Bro i hage

Hestkvinnan

Trådstartare
Hej! Är det nån som har bro i sin hästhage och skulle vilja dela med sig av erfarenheter av det? Gärna bilder också!
Jag skulle behöva bygga en bro över ett dike som är ganska stort. Vilken bredd på bron behövs och vilket material använder man?
 
Hej! Är det nån som har bro i sin hästhage och skulle vilja dela med sig av erfarenheter av det? Gärna bilder också!
Jag skulle behöva bygga en bro över ett dike som är ganska stort. Vilken bredd på bron behövs och vilket material använder man?
Eller kan man köpa färdig bro nånstans?
 
Hur stort är stort?

Vi har "broar" över dike som är ca 2m brett. Broarna är ca 3m breda, och byggdes på så sätt att cementrör lades ner och sedan fylldes det på med grovt makadam och sedan finare grus uppepå.
 
Hej! Är det nån som har bro i sin hästhage och skulle vilja dela med sig av erfarenheter av det? Gärna bilder också!
Jag skulle behöva bygga en bro över ett dike som är ganska stort. Vilken bredd på bron behövs och vilket material använder man?
Svårt att säga när man inte sett diket.
Är det mycket vatten i diket? Är det djupt eller bara brett?

Det finns ingen möjlighet att fylla upp en del av diket med stenmjöl och/eller grus/makadam eller liknande så att det blir som en bro?
Eventuellt om man får bygga något slags stopp på sidorna så inte materialet åker iväg.
Om det rinner mycket vatten i diket kanske man behöver lägga något slags trumma också så det inte svämmar över.
Jag hade börjat att fundera på om det var möjligt och kollat med de som är bra på hur man skapar bärighet.

Annars hade jag om det var tvunget använt trä med hög hållfasthet, men lagt ribbor på tvären ovanpå eftersom trä gärna blir halt vid regn.
 
Hästarna brukar inte bry sig om dike eller bro, utan korsar över om de känner för det ändå. Om du ändå vill göra en eller fler "torra" övergånger är väl ett 3-4 meter rör i lämplig diameter för att forsla vatten under alla årstider att föredra, gärna då på flera ställen i hagen så att hästarna kan välja sina favorit rutter fram och tillbaks.
 
Vi har lagt ned rör och ska lägga ett till nu när ändå grävaren ska fram för andrat jobb. Fungerar utmärkt vi la röret och sen på med grus. Hästarna passerar utan problem den vägen ut till gräset från skogen. Är väl cirka 3 meter brett ska väl tilläggas.
 
Hur stort är stort?

Vi har "broar" över dike som är ca 2m brett. Broarna är ca 3m breda, och byggdes på så sätt att cementrör lades ner och sedan fylldes det på med grovt makadam och sedan finare grus uppepå.
Ok tack!
Det är 2,5 meter brett och kanske 1,5 djupt. Jag hyr marken så jag ser efter om det går att göra en bro av typ trä eller metall som går att lägga över diket. Helst skulle jag fylla med sten och grus.
 
Svårt att säga när man inte sett diket.
Är det mycket vatten i diket? Är det djupt eller bara brett?

Det finns ingen möjlighet att fylla upp en del av diket med stenmjöl och/eller grus/makadam eller liknande så att det blir som en bro?
Eventuellt om man får bygga något slags stopp på sidorna så inte materialet åker iväg.
Om det rinner mycket vatten i diket kanske man behöver lägga något slags trumma också så det inte svämmar över.
Jag hade börjat att fundera på om det var möjligt och kollat med de som är bra på hur man skapar bärighet.

Annars hade jag om det var tvunget använt trä med hög hållfasthet, men lagt ribbor på tvären ovanpå eftersom trä gärna blir halt vid regn.
Ja, det är vatten i diket på hösten då hästarna ska gå där. Ca 2,5 brett och 1,5 djupt skulle jag säga.

Helst skulle jag göra så, men eftersom jag hyr marken vet jag inte om det är möjligt.

Tack!
 
Ok tack!
Det är 2,5 meter brett och kanske 1,5 djupt. Jag hyr marken så jag ser efter om det går att göra en bro av typ trä eller metall som går att lägga över diket. Helst skulle jag fylla med sten och grus.
Känns som att det riskerar att bli halt för hästarna?
Kan du inte fråga den du hyr av om annan variant skulle vara ok?
 
Tack för era svar! Helst skulle jag lägga rör och grus på, men eftersom jag inte vet om det är möjligt ännu så ser jag efter om det är någon som gjort
Känns som att det riskerar att bli halt för hästarna?
Kan du inte fråga den du hyr av om annan variant skulle vara ok?
oj, råkade skicka svaret innan jag skrev färdigt. Jag ska fråga om det är möjligt att fylla med grus. Kan tycka bro gjord av trä eller metall är lite läskigt och är rädd för att det kan bli farligt.
 
Tack för era svar! Helst skulle jag lägga rör och grus på, men eftersom jag inte vet om det är möjligt ännu så ser jag efter om det är någon som gjort
Känns som att det riskerar att bli halt för hästarna?
Kan du inte fråga den du hyr av om annan variant skulle vara ok?
oj, råkade skicka svaret innan jag skrev färdigt. Jag ska fråga om det är möjligt att fylla med grus. Kan tycka bro gjord av trä eller metall är lite läskigt och är rädd för att det kan bli farligt.
 
Är det nån som har bro som är gjord av trä eller metall över dike, å eller liknande i hagen? Eller är det för riskfyllt?
 
Finns en bro i hagen där jag bor, gjord i trä. Den verkar inte bli extremt hal - men det går o andra sidan bara oskodda åringar i den.
Okej, jag har läst nånstans att man kan sätta sand på den. Jag kan tänka mig att det blir halare med skor. Hur lång och bred är den?
 
Okej, jag har läst nånstans att man kan sätta sand på den. Jag kan tänka mig att det blir halare med skor. Hur lång och bred är den?
DSC_5917red.jpg

Den ser ut såhär, men man la nya brädor förra året.
Vad kan den vara, typ 3m lång o 2m bred? Något i den stilen.
 
Jag har gjort en bro av telefonstolpar. Först två stycken som lades över diket med typ 2 meters mellanrum. Sen la vi 3-metersbitar av telefonstolpar, som vi klyvde på mitten, då de blev platta neråt, så vi kunde skruva fast dom i dom undre. Till sist skopade vi på väggruvs över alltihopa.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har en liten dröm att bygga ett växthus inom ett år eller två. Tanken är då ett växthus på mur som delvis funkar att odla lite i men...
Svar
2
· Visningar
293
Senast: sthu
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
469
Senast: MiniLi
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 956
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp