Brist på hö till hästen

(SR Jönköping)
För dig som har häst eller annat djur som äter hö kan det bli tuffare att få tag i bra hö i år än ett normalt år. Allt regn har gjort att det vuxit sämre. Enligt LRF är det flera bönder som klagar över att allt regn gjort att man får i hop mindre...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Brist på hö till hästen

Måste vara specifikt för Småland så?

Jag fick, i Stockholmsområdet, 52 storbalar mer än jag hade gissat på...

Vi fick ca 40% av förväntad mängd på förstaskörden... Hoppas innerligt att andraskörden blir bättre!

Vi fick ca 25 % mindre än vad vi brukar få, hoppas på en hyffsad andra skörd så vi slipper köpa in foder.

Det största problemet borde ju vara att det bara har varit två luckor i regnskurarna för höskörd sen juni. När första värmeböljan kom så vågade man inte slå hö + att det inte var färdigt, andra värmeveckan hade vi fullt upp med något annat viktigt och sen kom luckan för cirka två veckor sen och det handlade bara om 4-5 dagar varav den sista var med regnet i luften. Vi tog in det vi hann men fick lämna 60-70% ståendes på åkrarna.

Det sista tog vi in i veckan nu men det var på nippen att det skulle gå ändå pga att åkrarna var så blöta av allt regn att han som skulle bala och ensilera inte visste om han skulle köra sönder eller inte. Det var en lucka på 3 dagar med regnrisk på 4e dagen, dvs ingen chans att få in som hö.

Slutsats: Det är skönt att man kan ringa in grannen som kan ensilera det gamla gräset med 30 cm nytt gräs underifrån, annars skulle vår förstaskörd stå ute på åkrarna fortfarande.

Min höbonde fick normal skörd och lite bättre värden än förra året, så jag klagar inte. Det kan säkert se väldigt olika ut i landet.

De som bara tar in en skörd kan ju knappast ha haft problem i trakterna där jag bor.
Däremot gissar jag att det blir lite mindre för de som tar in flera skördar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 542
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 606
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 274
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och... 2
Svar
30
· Visningar
4 784
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31