Sv: Bremsning allt vanligare
Jag har ofta sett hästar som bremsats förr som inte brytt sig nämnvärt om att de bremsas på igen. Hästar kan protestera, men jag har sett värre protester mot tex lyfta på en fot, få på ett föl grimman och liknande.
Lite allmänt när det gäller manryckning och hästar som absolut inte vill gå med på det så tycker jag att man kan prova att bremsa första gången. Men fortsätter protesterna så skulle i allafall jag skippa att rycka manen över huvud taget. Klippa kommer jag aldrig göra så länge jag lever, en man ska inte klippas, det ser för

ut tycker jag. Men det är en smaksak, hästen bryr sig ju inte om manen är ryckt eller klippt.

På hästar som har för tjock man för att ryckas eller inte alls vill bli ryckta kapar jag manen med mankniv i stället. Det näst bästa!
I övrigt tycker jag manryckning är som allt annat man "tvingar" hästen till! Är man försiktig och gärna börjar tidigt med unghästen så bryr de flesta sig inte nämnvärt när de får manen ryckt tycker jag. Precis som att lyfta hovarna är full cirkus om man inte börjar förrän hästen är tre år, leda hästen är en kamp om hästen inte är med om det från början mm mm.
Min gammelpålle älskade att få manen ryckt!

Han blundade och fick glansig blick, ungefär som hästar man gosar med!