Briar lr Balougraph?

J

johanna_sa

Har ett halvblodsto som jag inte riktigt vet vad jag ska ha för hingst till?
Hon är 20 år så det måste vara en hingst med hög dräktighet!
Jag vill att avkomman ska lämpa sig till både hopp o dressyr men framför allt hoppning.
Stoet har gått 1.45 hoppning i sin ungdom.
Skulle inte tveka att ta Balougraph om han inte var så ung då man inte har sett någonting av hans avkommor än.
Tycker väldigt mycket om briar och han har ju också lämnat hopphästar men är lite rädd att avkomman ska bli för grov.
Stoet är 1.65 och lite åt det grövre hållet.
hon är kort i ryggen högrest med lite hingstnacke.

avelsäsongen har ju nu lite smått börjat och jag börja få lite småpanik.
Behöver verkligen lite råd om hingstval?

Mvh Johanna
 
Sv: Briar lr Balougraph?

Berätta gärna mer om stoet? Negativ & Positiva egenskaper?
Har hon haft föl innan?

Eftersom du vill ha en avkomma till Både dressyr och hoppning, hade jag valt en multitalang.

Några ex:

Last Liberty
Lambourghini
Ludwigs Champion
Aerline H
 
Sv: Briar lr Balougraph?

Hade ju underlättat lite om du talade om vad det är för stam på stoet.
 
Sv: Briar lr Balougraph?

Balougraph har en dålig trav, det var det första som kom upp i mitt huvud när du säger att du vill ha en häst som lämpar sig för dressyr också.
Han fick en 6a på bruksprovet på den, så jag hade inte vågat chansa om inte stoet har en väldigt fin trav själv.
 
Sv: Briar lr Balougraph?

Och även om stoet har en väldigt fin trav ska man ju inte ta en hingst med sämre trav. Man ska ju försöka stärka stoets bra egenskaper och hitta en hingst som har det som är stoets svagheter.
Men som sakt tycker jag inte Balougraph är rätt hingst om du vill ha en avkomma för både dressyr och hoppning.
 
Sv: Briar lr Balougraph?

Berätta gärna mer om stoet? Negativ & Positiva egenskaper?
Har hon haft föl innan?

Eftersom du vill ha en avkomma till Både dressyr och hoppning, hade jag valt en multitalang.

Några ex:

Last Liberty
Lambourghini
Ludwigs Champion
Aerline H

Håller helt och hållet med... Briar är ganska kraftig och Balograph har jag betäckt med själv, men på ett rent hoppsto... Har en åring efter Lambourghini som rör sig lätt och har hoppteknik. Jättetrevlig att handskas med!

Ytterligare multitalanger:

Nobel
Common Sence
Biggles
 
Sv: Briar lr Balougraph?

Contender-sönerna lämnar också ofta bra gång. Cartier verkar röra sig väldigt väl och ska väl ha riktigt bra dräktighet också!?

Beroende på stoets stam så hade jag med tanke på att hennes prestationer i hoppning och hennes exteriör tittat mer på Cartier, Last Liberty, Nobel och Airline H. Alla de tre senare är äldre beprövade hingstar med mkt bra fertilitet på iaf LL och Nobel!
 
Sv: Briar lr Balougraph?

Just det ja... glömde ju Cartier. Han har 9:a på traven. Har honom som kandidat själv i år!:p
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men. Jag är ju som kanske...
Svar
14
· Visningar
2 270
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Jag är helt ny här och tänkte se om jag kunde få lite förslag på hingst.. Min dotter har ett fullblodssto som hon har tävlat 130...
Svar
17
· Visningar
3 310
Avel Jag har 2 ston som är bestämt att dom ska betäckas i år. Den ena är ett sto efter Quasimodo Z - Quick Star, hon har inte gjort något vad...
2
Svar
22
· Visningar
3 990
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 217
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp