Bred sadelgjord?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 156
M

Matilda_o_Bonita

Någon som har något tips på en sadelgjord med stor tryckyta, så att trycket fördelas jämt? Har problem med att min 4 åring har fått sadeltvång, förmodligen på grund av att hon känner obehag av sadelgjorden, har provat en mängd olika tunnlar och sadelgjordar, men alla vållar samma obehag hoss henne.

Sv: Bred sadelgjord?

Finns ju nåt som kallas för tryckfördelargjord... det är typ en anatomisk gjord med en platta under magen (inte som en hopp-platta altså!). Var uppe i en tråd nu nyligen..

Sadeltvång kan även bero på att sadeln inte ligger som den ska och visar sig när du spänner sadelgjorden då det är först då som sadeln blir obehaglig.

Om det nu beror på sadelgjorden, så finns det en bred från Bucas. Jag har den själv o den är bred o mjuk med resår i ena änden. Tycker personligen den är för bred, ska byta till anatomisk snart.

globussport.se (ÅF) har en dressyrgjord i läder (Ronja) som är ganska bred. Resår på båda sidorna. Finns kanske i vanlig modell också, bra pris på dressyrgjorden i af.

Jag har en bred och otroligt mjuk gjord från Amerigo. Det är latex i den tror jag.

Annars så kan du ju prova med en magplatte-gjord?

Mitt förra djur tyckte det var betydligt mycket obehagligare med en bred gjord. Från att inte gjort mycket väsen av sig när man spände (inget alls faktiskt) så började hon protestera vilt när jag fick köpt en jättesnygg, svindyr gjord. Bara att byta tillbaka till den mjuka i konstmaterial.

Stall Vrå har bra breda dressyrgjordar. Aerborn har en gjord som fördelar trycket mellan spännena, kanske kan vara ett alternativ? För jag utgår från att du är 100 % säker på att det inte är själva sadeln som är problemet och obehaget?

Ska tillägga att jag nu i helgen provade en av våra westernsadlar som har en bred mjuk pregjord med en bred läder/mocka del på mitten, där även ringar för brösta etc sitter och för att sadelgjorden inte ska dras ihop under magen, och hon gick som en pärla och trivdes mycket bra med den sadelgjorden som var bred.

Jag har en häst med rejäla sadeltvångsproblem och han tycker mycket om sin Devoucouxgjord:
106078649031554ima.jpg

JAg rekommenderar en tryckfördelargjord. Det ser ut som en gjord med hopplatta modell light. Dvs plattan är mindre än en hopplatta. Så ser du till att den har resår i bägge ändarna. Då får du trycket fördelat över stor yta och du får ett jämnt tryck.

EN tryckfördelargjord är alltså MYCKET bredare 'mitt på' än t ex 'Ronja'-gjorden etc.

Valacken dyrkar tryckfördelargjorden, tvååringen får sadeltvångstendenser av den (ironiskt nog)

Elektron skrev:
En sån det ligger en bild på i inlägget ovanför alltså.

NJa, det är nog också att beteckna som en tryckfördelargjord men de jag menar skiljer sig en del åt designmässigt. Och JAG och kinkiga valackengillar inte den du visade (den typen av design alltså, vet inte om det var just det märket). Däremot inte sagt att den inte är bra, men inte riktigt den typen av tryckfördelargjord jag menade.

Elektron skrev:
Vad är skillnaden mellan min och den du menar då?

SMåsaker mest. Plattan är lite annorlunda formad och så sitter resåren helt annorlunda (jag MISSTÄNKER att det är resårens placering min herre ogillar med den där typen)

Kan ta kort på min senare ikväll, men plattan är mer 'jämnt' formad åt bägge hållen, och resåren sitter i ändarna av gjorden (mellan gjord och spännen om du fattar hur jag menar?) Inte korslagd resår heller, utan 'två raka'.

Ok, då vet jag vilka du menar. Min trivs bra med den jag har men jag skulle gärna prova en sån annan modell vid tillfälle. Tyvärr är dom ju rätt dyra.

Elektron skrev:
Ok, då vet jag vilka du menar. Min trivs bra med den jag har men jag skulle gärna prova en sån annan modell vid tillfälle. Tyvärr är dom ju rätt dyra.

Nja, njo, nja ;) Beror väl lite på vad man anser med dyrt, men jag gav 900 kr för min. Kan inte direkt tycka den var 'billig' men samtidigt så kollar man på t ex vad Prestigesadelgjordar och andra märkesgjordar kostar så känns den ju billig ;) Ingen aning om den är 'billig' jmf med din dock iom att jag inte vet vad den kostar, men jag har svårt att tro att din är billigare iaf? ;)

Sen, det går ju att köpa nästan hur dyra sådana som helst, min är ju 'märkeslös' och därav det 'låga' priset.

Jag hade ju förmånen att få prova massor med gjordar när jag var hos sadelutprovaren, annars hade jag nog inte ens kommit på tanken att prova tryckfördelargjord på valacken, hade TROTT att han skulle få ett frispel av det, så hade aldrig lagt pengarna på att prova om jag inte fått göra det gratis och sett skillnaden =)

Jag lade rätt fett med pengar på min (oprovad) men det var nödvändigt för att få komma upp på kräket öht. Att åka till sadelutprovare med min känns som en väldigt stor process men om jag dyker över en sån du har billigt nån gång ska jag testa men det ska vara billigare än 900 spänn.

Elektron skrev:
Jag lade rätt fett med pengar på min (oprovad) men det var nödvändigt för att få komma upp på kräket öht. Att åka till sadelutprovare med min känns som en väldigt stor process men om jag dyker över en sån du har billigt nån gång ska jag testa men det ska vara billigare än 900 spänn.

895 kostade den faktiskt :devil:

Min hade ju EXTREMT sadeltvång som ung (pga otrevliga erfarenheter av sadeln vid inridning). Men bred (inget svängd nånstans) resårgjord samt fårskinnstunnel fungerade fint och sen med åren har vi kunnat ha nästan vad som helst sålänge det varit dubbel resår och 'vadderad' gjord. Men iom att han om man spände en vanlig simpel täckesgjord 'lite för långt bak' kunnat få rena rodeanfall så antog jag (inkorrekt visade det sig ju) att tryck över större yta (längre bak) på buken INTE skulle vara poppis. Provade en sån där designad för att hindra att sadeln glider bakåt, och den gillade han INTE.

Så eg rena turen att vi provad elika olika gjordar hos sadelutprovaren. Och så blev man än en gång påmind om att man inte ska TRO så himla mkt ;)

Jag har hållit på i 4 år utan att sadeltvånget gått över så jag har gett upp om att nånsin kunna ha "vad som helst".

Funderade på en sån svängd som som ska hindra sadeln från att åka bak men din gillade inte det alltså? Jag tror jag får behålla den jag har tills den rasar sönder.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
767
Senast: Åsa A
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 153
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga... 2
Svar
22
· Visningar
2 498
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka