Bredbandsleverantörer plus och minus?

Fanzia

Trådstartare
Jag sitter och försöker jämföra olika bredbandsabbonemang, men det är ju verkligen en djungel.

Vad har ni för något? Hastighet? Pris? Är det stabilt?

Sv: Bredbandsleverantörer plus och minus?

bahnhof, ownit, telia, bredbandsbolaget och övriga stadsnätsoperatörer är bra och har bra fart.

adsl fungerar ju aldrig bra och comhem är ju värre än värst.

Har kollat där och på andra jämförelsesidor och jag blir snart tossig.

Dels stämmer det oftast dåligt det som står och dels måste jag ändå in på företagens sidor för att kolla om jag kan få deras tjänst.

(har nämligen precis flyttat och lämnar kvar mitt abonnemang i förra boendet)

bahnhof, ownit, telia, bredbandsbolaget och övriga stadsnätsoperatörer är bra och har bra fart.

Alltså jag bor inte i en storstad så bortsett från comhem (är ett comhemhus) så finns det mest ADSL att välja på).

Just nu väljer jag mellan BBB och ComHem. BBB har att jag kan få fast telefon för endast 19 kr/månad. Men jag ringer billigare med min mobil så jag vet inte om det är värt det. ComHem eftersom jag bor i ett ComHem-hus och det känns som det bör vara mer stabilt än ADSL. Men jag kanske har fel? Hade ComHem som TV-leverantör för 6-8 år sen något sånt och det strulade aldrig, men deras bredband kanske inte är lika driftsäkert?

Telia är för dyrt i förhållande till vad man får. Jag har haft det fram till nu, men enbart av anledningen att i det förra boendet så fanns det inte mycket annat att välja på om man ville ha snabbare än 0,5 i hastighet. :D

Jag hade aldrig valt SpringBort före BBB i nått fall.

Även om SpringBort fungerar är deras policy att kunden ALLTID har fel tills kunden har bevisat motsatsen. Min erfarenhet är att de inte heller fungerar som de ska. Jag fick till svar när jag hade mottagning på 1,2b/s att de inte garanterade någon lägsta hastighet, då frågade jag om det är rimligt att behöva krypa från Göteborg till Stockholm för att hämta ett brev. Jag kunde alltså inte ens öppna en nätsida ännu mindre hämta hem mail. Men jag skulle betala full avgift.

Tror du att du får info lättare här när du inte ens ger en hint om var i landet du bor?

Ah så ComHem är så fasligt dåliga vid strul alltså... låter ju helt klart inte bra alls.

Måste i alla fall avvakta lite till jag fått igång TV och sånt för att se om jag måste skaffa mig något sånt också. Mycket att fixa med när man flyttar. :)

Jag bor i Comhem-hus och det har fungerat bra för mig. Har bredband och numera även telefon (tvn går ju också genom dom, men jag har inte något "extra"paket för det).

BBB framför com hem, alla gånger. Com Hem har ALLTID krånglat och aldrig varit stabilt trots att jag flera gånger bott i com hem-hus. Nej aldrig igen säger jag bara. I fortsättningen vägrar jag ens flytta till com hem-hus

Jag har ComHem och oftast fungerar det utan problem, men BLIR det problem är deras support fullkomligt värdelös och går inte att prata med. Jag var utan internet i en månad för något år sedan för de påstod att det var fel på min sprillans nya dator som fungerade ÖVERALLT förutom hemma hos mig. Inte ens när jag tog hem två andra datorer som inte heller fungerade hemma hos mig kunde de erkänna att något var fel.

När det väl löste sig slapp jag visserligen betala för en månad, men ändå... en månad utan internet var inte så jättekul.

Jag har haft BBB i flera år nu och är väldigt nöjd. Det är stabilt och de håller utlovad hastighet. Men framförallt har jag alltid fått superbra hjälp från supporten. De svarar snabbt, är kompetenta och lägger ner energi på att fixa mina fel.

Har haft Telia ADSL och ComHem tidigare, har nu BBB i vår lgh och WiMax från Bredband2 (internet trådlöst från en mast då vi inte har något användbart fysiskt nät ut till oss).

Vi har Triple Play från BBB, och då blir det billigare att ha med telefon även om man inte använder det, rabatten för att man har både tv, bredband och telefoni är större än det man betalar för telefonin...

ComHem hade jag inga problem med alls, tyckte de var snabba och trevliga. Nu är det ju några år sedan, så det kan ju ha ändrats...

BBB... ja, vad ska man säga... jag och min sambo har bott på tre adresser på tre år, med tre olika uppsättningar elektronik, och TV-tjänsten har ALLTID strulat fram tills att de bytte plattform i höstas. Supportteknikerna har ingen koll på vad de andra har gjort, de noterar inte alla gånger man ringt, de skriver inte upp vad de gör och om de gjort det så kommer nästa tekniker och säger att det är fel... någon kompensation kunde vi inte få förrän de "riktiga" teknikerna sagt att de gjort allt de kunnat, och det fanns tydligen alltid något mer man kunde göra... riktigt jäkla less blir man efter tre år.

Den sista teknikern vi fick ska dock ha en eloge, för han försökte verkligen och höll regelbunden kontakt med oss. Han kom till slut fram till att det var ett hårdvaruproblem.

Till slut, efter MÅNGA samtal till många personer som inte kunde bestämma ett skit och kroniskt vägrade skicka oss vidare till någon som faktiskt fick fatta några beslut så la vi upp en massa filmer på YouTube där man ser att TV:n hänger sig och allmänt beter sig märkligt. DÅ gick det minsann bra att kompensera oss...

Bredbandet därifrån har dock fungerat helt okej, inga större problem. Men deras support ger jag inte mycket för...

Vi har comhem och det funkar utmärkt här! Kan krongla nångång ibland men det gör väl alla bredbandsabbonemang?!
Har aldrig behövt ringa till support så vet inte hur de funkar..men comhem tycker jag är toppen iaf:)

Finns det en ISP som heter adsl, eller hur menar du nu?
De flesta ISP:er (inklusive Telia och BBB som du nämner ovan) levererar via adsl, och tekniken som sådan har inga särskilda problem.

Finns det en ISP som heter adsl, eller hur menar du nu?
De flesta ISP:er (inklusive Telia och BBB som du nämner ovan) levererar via adsl, och tekniken som sådan har inga särskilda problem.

adsl fungerar då aldrig bra. hastigheten ner påverkas av hastigheten upp (oavsett vad du har för modem eller grunkor mellan dator och telejack) och vise versa.

Det är givetvis fiber jag syftade på.. då fungerar alla utmärkt som så.. Sedan bör man nog välja isp ändå efter vad de har för policy gällande datalagring osv.. för mig är det självklara valet bahnhof.

Dessutom är det sjukt att man ska behöva betala 250-300spänn för 24mbit (man får vara glad om det är 2,4mbit) adsl, 100/100 fiber kostar sällan över 250spänn, och 100/10 kostar oftast 100-150kr/månad.. Dessutom så kräver adsl-operatörerna att man skall betala nätavgift eller ha fast telefoni.. det är ju bara löjligt.. vilken 80-talist använder hemtelefonen? Det är billigare att ringa mobil-mobil och dessutom så är det många som använder 'fast pris' på mobilen..

adsl fungerar då aldrig bra. hastigheten ner påverkas av hastigheten upp (oavsett vad du har för modem eller grunkor mellan dator och telejack) och vise versa.
Har du något belägg för att "adsl aldrig fungerar bra", utöver eventuella egna erfarenheter? Jag kontrar med egna erfarenheter av ADSL sedan >15 år plus något hundratal vänner och bekanta utan några som helst problem med ADSL som teknik.
Det är givetvis fiber jag syftade på.. då fungerar alla utmärkt som så..
För alla som har tillgång, ja. Den pyttelilla haken är att det fortfarande bara är ett begränsat antal hushåll i landet som har tillgång till fiber, många kan bara välja mellan ADSL och möjligen mobilt bredband. Drygt 98% av alla hushåll (92% i glesbygd) har tillgång till ADSL medan bara 33% (knappt 8% i glesbygd) har tillgång till fiber.
Att den som kan välja mellan ADSL och fiber lämpligen väljer fiber är väl ganska uppenbart.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla... 2
Svar
24
· Visningar
2 147
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
734
Senast: Jeps
·
Trädgård & Växter Håller på att läsa lite om olika växthus. Men det verkar också vara lite av en djungel. Här är det blåsigt! Så måste vara ett stabilt... 2
Svar
29
· Visningar
2 612
Senast: Magnum
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 419
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka