bredband via fiber - vad behöver man?

ameo

Trådstartare
Moderator
Nu blåser de fibern i de nergrävda ledningarna där jag bor, så snart ska vi slippa instabil mobil uppkoppling och ha betydligt stabilare nät. :banana::banana:
Eftersom det är ett öppet nät kommer vi kunna välja både hastighet och leverantör.
Detta är helt nytt för mig, så...
Frågan är, vad behöver man? Vilken hastighet vill man ha? Spelar det någon roll hur många som sitter anslutna samtidigt när man har fiber?
Eftersom vi är vana vid mobilnätet, så lär väl även den lägsta hastigheten kännas som racerfart för oss. Men... Till vad behöver man egentligen de högsta hastigheterna? Vad är det som inte fungerar lika bra om man bara har 100 Mbit/s jämfört med snabbare alternativ?

Utöver det lär det väl bara vara priset som skiljer leverantörerna åt, eller?
 
Är också intresserad av att veta mer om detta. Maken fick ett samtal förut om att dom kommer hit och kopplar in fiber till vårt hus på fredag :banana: Det har varit förseningar så trodde inte det skulle bli förrän senare i år, som tidigast, så det var en överraskning.
 
Vi har i dagsläget 100/100. Det har vi för att man inte kunde ha 10/10 längre men även 10/10 räckte för oss, två personer till att samtidigt både surfa, streama och titta på vanliga tv,n som ju då också går på fibern. Spelar man tunga spel drar det mer däremot och högre hastighet behövs.

Vilken leverantör man väljer kvittar inte. Många leverantörer har problem med att faktiskt leverera. Vi har telia och har aldrig på fem år haft problem medans grannar som har andra leverantörer har haft jätteproblem. Ett tips är att kolla de olika leverantörernas kunders åsikter.
 
Nu blåser de fibern i de nergrävda ledningarna där jag bor, så snart ska vi slippa instabil mobil uppkoppling och ha betydligt stabilare nät. :banana::banana:
Eftersom det är ett öppet nät kommer vi kunna välja både hastighet och leverantör.
Detta är helt nytt för mig, så...
Frågan är, vad behöver man? Vilken hastighet vill man ha? Spelar det någon roll hur många som sitter anslutna samtidigt när man har fiber?
Eftersom vi är vana vid mobilnätet, så lär väl även den lägsta hastigheten kännas som racerfart för oss. Men... Till vad behöver man egentligen de högsta hastigheterna? Vad är det som inte fungerar lika bra om man bara har 100 Mbit/s jämfört med snabbare alternativ?

Utöver det lär det väl bara vara priset som skiljer leverantörerna åt, eller?
"Bara"100 är jättesnabbt mot det du förklarar att du har haft.
Det klarar det mesta, inkl. spelande ungdomar (även när de LAN:ar).
Det är lite som när man ska köpa dator. Det är lätt att köpa en fränare än vad man behöver.
 
Du har fått de flesta svaren redan, men...
Frågan är, vad behöver man? Vilken hastighet vill man ha?
För ett "vanligt" familjehushåll med tv-tittande (och filmstreaming) och medelkräset onlinespelande säger jag 100/100. Ta bort eller dra ner på kraven kring onlinespelandet och det räcker fint med 100/10.
Spelar det någon roll hur många som sitter anslutna samtidigt när man har fiber?
Det beror på vad de anslutna sysslar med. Är det "lågintensiva" aktiviteter som surfande, läsande, bankärenden mm, så går det att vara många (tvåsiffrigt) aktiva på ett 100/10-abonnemang utan att man upplever begränsningar. Men en enda användare med mycket höga krav på korta svarstider, som en kräsen spelentusiast, kan dock vilja vara ensamt aktiv. I min värld är det extremkrav och en marginalföreteelse, men andra tycker annorlunda.
Till vad behöver man egentligen de högsta hastigheterna? Vad är det som inte fungerar lika bra om man bara har 100 Mbit/s jämfört med snabbare alternativ?
Höga hastigheter (läs: >100 Mbit/s) brukar vara intressant främst av två skäl, dels för att hämta eller skicka stora filer snabbt och dels för att spela online med höga krav. Inte för att det nödvändigtvis är stor mängd datatrafik vid spelande, men för att man vill att det som sker skall ske snabbt.

Men hastigheten är inget ni behöver fundera så mycket på i förväg, min erfarenhet är att leverantörer är flexibla med upp- och nedgraderingar löpande. Börja med 100/10 eller 100/100 och känn efter, det räcker antagligen med ett telefonsamtal för att ändra uppåt eller neråt.
Utöver det lär det väl bara vara priset som skiljer leverantörerna åt, eller?
Som @TinyWiny skriver så finns det skillnader i kundnöjdhet utifrån ffa tillgänglighet (till kundtjänst/support), driftsäkerhet och ärendehantering. Dessutom kan de ha olika profilering kring t ex datasäkerhet och integritet. Mitt intryck är att priset inte brukar skilja jättemycket mellan olika leverantörer.

Det kan vara värt att samla leverans av tv, telefon och internet till en leverantör, om det finns någon som uppfyller era önskemål. Jag sparade 150-200 kr/mån på det. Nuförtiden funkar IP-telefoni (bredbandstelefoni) bra.
 
Vilken leverantör man väljer kvittar inte. Många leverantörer har problem med att faktiskt leverera. Vi har telia och har aldrig på fem år haft problem medans grannar som har andra leverantörer har haft jätteproblem. Ett tips är att kolla de olika leverantörernas kunders åsikter.
Fast att titta på vad kunderna tycker via diverse sidor säger inte så mycket, där är det väldigt mycket av hälsan tiger still. Den leverantör jag har fick mycket dålig kritik av de som skrivit men min bror hade den och i en test fick de bra kritik. Jag chansade och har haft noll problem med min uppkoppling beroende på leverantören. Det som krånglat de få gånger det krånglat har alltid varit min dator (som behöver bytas ut snart).
 
Jag som jobbar i de öppna näten plus företagets egna, säger att det mesta dom skiljer sig är nog supporten vad det gäller kundnöjdheten eftersom nätet tjänsten levereras i är detsamma.

100/10 eller 100/100 torde räcka långt för er.
 
Det kan vara värt att samla leverans av tv, telefon och internet till en leverantör, om det finns någon som uppfyller era önskemål. Jag sparade 150-200 kr/mån på det. Nuförtiden funkar IP-telefoni (bredbandstelefoni) bra.
Vi har klarat oss bra med playkanalerna de senaste åren (har ingen fungerande TV-antenn och det är många år sen parabolen slutade leverera vettigt, så vi lade ner det) så det funkar förmodligen bra även fortsättningsvis.
Och fast telefon har vi inte haft på många år.
Så, det är bara internet vi behöver just nu...

Det är nog bara vanligt surf det handlar om, lite tv- och filmtittande typ.
 
Jag har mobil uppkoppling o surfar typ dygnet runt, inklusive tv tittande, jag skulle nog inte märka någon skillnad med feber.
 
Jag hade valt bahnhof eller Telenor (fd bredbandabolaget) eftersom dessa är de enda som försökt kämpa emot lagarna om att behöva lämna ut kundernas trafik. Ffa Bahnhof då.
Övriga har bara vikt ner sig och det är skrämmande iom rättssäkerhet.
Detta tycker jag är skitviktigt! Nu fick vi inte välja utan var tvungen att ta A3, men har annars haft både Banhof och Bredbandsbolaget just för att de faktiskt kämpar för kunderna. Framförallt Banhof! Är riktigt sur att inte kunna det idag.

Vi hade tidigare 100/10 och det var värdelöst (när vi bodde i lgh) man kunde inte streama och titta på tv samtidigt. Vi höjde till 100/100 och då fungerade det iallafall.
 
Detta tycker jag är skitviktigt! Nu fick vi inte välja utan var tvungen att ta A3, men har annars haft både Banhof och Bredbandsbolaget just för att de faktiskt kämpar för kunderna. Framförallt Banhof! Är riktigt sur att inte kunna det idag.

Vi hade tidigare 100/10 och det var värdelöst (när vi bodde i lgh) man kunde inte streama och titta på tv samtidigt. Vi höjde till 100/100 och då fungerade det iallafall.
Kan bara hålla med!

Det mest skrämmande är ju att folk inte verkar förstå vad som händer alls..
 
Ett litet tips: har du någon granne som är dator-fantast? Hör i så fall med denne vilket bolag hen valt och välj samma. Hen kommer felanmäla direkt om det ligger nere och problemen kommer oftast att hinna lösas innan du ens upptäckt att något är fel ;).
Haha! Våra grannar är pensionärer eller på väg att bli. Inga datorfantaster alls...
Den värsta datornörden i den här byn är förmodligen min make, men just uppkopplingshastigheter och sånt är kanske inte exakt hans tekopp.
 
Jag har 150/10 på comhem och inga som helst konstigheter med upp och nedladdning. Så tydligen räcker det för mig.
 
Jag har mobil uppkoppling o surfar typ dygnet runt, inklusive tv tittande, jag skulle nog inte märka någon skillnad med feber.
Vi är en familj med 4 barn, varav 3 tonåringar. Och mannen i huset kommer kunna jobba hemifrån på ett helt annat sätt när fiber är inkopplat. Att fortsätta med mobilt är inget alternativ för oss, vi har bara väntat på fiberinkopplingen, som varit på G i ett par år - det är nog 2 år sen vi skickade in intresseanmälan...

Så, det jag funderat över vilken hastighet som är rimligt att betala för. De leverantörer som just nu finns att tillgå har 100/100, 250/250 eller 1000/1000. Och klarar man sig med det lägsta finns det ju ingen anledning att betala för mer än så.
 
Jag hade valt bahnhof eller Telenor (fd bredbandabolaget) eftersom dessa är de enda som försökt kämpa emot lagarna om att behöva lämna ut kundernas trafik. Ffa Bahnhof då.
Övriga har bara vikt ner sig och det är skrämmande iom rättssäkerhet.
Bahnhof har bedrövligt dåligt omdöme på Trustpilot, det känns måttligt intressant...
Och Bredbandsbolaget kan vi tydligen inte välja. (kan möjligen bli ändring på det framöver, då de har kopplat ihop vår kommuns nät med grannkommunernas. Har uppfattat det som att det kommer öka valfriheten)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp