Bukefalos 28 år!

Bristande hästvård hos uppfödare

H

HubbaBubba

Har ett flertal gånger varit hos hästuppfödare och är väldigt förvånad över slarvet som tycks råda där. Unghingstar som står och trängs i stallar i väntan på kastrering. Avelsston som har blivit så många att boxarna inte längre räcker till. :mad: Brist på hagar och utevistelse, inte ett spår av vatten i boxarna eller de få hagarna som finns. Unghästar som är smala så att även den ovane kan se att något är fel. :( Varför blir det så här? :confused: Kanske för att vi ryttare och hästägare inte har råd att betala priset som begärs på den vanliga hobbyhästen nuförtiden. Humana priser och välskötta stallar vart har det tagit vägen? Och vad är det man får egentligen för sina pengar? :confused:
 
Har oxå många gånger funderat på det, självklart finns det ju jättefina ställen,men ju mindre desto bättre...
Jag tror att det lätt blir för mycket om ägaren blandar sin uppfödning med t.e.x tävlingar på hög nivå, ska iväg o tävla o visa upp sina hästar till försäljning samtidigt som de måste hitta folk som kan hjälpa till, inte så lätt alltid... :confused:
 
usch..tur att inte jag har råkat ut för såna... jag skulle bli jättearg :mad:
 
Håller med!

kan ju vara en varning till övriga.
Att tro på annonsen:
Lösdrift till fölston á 1000 kronor/mån
kanske inte är någon vidare service eller mathållning.

Först och främst ska man som "boxspekulant" kolla hullet på övriga hästar.
Sedan skall blicken glida ner till fötterna.
Var det 8 eller 18 veckor sedan hovslagaren var där??

Hagar då?
Står märrarna och bråkar om fodret ute??
Trångt?

Boxarna... Hur stora är dom??
Har dom vettigt med strö?
(riktmärket är att om du själv ligger bra i boxen så gör märra det också)

Foder?
Vad ingår?
Hö/ hösilage bara????????

Maskningar?

AM
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp