Bridong bett??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare zachncody
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 810
Z

zachncody

Letar efter ett bett som är 14cm långt och 15mm tjockt.
Har fått frågan om det är bridongbett jag vill ha? Jag trodde att det var när man red med 2 olika bett? :confused:

Sv: Bridong bett??

Om jag förstått det rätt (rätta mig gärna): Bridongen är som sagt smalare än ett vanligt bett, och ja, det används tillsammans med kandaret. Men man kan väl rida med bara bridongbettet också?

Alltså, ett bridongbett är ett tränsbett som används i ett kandar. Det brukar vara tunna tränsbett med lite mindre ringar, för att få plats tillsammans med stången. 15 mm är såpass tunt att de som betraktar tjocka kronbett som standardbett brukar sortera in dem bland bridongerna! ;) Det finns dock även 15 mm tränsbett som har stora ringar och inte säljs under namnet bridong.

Jo, att det andra bettet var med ett kandar fattade jag faktiskt redan innan. Men folk frågar om jag ska ha det även om jag hade tänkt mig ett sådant.

Nej det är nog snarare ett tränsbett du letar efter men om du hittar ett bridongbett i den storleken (fast normalt är dom nog smalare) funkar det ju likadant, är ju som sagt inte mycket som skiljer förutom ringarnas storlek.

Om man tittar i H**kskatalogen så är det i princip samma tjocklek på tränsbett och bridong.
Lite konstigt, tycker jag.

Om man tittar i H**kskatalogen så är det i princip samma tjocklek på tränsbett och bridong.

förstår inte varför det skulle vara konstigt? :confused:
Jag rider gärna på vanliga tränsbett som är smala.

Men det ska ju finnas olika tjocklekar på både bridong och tränsbett så att man har valmöjligheter tycker jag

Varför är det konstigt?

Nuförtiden har man ju insett att de allra flesta hästar inte har plats för tjocka bett i munnen, och då faller det sig naturligt att även de bett som benämns tränsbett närmar sig tjocklekar som förr kallades bridong. :)

Ja, jag trodde det var ett tränsbett jag letade efter först, men när jag letade upp måtten stog det bridong i h**ks katalogen

(Svarar) För ett par år sedan när letade bett till en annan häst och skulle gå på ett tjockare sa expediten att hästarna tycker det är otrevligare med tjocka?:confused:

JA det stämmer, eftersom det egentlgien itne finns nån plats för ett bett i munnen mellan gommen och tungan, så är så litet som möjligt skönare för hästen. De större har ofta effekten att sätta igång svälja reflexen mer än ett litet.

I tidernas begynnelse så hade bridongbetten helcentimetrar och tränsbetten halvcentimetrar i storlekarna.
Dvs reds brunte på normala 12,5cm tränsbett så skulle bridongen vara 13.
Plus att bridongen var något smalare.

Nu för tiden är ju det mera luddigt, tränsbetten kan ha helcentimetrar allt för att förvirra.
Såg även att en grossist kallade ett rakt tränsbett för stång. För mig har en stång hävstångseffekt, därav namnet. Dvs att en stång alltid har skänklar.

Den "moderna" ridhästen har fått mindre mun, både breddmässigt och höjden till gommen. Därför har man tänkt om nu för tiden och anser att ett smalare bett är trevligare för hästen för att den då får plats med bettet med stängd mun.

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 226
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Småbarn Vår dotter fyllde 3 år i helgen och vi har pratat om att det är dags att sluta med napp då. Hon har fått välja om hon vill lämna dem... 2
Svar
23
· Visningar
1 551
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka