Breda kraken vill ha en hoppsadel!

lady_vip

Trådstartare
Min tös är en bred, cylinderformad variant som är som gjord för bomlösa sadlar. Men nu behöver vi en ny hoppsadel!

sadelutprovningchili08001.jpg

Så här ser rygglinjen ut, hon ligger uppskattningsvis på 115-120 grader (har inte mätt nyligen). Hon är känslig, protesterar direkt om det trycker, och har blivit en helt ny häst sen vi började köra med enbart bomlöst, så det är viktigt att det blir rätt.

Jag vill ha en mjuk sadel, med lite knästöd och gärna halvdjup sits, annars har jag inte jättemånga krav. Gillar min Versaille, men tycker den ger lite stolsits, så inte den typen.

De flesta sadlarna går bort eftersom hon är så bred, så vad finns??

Sv: Breda kraken vill ha en hoppsadel!

Hur är det med CWD? Görs de så pass breda? De måttbeställs väl, men har väl ändå "fasta" bommar..?

Amerigo?

Kan inte ge exakt svar på din fråga men min häst är jättebred (min kompis får foglossning när hon rider honom) och han har en Amerigo så för breddens skull tror jag att det funkar. Sen bommens form kan jag inte svara på.

Pessoa Legacy! De nyare modellerna finns med utbytbar bomvidd. Har flera breda, raka hästar och alla kan ha den sadeln jag har.

Tycker att wintec's hoppsadel(ar) är jätte bra. I princip justerbara överallt och ger inte stolsits :)

Bates har börjat göra sadlar med utbytbara järn för xxxw-hästar, dvs vidare än det vidaste i standardsadlarna.

Bates har varit för svängt när jag har testat, men man kan ju alltid testa igen.

Crown passar breda och runda hästar, men inte hästar med bred manke. Den blir för smal precis vid framvalvet. Mina 3 som är breda kan inte ha Crown men som sagt, Pessoan går jättebra. Så det beror ju på om din häst är bred i kroppen/bogbladen eller även över manken.

Hon har liksom inget riktigt sadelläge, men det har blivit tydligare. Bred manke tycker jag inte att hon har, men den sticker inte upp... Är inga problem att rida barbacka om man säger så:D

Jag verkar inte ha ngn åf av Crown i närheten heller så det blir svårt att prova.

Liknande trådar

Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig... 2
Svar
23
· Visningar
3 511
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka