Brexit, plugga/jobba i England?

Rhodugune

Trådstartare
Allvetande buke, hur kommer det att fungera nu att som svensk flytta för att bo i England och jobba eller plugga där?

Min plan har det senaste året varit att flytta dit för att plugga och äntligen kunna flytta ihop med min kille som är engelsman och det känns det bara rätt eftersom jag är något av en anglofil och jag länge haft en dröm att få se mer av världen och det hade dessutom också varit den smidigaste lösningen på hur vi kan flytta ihop eftersom han inte kan särskillt mycket svenska och redan har ett jobb i England.

Det var min plan som jag verkligen hoppades på eftersom jag har en lång sjukskrivning bakom mig och nu när jag äntligen kommit på fötter och vågar drömma om framtiden, ett spännande och givande liv där som student boendes med min älskling, så kan jag inte låta bli att känna mig frustrerad av att inte veta om min plan går att genomföra eller inte.

Så jag tänkte att även om det inte kanske finns några klara besked om hur det blir nu, så kanske det finns de här som kan komma med några kvalificerade gissningar så jag kan få ett hum om vilka alternativ jag har eller om den här dörren nu är stängd.

Jag satt och funderade på det med. Min sambo är engelsman, dock bor han och jobbar här i Sverige. Vi har ibland funderat på att flytta tillbaka till England någon gång, men nu blir det ju lite skillnad från hur det var innan...

Det tar ju minst 2 år för de faktisk lämnar EU. Gott om tid på dig att flytta. Betala för studier måste du väl göra redan i dag också?

Min engelska pojkvän var nöjd i dag. Väldigt speciell stämning i landet.

Att flytta hit de narmsta aren blir nog Inga problem - som sagt, lang process, och ingen vet riktigt hur det ser ut I slutet av den, men begransning av EU invandring var en av Leave kampanjens huvudargument, sa mycket troligt att UK infor nagon slags "checklista" som krav for att fa uppehallstillstand, men troligt att EU folk redan boende i UK far stanna.

Om stamningen i "landet" ar speciell, sa ar den i London (och sakert Skottland/NI) deprimerad. Sager mycket om de starka skillnader - framforallt klassdrivna, som splittrar UK.
Forlat, men idag ar jag bitter.

Mina brittiska kontakter är chockade och långtifrån nöjda. En lanserade att London nu ska rösta för att lämna England och gå med i EU, tillsammans med Skottland.

Det är många som inte tål sina landsmäns trångsynta rasism och nationalism.

Det kan vara slutet för Storbritannien snarare än slutet på något annat vi får se.

Men passa på nu, det kan bli svårare om 6 månader. Det gäller bara att stå ut med vardagsrasismen om man inte lever i London, eller Skottland.

Mina brittiska kontakter är chockade och långtifrån nöjda. En lanserade att London nu ska rösta för att lämna England och gå med i EU, tillsammans med Skottland.

Det är många som inte tål sina landsmäns trångsynta rasism och nationalism.

Det kan vara slutet för Storbritannien snarare än slutet på något annat vi får se.

Men passa på nu, det kan bli svårare om 6 månader. Det gäller bara att stå ut med vardagsrasismen om man inte lever i London, eller Skottland.

Det finns andra orsaker än rasism bakom att 52% valde att rösta för att lämna EU... Väldigt förenklad syn du verkar ha på frågan.

Det finns andra orsaker än rasism bakom att 52% valde att rösta för att lämna EU... Väldigt förenklad syn du verkar ha på frågan.

Nu bor jag ju I "isolerade" London, men asikterna for Leave, fran bade kampanjledare och dess supporters, har sallan varit sarskilt sofistikerade eller genomtankta, sa det ar knappast forvanandsvart att vi ar bittra. Jag ar ingen storre fan av EU och ser manga av dess fel, men tycker att Leave kampanjen ar oansvarig och ogenomtankt och baserad pa radsla, imperiumromantik och politisk strategi..

EDIT: Detta ar ofta nivan av argument fran Brexit supporters:
"Ciara McCrory, a 19-year-old healthcare adviser, said she had been following the debate closely. “My dad is a taxi driver. He says there would be more work if it weren’t for immigration and all the Polish people. So I will vote to leave.”"
http://www.theguardian.com/politics/2016/jun/18/eu-referendum-voters-scare-leave-remain

Fast nog har väl invandringen inom framförallt asylfrågan varit en av huvudanledningarna till att omröstningen överhuvudtaget blivit till. Ingen trodde nog på den här utgången, trots det tror jag det är England som kommer att bli väldigt ensamt. Skottland och Nordirland kommer troligen lämna UK, London vet jag inte om det överhuvudtaget fungerar så? För att ge svar på ts fråga, jag hade hoppats läsa i London på Kings College nästa år, jag hoppar tror jag som läget ser ut nu. Däremot om din pojkvän, senare man antagligen, är engelsman tror jag inte det är några problem, det kommer som de andra skrivit ta tid innan england blir fritt från EU. OM det ens sker efter de förhandlingar som tydligen krävs.

Precis som de andra säger kommer Storbritannien inte att lämna EU de närmaste två åren, och det tar troligtvis längre tid än så innan ett utträde är fullständigt klart. Inte heller kommer den gällande EU-lagstiftningen att sluta gälla, åtminstone inte förrän Storbritannien har inlett utträdesförhandlingar med EU (rådet). Så om planen är att flytta dit de närmaste åren kommer det inte vara någon skillnad.

En gissning från min sida är dessutom att om du är svensk medborgare bosatt i Storbritannien, så lär du inte blir utkastad när ett EU-utträde väl är klart. Däremot kan det kanske krävas lite mer pappersarbete. Som svensk medborgare är det relativt enkelt att bo, studera och jobba i andra länder, även länder utanför EU.

Allvetande buke, hur kommer det att fungera nu att som svensk flytta för att bo i England och jobba eller plugga där?

Min plan har det senaste året varit att flytta dit för att plugga och äntligen kunna flytta ihop med min kille som är engelsman och det känns det bara rätt eftersom jag är något av en anglofil och jag länge haft en dröm att få se mer av världen och det hade dessutom också varit den smidigaste lösningen på hur vi kan flytta ihop eftersom han inte kan särskillt mycket svenska och redan har ett jobb i England.

Det var min plan som jag verkligen hoppades på eftersom jag har en lång sjukskrivning bakom mig och nu när jag äntligen kommit på fötter och vågar drömma om framtiden, ett spännande och givande liv där som student boendes med min älskling, så kan jag inte låta bli att känna mig frustrerad av att inte veta om min plan går att genomföra eller inte.

Så jag tänkte att även om det inte kanske finns några klara besked om hur det blir nu, så kanske det finns de här som kan komma med några kvalificerade gissningar så jag kan få ett hum om vilka alternativ jag har eller om den här dörren nu är stängd.

Det är klart att planen går att genomföra. Folk flyttar och börjar studera i länder utanför EU rätt ofta. Men det är som några har påpekat inte ett större problem inom den närmaste tiden ändå. Först ska det röstas igenom i parlamentet t.ex. (och oavsett vad en del remain supportrar propagerar skulle jag tycka att det var ytterst märkligt om de inte röstade igenom utträde, oavsett vad de själva tycker som politiker bör de respektera vad befolkningen har sagt trots den tajta marginalen) innan förhandlingar med EU om utträde kan ta ordentlig fart.

Det är klart att planen går att genomföra. Folk flyttar och börjar studera i länder utanför EU rätt ofta. Men det är som några har påpekat inte ett större problem inom den närmaste tiden ändå. Först ska det röstas igenom i parlamentet t.ex. (och oavsett vad en del remain supportrar propagerar skulle jag tycka att det var ytterst märkligt om de inte röstade igenom utträde, oavsett vad de själva tycker som politiker bör de respektera vad befolkningen har sagt trots den tajta marginalen) innan förhandlingar med EU om utträde kan ta ordentlig fart.
Det där tänkte jag också. Folk flyttar till Australien utan större problem, så att flytta till GB även efter ett totalt utträde lär inte vara en omöjlighet.

Tyvärr verkar det vara någon slags utbredd vanföreställning att deras utträde ur EU kommer förvandla Storbritannien till Nordkorea 2.0. Så är inte fallet. Det kommer fortfarande gå alldeles utmärkt att resa, flytta, jobba, plugga, handla osv.

Jag bor definitivt utanför EU för min doktorand, det går alldeles utmärkt :D (visserligen har jag stipendier så får ju lön varje månad. Med tanke på hur mycket de tar i avgifter i England för en kandidatexamen just nu trotts EU medlemskap skulle jag aldrig ta kandidaten där nu. Däremot funderar jag på att det vore smart att betala av mitt Brittiska studielån just nu, när pundet ligger lågt :sneaky:).

Jag bor definitivt utanför EU för min doktorand, det går alldeles utmärkt :D (visserligen har jag stipendier så får ju lön varje månad. Med tanke på hur mycket de tar i avgifter i England för en kandidatexamen just nu trotts EU medlemskap skulle jag aldrig ta kandidaten där nu. Däremot funderar jag på att det vore smart att betala av mitt Brittiska studielån just nu, när pundet ligger lågt :sneaky:).

Förresten så är doktorand marknaden i England just nu väldigt anti- alla som inte är Britter (inkluderat EU), det har den varit sedan 2011 :meh: I korta drag: Till en EU doktorand betalar de avgifterna men ingen lön t.ex. Så deras egna åker iväg och kan få doktorander på likadana villkor (för det mesta) som landets egna inom EU (rätt smart egentligen, du vill ju ha personen som passar bäst för rollen). Länder som Singapore och Schweiz och många med dem som står utanför EU, tar helt katastrofalt emot personer på doktorand platser från i princip vart som helst med både avgifter och lön betalda - de har liksom fattat att inte är det enbart smart att få tag på rätt person oavsett nationalitet, det gagnar faktist landet att ha doktorand elever som leder till ett så brett nätverk som möjligt i framtiden.

Jag bor i London och jag förstår inte denna panik heller. Det kommer inte kasta ut folk till höger och vänster. Cameron sa ju till och med det under sitt avgångstal idag. Uk har bra relationer med de flesta och jag minns än när jag var 16 och åkte till England INNAN EU och det var inga problem då. Varför skulle de bli problem nu?

Har även bott i Sydafrika och det var inga problem heller. Så länge man har jobb och har rent mjöl i påsen burkar det vara hyfsat lätt att åka och bo där man vill - med undantag givetvis.

För min del så spelar det ingen roll. Ändras spelreglerna så får vi ta det utefter. I värsta fall får jag/vi flytta (tillbaka) till Sverige. Och det är ju faktiskt inte fruktansvärt det heller. Sverige är ju ett rätt bra land trots allt. Men folk beter sig som att de kommer bli utvisade till det värst krigsdrabbade landet i historien.

Tillägg är min sambo engelskman samt min son har engelskt pass - det blir alltså bara jag som blir drabbad med andra ord ifall någon blir drabbad.

Kasst är ju bara att semestern blir dyrare i sommar och våra sparpengar har ju droppat rätt rejält i värde. :down:

Jag bor i London och jag förstår inte denna panik heller. Det kommer inte kasta ut folk till höger och vänster. Cameron sa ju till och med det under sitt avgångstal idag. Uk har bra relationer med de flesta och jag minns än när jag var 16 och åkte till England INNAN EU och det var inga problem då. Varför skulle de bli problem nu?

Har även bott i Sydafrika och det var inga problem heller. Så länge man har jobb och har rent mjöl i påsen burkar det vara hyfsat lätt att åka och bo där man vill - med undantag givetvis.

För min del så spelar det ingen roll. Ändras spelreglerna så får vi ta det utefter. I värsta fall får jag/vi flytta (tillbaka) till Sverige. Och det är ju faktiskt inte fruktansvärt det heller. Sverige är ju ett rätt bra land trots allt. Men folk beter sig som att de kommer bli utvisade till det värst krigsdrabbade landet i historien.

Tillägg är min sambo engelskman samt min son har engelskt pass - det blir alltså bara jag som blir drabbad med andra ord ifall någon blir drabbad.

Kasst är ju bara att semestern blir dyrare i sommar och våra sparpengar har ju droppat rätt rejält i värde. :down:

Min ex-make (Skotte, som bor i Sverige sen 2012 och har jobb) har haft töål panik idag och är oerhört upprörd. Har hållit på och försökt ringa till foreign office eller citizen advice. Trots att han vet att det inte blir något exit på iaf två år, att han kan ansöka om att bli Svensk medborgare nästa år, att Skottland möjligtvis röstar igen om att lämna UK, och att det inte finns någon chans att institutionerna han försöker ringa har någon aning i det här stadiet om några regler eller lagar runt det här - de har ju liksom bestämt om dem än.

Han skulle ha åkt och firat midsommar med mina föräldrar nämligen men var lätt hysterisk och upprörd hemma istället. Skickade ett meddelande när farsan sa det och upprepade anledningarna ovan för att inte ha panik. Suck liksom.

Folk flyttar till Australien utan större problem, så att flytta till GB även efter ett totalt utträde lär inte vara en omöjlighet.
Ja, att flytta tillfälligt till Australien för att studera eller arbeta är inte jättesvårt men att stanna där för resten av sitt liv, utan en australiensisk partner, är knappast det lättaste.
Så länge man har jobb och har rent mjöl i påsen burkar det vara hyfsat lätt att åka och bo där man vill - med undantag givetvis.
Beroende på vilket land man kommer ifrån såklart. Men för de flesta européer - absolut.

Liknande trådar

Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning... 2
Svar
35
· Visningar
3 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka