Bremsning allt vanligare

Sv: Bremsning allt vanligare

Hur skulle det vara om de först tar reda på riktiga fakta innan de börjar tramsa. Herregud inte ens basic fakta om hur bremsning fungerar har de brytt sig om att ta reda på SUCK.

Djurens rätt framställer sig verkligen som en lekstuga full av okunniga fanatiker gång på gång kan man bli annat än trött ?

Vad är det för okunniga människor som är med där, borde det inte finnas en enda som har ens basic kunskap som är involverad som kunde förklara för dem hur en brems fungerar så att de slipper göra bort sig så mkt.

Att sen brems skulle vara så vanligt att använda är ju bara trams jag vet ingen som använder den vid tex klippning eller manryckning majoriteten av hästar bryr sig ju inte ett spår av någon av dessa saker.

Ridsportförbundet och Jordbruksverket verkar inte dela din uppfattning. De bekräftar ju i huvudsak skrivelsen.

Att bremsa vid klippning och manryckning är nog betydligt vanligare än vad du tror, Gylle! Jag vet MÅNGA som gör det, inklusive mig själv på vissa hästar. Dock är jag mycket noga med att inte låta den sitta för länge åt gången och jag använder den bara om jag inte har något annat val (och hellre brems än att ge lugnande). Jag tycker i jämförelse med mycket annat att bremsen är ett relativt snällt sätt att låta hästen "slippa" annan smärta/rädsla.

Dock håller jag med dig om Djurens rätt, de har ofta många rena sakfel i sina skriverier.

Ridsportförbundet och Jordbruksverket verkar inte dela din uppfattning. De bekräftar ju i huvudsak skrivelsen.

Nja du ser en utdragen textrad från dem och inte något helt sammanhang låter väldigt vinklat och urplockat ur sitt sammanhang skulle vara väldigt intressant att höra vilken ledande fråga de svarat på för att ge det svaret.

Skriver man på sin sida att brems fungerar genom att det skall göra mer ont av bremsen så vet man ju inte alls hur en brems fungerar. En brems fungerar ju inte med att göra ont, en brems fungerar för att det finns triggerpunkter i näsan som frigör endorfiner så att hästen blir lullig. Det är också därför en brems inte skall sitta för länge det blir ett lite för bra rus för vissa då.

Att bremsa vid klippning och manryckning är nog betydligt vanligare än vad du tror, Gylle! Jag vet MÅNGA som gör det, inklusive mig själv på vissa hästar. Dock är jag mycket noga med att inte låta den sitta för länge åt gången och jag använder den bara om jag inte har något annat val (och hellre brems än att ge lugnande). Jag tycker i jämförelse med mycket annat att bremsen är ett relativt snällt sätt att låta hästen "slippa" annan smärta/rädsla.

Dock håller jag med dig om Djurens rätt, de har ofta många rena sakfel i sina skriverier.

Hur vanligt?
Vi har haft ett ganska stort antal hästar genom åren, aldrig använt för manryckning men däremot EN gång för klippning och det förra året och iår. På en envis ponny som stegrade och sparkade efter folk. Bremsade man första tio minuterna så stod han lugnt sen. Tycker det är ett vettigt alternativ till lugnande.
Jag har iof jobbat som assistent till distriktare under några veckor i min ungdom så jag fick lite utbildning i riskerna :angel:

Jag får ibland höra att den och den hästen inte går att bremsa, kanske bra för hästen. :p

Ang "Ridsportförbundet och Jordbruksverket verkar inte dela din uppfattning. De bekräftar ju i huvudsak skrivelsen." Jag tolkar det som att man inte säger emot då man inte vet.

kl Någon som kan länka till text vad som händer fysiskt i kroppen på hästen med källa? Har bremsat men nyfiken och vetgirig som jag är skulle det vara roligt att veta exakt vad som händer i kroppen.

Hur skulle det vara om de först tar reda på riktiga fakta innan de börjar tramsa. Herregud inte ens basic fakta om hur bremsning fungerar har de brytt sig om att ta reda på SUCK.

Djurens rätt framställer sig verkligen som en lekstuga full av okunniga fanatiker gång på gång kan man bli annat än trött ?

Vad är det för okunniga människor som är med där, borde det inte finnas en enda som har ens basic kunskap som är involverad som kunde förklara för dem hur en brems fungerar så att de slipper göra bort sig så mkt.

Att sen brems skulle vara så vanligt att använda är ju bara trams jag vet ingen som använder den vid tex klippning eller manryckning majoriteten av hästar bryr sig ju inte ett spår av någon av dessa saker.

Vet också många som bremsar per rutin istället för att kanske göra på något annat sätt för att undvika obehag för alla.
Ibland räcker det med att bara ta det lugnt och skapa ett förtroendefullt förhållande där inte sådant behövs.
En av våra ponnysar blev av förra ägarna bremsad jämt-vid manryckning,skoning,klippning etc.
Vi har aldrig gjort det utan istället för att rycka så tunnar vi ut manen med effileringssax,är man jäkligt håröm så är man väl?Dessutom är det fullblod i honom och han kanske är lite känsligare.:grin:
Klipper gör vi lugnt och kanske en sida i taget med paus emellan.Man behöver inte bara busa på utan att känna efter hur hästen tar det.
Skoning begriper jag inte varför de bremsat för där är han helcool.

Och jag tycker hellre struntai manryckningen och slippa brems överhuvudtaget. :)

Nja du ser en utdragen textrad från dem och inte något helt sammanhang låter väldigt vinklat och urplockat ur sitt sammanhang skulle vara väldigt intressant att höra vilken ledande fråga de svarat på för att ge det svaret.

Skriver man på sin sida att brems fungerar genom att det skall göra mer ont av bremsen så vet man ju inte alls hur en brems fungerar. En brems fungerar ju inte med att göra ont, en brems fungerar för att det finns triggerpunkter i näsan som frigör endorfiner så att hästen blir lullig. Det är också därför en brems inte skall sitta för länge det blir ett lite för bra rus för vissa då.

Rent nonsens, en brems är allt annat än snäll och ger inte hästen ett rus.

Brems är ibland enda alternativet som tex vid hältutredningar eller akutingripanden - men det är inget som ska användas slentrianmässigt och definitivt inget som ska göras bara för att att underlätta manryckning.

Man skulle förmodligen kunna operera en människa också utan bedövning om man tar en tång och nyper dem på lämpligt ställe... men dom skulle knappast uppskatta det.

Så länge du inte kan visa med verkliga forskningsresultat att bremsen ger ett rus utan någon smärtchock så kommer jag att anse att bremsen inte fungerar som du påstår. Annars skulle det ju inte fungera att bremsa örat istället för "näsan", vilket ju förekommer.

Så tyvärr har djurens rätt alltför rätt i det här fallet...

Tycker jag med, det finns ju nåt som heter SAX. :grin: Och det tog mig många veckor att vänja min ena häst vid klippmaskinen men det gick det också, trots att han var helt panikslagen när vi började.

Dessutom är jag inte alls övertygad om att brems inte gör ont. Om nu hästen tyckte det var skönt så hade den väl frivilligt stoppat in nosen?? Mina hästar blir båda rädda och irriterade om man försöker sätta på en brems, särskilt ponnyn som med hans historik säkert har fått utstå en hel massa bremsning. Han blir hysterisk bara han får syn på en brems.

Ni borde tänka på att endorfiner är något kroppen utsöndrar för att överleva, för att kunde fly från faror med brutet ben tex. Dvs situationer där kroppen utsätts för smärta. Det är inget som produceras när man sitter och har det mysigt i soffan.

Tänk om folk kunde ta sig tid till att träna och vänja sina hästar vid farliga saker istället för att lösa problemer med våld. :(

Är inte det adrenalin du tänker på? Endorfiner utsöndras väl av beröring och välbehag?

Snor sista knappen

Jag tycker att djurens rätts rapport är väldigt bra skriven! Den är saklig, har bra källhänvisningar och jag håller med dem i princip allt de skriver. En brems ÄR otrevlig för hästen, och jag har ALDRIG träffat en häst som - om den blivit bremsad förr - inte gör motstånd när man försöker få på bremsen.

Du är välkommen hit och testa att bremsa min hingst så kommer du att ändra uppfattning (nu låter det som att han blir bremsad alltid men nej han har faktiskt bara blivit bremsad 3 gånger i sitt liv i samband med veterinärbehandling) men efter första gången han varit bremsad så har han blivit helt tokig i bremsen och då inte att han inte vill ha den utan han blir rent till sig och kör näsan i den själv (ja de har väldigt roligt åt honom på kliniken för han är lite extrem åt det hållet) han vet inget bättre än att man grabbar tag om näsan på honom gör det en gång och du blir inte av med honom igen.
För övrigt är min erfarenhet precis tvärtemot din de hästar som brems fungerar på (finns en del som inte alls svarar på brems har bla mor och dotter som inte gör det kanske ärftligt hur dessa triggerpunkter sitter) oftast är det tjaffs att få på brems första gången efter det är det aldrig något bråk. Så kanske har det mer med att göra att man skall veta hur man skall sätta på en brems för att man skall få rätt effekt. Och nej jag använder aldrig brems för några vardagliga sysselsättningar däremot ibland för bla sårvård, ett mjölkstockat juver odyl.
Det är mkt enkelt att få direkt svar på om hästen känner smärta eller inte. På en häst som utsätts för smärta går pulsen upp men på en bremsad häst går pulsen ner vilket direkt visar att det handlar inte om att de står stilla pga smärta utan pga att de blir avkopplade/avtrubbade av endorfinerna. Hade de känt smärta av bremsen så hade pulsen gått upp.

Jag är så himla egoistisk så jag bremsar gärna, dock enbart vid sårskada el dylikt) och det gör jag för att jag inte vill bli sparkad el på annat sätt skadad av flera 100 kg häst. Dessutom gör jag det utan utbildning. Hade en skadad häst vars ben rengjordes varje dag och las om i flera månader, hade blivit hemskt dyrt att kalla ut vet varje dag plus att jag tycker det hade varit hemskt att spruta henne varje dag. Men vad gäller tillfällen för att rycka !? man el dylikt så skulle jag inte göra det.

Pålästa som vanligt! :grin:

Tur man inte arbetar på Jordbruksverket och är tvungen att ha att göra med de där idioterna! :crazy:
Det värsta är ju att tid tas från viktigt arbete som Jordbruksverket har att göra, tex att hindra att djur far illa!

Vad är bäst, strunta i att bremsa och droga i stället?!

Jag har ofta sett hästar som bremsats förr som inte brytt sig nämnvärt om att de bremsas på igen. Hästar kan protestera, men jag har sett värre protester mot tex lyfta på en fot, få på ett föl grimman och liknande.

Lite allmänt när det gäller manryckning och hästar som absolut inte vill gå med på det så tycker jag att man kan prova att bremsa första gången. Men fortsätter protesterna så skulle i allafall jag skippa att rycka manen över huvud taget. Klippa kommer jag aldrig göra så länge jag lever, en man ska inte klippas, det ser för :devil: ut tycker jag. Men det är en smaksak, hästen bryr sig ju inte om manen är ryckt eller klippt. :cool:
På hästar som har för tjock man för att ryckas eller inte alls vill bli ryckta kapar jag manen med mankniv i stället. Det näst bästa! ;)

I övrigt tycker jag manryckning är som allt annat man "tvingar" hästen till! Är man försiktig och gärna börjar tidigt med unghästen så bryr de flesta sig inte nämnvärt när de får manen ryckt tycker jag. Precis som att lyfta hovarna är full cirkus om man inte börjar förrän hästen är tre år, leda hästen är en kamp om hästen inte är med om det från början mm mm.

Min gammelpålle älskade att få manen ryckt! :D Han blundade och fick glansig blick, ungefär som hästar man gosar med! :D

Har du läst rapporten som finns länkat i första svaret i tråden? Jag tycker den är väldigt väl skriven; saklig, inte överdriven och saker är inte ryckta ur sitt sammanhang. Jag håller med dem i allt de skriver, i princip.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Buke är som livet självt, det går vidare och åsikter ventileras, sorg och glädje delas :love: För mig har Buke varit en stor tröst de...
Svar
0
· Visningar
819
Senast: Scata
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en kartläggning har Djurens Rätt tagit reda på hur Sveriges kommuner ställer sig till användandet av fyrverkerier - både att anordna i...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Gunnar
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 609
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka