Bridongbett..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tusen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 911
T

Tusen

..är ju det bett man använder tillsammans med stången när man rider på kandar, om jag fattat rätt.

Men kan man rida på bara bridong? Har sett trådar där folk skriver att det har ridit på bridong.

Varför heter det bridong? Vad är det för skillnad på bridong och tvådelat tränsbett?:confused:

Bridongen är smalare och ar mindre plats i hästens mun = behagligt.

Bridong går alldeles utmärkt att rida enbart på.

Bridongen är ett smalare bett än det vanliga tränsbettet. ett vanligt träns bett ligger på 15mm tjockt, under stiger det sällan.

En Bridong är ett bett som sällan över stiger 13mm tjockt. En bridong har även mindre bettringar. Men inte alltid, halvfabrikat är vanligt och dom är varken smala eller har små ringar, men säljaren säljer dom som bridonger.

Det finns även vääääldigt smala bridonger, en tjej i mitt stall har två bridonger som är 9-10 mm tjockt, nog det smalaste jag har sett. Jag mätte det inte men jag såg att det var mkt smalare än mina som är 13mm tjocka.

:bow:

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
952
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 102
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Handdukar
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur