att det var normalt att man inte kunde hoppa från marken utan att sadeln snurrade, men när jag köpte en utprovad dressyrsadel gick det utan problem..

undefinedundefined heej!! snälla någon som vill komentera mina bilder???? snällllaaaa!!!! e ny här!

Liknande trådar

Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
652
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
550
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka